Vytisknout tuto stránku
čt., 7. prosinec 2017 08:40

Česká pošta letos zažívá předvánoční špičku o měsíc dříve

K předvánočnímu provozu na České poště neodmyslitelně patří zvýšený počet poslaných balíků. Klienti České pošty jich v letošním předvánočním období posílají rekordní počet. V loňském roce dosáhla pošta špičky až 19. prosince 2016, kdy bylo na pobočkách dohromady podáno 328 711 kusů balíků. Letos rekord padl již o měsíc dříve, v pondělí 20. listopadu pošta přijala 341 848 kusů balíků. „Je evidentní, že letošní předvánoční provoz opět posune hranici přepravených vánočních dárků,“ sdělil Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

Zákazníci následují trend posledních let a stále častěji nakupují na internetu. „Zatímco objem podaných listovních zásilek meziročně klesá, trend na balíkovém trhu je zcela opačný. Lidé stále více nakupují zboží přes e-shopy a nechávají si je doručovat Českou poštou,“ vysvětluje důvody nárůstu Vitík.

Nábor nových sil pro předvánoční provoz

Pro zvládnutí nadměrného počtu zásilek v předvánoční době je nutné sehnat další pracovníky na nejrůznější pozice. Pošta sháněla brigádníky pro předvánoční provoz již v září, situace na trhu práce však není jednoduchá. „Česká pošta se stejně jako jiní zaměstnavatelé potýká během posledních let s nestabilitou personální kapacity. U typových pozic, jako jsou např. řidič, doručovatel, nebo pracovník přepážky, je na trhu práce prakticky nulová nezaměstnanost, a to se pochopitelně odráží i v možnostech přijímat nové zaměstnance,“ říká generální ředitel České pošty Martin Elkán. Brigádnici proto letos od pošty dostanou na hodinu až 145 korun, což je o 35 korun víc než bylo loňské maximum. Dalším upgradem je adaptační systém, který nováčkům pomáhá se začlenit do firmy po odborné, ale i sociální stránce. „Pro zaměstnance v hlavním pracovním poměru je benefitů celá řada: počínaje základním úvazkem 37,5 hod. týdně, přes týden dodatkové dovolené, stravenky, příspěvek na životní pojištění a doplňkové penzijní spoření, v posledních letech každoročně valorizovanou mzdou, až po funkční systém zaškolení a zapracování,“ píše se na stránkách České pošty.

Zjednodušení doručovacího procesu

Největší česká zásilková společnost na svých stránkách nabízí několik možností, jak si můžou zákazníci nechat balík doručit. Kromě zavedených služeb Balík do ruky a Balík na poštu připravila Česká pošta také několik inovací. Ve webové aplikaci postaonline.cz je možné si prodloužit ukládací dobu nebo změnit ukládací poštu. Díky tomuto zlepšení si mohou zákazníci svou zásilku vyzvednout v podstatě kdekoli a kdykoli, například v odpoledních hodinách na poštách v nákupních centrech nebo v blízkosti pracoviště. Nově si mohou zákazníci vyzvedávat zásilky také na depu.

Česká pošta také uvádí na trh atraktivní službu nazvanou Balík Komplet. „Novinka maximálně zjednodušuje posílání zásilek a nabízí alternativu, jak se vyhnout zdlouhavým úkonům, se kterými si zákazníci spojují připravení zásilky pro odeslání. Jednotná cena obsahuje poštovné, pojištění, praktický obal, vyzvednutí balíku od odesilatele a následné doručení,“ nabízí na stránkách doručovací firma. Zákazníci tedy mohou balíky odkudkoli odeslat a přijaté balíky kdekoli vyzvednout.

Odlišná realita

Přes veškerou snahu České pošty se však ani letošní předvánoční provoz neobejde bez ztracených balíků, dlouhých doručovacích lhůt, a hlavně nespokojených zákazníků. Na facebookové stránce společnosti se stížnosti klientů doslova kupí. „Dnes jsem od vás dostala sms, že se vám "přes veškerou snahu nepodařilo doručit" mou zásilku. Můžete mi to vysvětlit, když na ni od rána čekám doma? Obtěžovali jste se zazvonit na domovní zvonek? Nebo jste se tentokrát ani neobtěžovali přijet a vhodit do schránky lejstro "adresát nezastižen"? Asi mám jinou představu o službě Balík do ruky,“ stěžuje si například Veronika Nehasilová. Ta pravděpodobně svůj balík nalezne uložený na své ukládací poště, kam si pro něj bude muset dojít.

Další zákazníci však o svém balíku nemají již několik týdnů žádné informace. Zásilky se buďto ztratily, nebo zůstávají na Sběrných přepravních uzlech, tzv. depech. „Chtěl bych tímto poděkovat České poště. Již tři balíky mi v suchu a pod střechou skladovala celý týden na SPU Praha 022 naprosto zdarma a nechtěla žádné skladné. Doručování špatné, ale skladování výborné. Zamyslete se nad změnou předmětu činnosti, dělejte to, co vám jde dobře!“ poznamenal na facebookovém profilu pošty Milan Hora. „Jste nefunkční moloch, kterému by měla být odebrána licence za doručování balíků. Nabízíte úplně zbytečně různé doplňkové služby, ale váš primární účel - doručování zásilek vůbec neplníte,“ nebere si s Českou poštou servítky Emma Boháčová.

Další stovky naštvaných příspěvků se nesou v podobném duchu, veřejnou odezvu od České pošty však na stránkách nenajdete.

Nejpozdější termín podání

Zákazníkům, kterým se povedlo dovolat na infolinky České pošty, bylo sděleno, že Česká pošta negarantuje dobu doručení, jediným řešením je tedy čekat. Na svých oficiálních stránkách ale slibuje, že podané balíky do Vánoc dodat stihne. „Nejpozdějším termínem, který Česká pošta doporučuje pro podání balíků tak, aby je doručila do Štědrého dne, je v roce 2017 úterý 19. prosince,“ sdělil v tiskové zprávě mluvčí Matyáš Vitík.

Zobrazeno 2047 krát
Naposledy upraveno: čt., 7. prosinec 2017 09:02
Veronika Ježíková

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste