Vytisknout tuto stránku
ne., 22. duben 2018 13:00

Kauza Prodloužená Rudná: Stavba, na které si kraj vylámal zuby

Stavba I/11 Stavba I/11 Zdroj: msstavby.cz
Měla to být běžná, byť důležitá výstavba silnice, která by ulehčila dopravu v Ostravě i v okolních obcích. Místo toho se obchvat setkal se spoustou komplikací. Kauza kolem silnice I/11 prozatím nebere konce a už se začíná i demonstrovat. Posledním problémem je spor o necelých pět set metrů mezi Ostravou – Porubou a obcí Vřesina.

Čtyřproudá silnice I/11 má vytvořit obchvat několika městských částí Ostravy a okolních obcí, jako například Mokré Lazce nebo Velká Polom. Stavba začala už v roce 2010 a v té době nic nenaznačovalo, že by mohly nastat problémy. Ty nakonec přišly ve dvou podobách, a to v podobě studií o životním prostředí (EIA) a komplikací s vyvlastňováním pozemků.

Projekt měl vypracovanou studii o dopadech stavby na životní prostředí, zkráceně EIA, a to už v roce 2004. Problémy ovšem nastaly v roce 2015. V dubnu toho roku vstoupil v platnost zákon č.39 o životním prostředí. Ten zneplatnil starou studii o Prodloužené Rudné. S urychlením stavby mohlo pomoct zařazení na seznam prioritních staveb. I/11 tam původně byla, vláda ji nakonec ale ze seznamu odstranila. Regionální politici toto rozhodnutí nesli těžce. „Dennodenní fronty automobilů a kamionů těžce snášejí jak obyvatelé obvodu, tak motoristé,“ okomentoval rozhodnutí vlády starosta Poruby Petr Mihálik.

Nové zákony i nové stížnosti

Plán nedokončeného úseku I/11Vyřizování s ministerstvem životního prostředí pokračovalo do června 2016. Krajský úřad tehdy vydal rozhodnutí, že projekt nemá výrazné dopady na životní prostředí. Proti tomu ovšem některé subjekty znovu podaly odvolání k MŽP.

V prosinci téhož roku ministerstvo vrátilo posudek ohledně vlivu na životní prostředí kraji k novému vypracování. Tento proces úprav a vyřizování dokumentace EIA mezi vedením kraje, ŘSD a ministerstvem probíhal až do konce roku 2017. Průtahy s vyřízením

Začátkem podzimu 2017 ŘSD vyřešilo poslední stížnosti a vše putovalo znovu na ministerstvo. To ovšem dále zdrželo celý projekt. Zelenou stavbě Prodloužená Rudná získala až okolo prosince téhož roku, projekt ale do budoucna prodraží. Ministerstvo žádá, aby během zkušebního provozu ŘSD provedlo měření hluku a celý úsek bude obehnaný protihlukovými stěnami. Mezi podmínkami je také uvedena dodatečná výsadba zeleně a další opatření proti znečišťování.

Proti všem

Vyvlastňování pozemků začalo už v roce 2007. Postupně kraj získal všechny potřebné pozemky po celé trase silnice. Až na úsek mezi Porubou a Vřesinou. Spor o vyvlastnění vede spolek Skalka vedený architektem Dušanem Richtárem, který na pozemku začal stavět rodinný dům, údajně už v době, kdy se vědělo, že tudy má vést silnice. Z toho důvodu jsou jeho kritici přesvědčeni, že se Richtár snaží pouze zneužít zákony o věcných břemenech ve svůj prospěch.

Několik osob ze zastupitelstva a část veřejnosti obviňuje Richtára, že svými obstrukcemi záměrně blokuje dokončení stavby. „Tvrdím, že nebýt tohoto člověka, tak by Prodloužená Rudná už stála,“ uvedl hejtman kraje Ivo Vondrák. Když došlo v Ostravě k veřejné schůzi veřejnosti a zastupitelstva, kam se nikdo ze Skalky nedostavil, lidé nešetřili kritikou. „Kolik dětí bylo v ulici 17. listopadu zraněno? Kdo za to může? Konkrétní osoba,“ řekl během schůze bývalý náměstek primátora Lukáš Ženatý.

Richtár se brání tím, že je kraji mnohokrát předložil své podmínky, a že pokud je splní, tak nebude mít s vyvlastněním problém. Podobně reagují i další odpůrci, kteří vlastní pozemky u trasy. Požadují například silnější protihlukové stěny, pěší lávku vedoucí nad silnicí a milionové kompenzace za újmy.

Zobrazeno 3097 krát
Naposledy upraveno: čt., 26. duben 2018 13:56
Martin Klose

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste