Vytisknout tuto stránku
ne., 15. prosinec 2019 21:55

Nástup nových dopravců na železnici se neobešel bez komplikací

Dieselová lokomotiva 750.111 ,,Brejlovec" Dieselová lokomotiva 750.111 ,,Brejlovec" Zdroj: fotografie autora
V neděli 15. prosince vstoupil v platnost nový jízdní řád. České dráhy opustily některé trasy, kde nastoupili noví dopravci. RegioJet začal provozovat rychlíky z Brna přes Přerov do Bohumína a regionální vlaky v Ústeckém kraji, Leo Express získal osobní dopravu na trati z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Králík a Hanušovic. Největší narůst výkonů pak zaznamenala společnost Arriva, jejíž tmavě zelené vlaky se objevily ve Zlínském kraji a na motorových rychlících z Prahy do Českých Budějovic, Kladna a Tanvaldu. Nově působí i na lince z Kolína přes Českou Lípu až do Šluknova. Všem těmto dopravcům se ovšem první den provozu nevyhnuly různé problémy s nasazenými vozidly.

Společnost Regiojet se potýkala zejména s poruchou motorového vozu na osobním vlaku z Kadaně do Chomutova. Rychlík Českých drah jedoucím hned za ním tak nabral padesát minut zpoždění. Do Ústeckého kraje posléze přijela motorová lokomotiva Hektor, kterou Regiojet zpravidla používá v Praze, a ta neschopnou soupravu odtáhla z trati.

Leo Express se na svou premiéru na trati do Králík připravil s předstihem. Již včera oznámil, že zruší některé komerční vlaky, protože potřebuje záložní vozidlo pro případ, že by některá z motorových jednotek vypověděla službu. To se také stalo kolem nedělního poledne, naštěstí nedošlo k větším zpožděním. Ve vlacích se rozdávalo cukroví a až do středy se nebude vybírat jízdné, cestující tak pojedou úplně zdarma.

Největší problémy však zaznamenala Arriva. Již hned ráno se porouchala motorová jednotka na rychlíku z Protivína do Prahy. Cestující uvázli ve stanici Čížová na dlouhé dvě hodiny. Vysvobodil je až další rychlík, ten po cestě nabral téměř hodinové zpoždění.

Do Tanvladu vyrazil netopící Brejlovec

Na jednom páru rychlíků z Prahy přes Turnov do Tanvaldu se objevila náhradní souprava složena z dieselové lokomotivy 750.111 ,,Brejlovec", zapůjčené společností Transport Line Cargo a tří lehátkových vozů od společnosti Junior Market. Bohužel se během cesty ukázalo, že lokomotiva není schopna vytápět soupravu. Teplota uvnitř vozů se pohybovala kolem pěti stupňů nad nulou. K dispozici samozřejmě nebylo ani Wi-Fi připojení a další garantované služby. I když byla kapacita vozů vyšší než obvykle, i tak na zpátečním spoji do Prahy docházelo k situacím, kdy cestující stáli v chodbičkách. Ve vlaku se totiž přepravovaly dva skautské oddíly, každý měl kolem třicetí dětí. Někteří starší lidé vyjadřovali znechucení nad vzniklou situací.

,,První den provozu, a ta Arriva se teda moc nepředvedla. Čekal jsem mnohem víc," postěžoval si pan Zdeněk, který cestoval z Mladé Boleslavi do Všetat.

Společnost Arriva prostřednictvím svého tiskového mluvčího Martina Fárala oznámila, že v dotčených spojích průvodčí nebudou vybírat jízdné a ti, co si lístek koupili předem, dostanou své peníze zpět. Ubezpečil také všechny cestující, že se podobná situace již nebude opakovat a dojde k výměně netopící lokomotivy.

Místo brejlovce nastoupila Bardotka

Během obratu soupravy na pražském hlavním nádraží skutečně došlo k výměně lokomotiv. Společnost KŽC Doprava zapůjčila lokomotivu 749.006 zvanou Bardotka, která pochází z produkce již zaniklé továrny ČKD v Praze. Souprava již historických vozů však zůstala stejná a mnohým pravidelným cestujícím evokovala návrat do hlubokého socialismu. Zatím není jasné, kdy dojde k nasazení chybějící motorové jednotky.

Zobrazeno 1770 krát
Naposledy upraveno: po., 16. prosinec 2019 10:53
Stanislav Petřík

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste