RECENZE: 2040 - příběh o naději

Farma z mořských řas
Farma z mořských řas Zdroj: https://unsplash.com/@silasbaisch
Jak bude vypadat náš život v roce 2040? A co teprve naše planeta? Je možné odvrátit environmentální katastrofu, která nás čeká, pokud se lidstvo nezačne chovat jinak? Odpovědi nejen na tyto otázky se můžeme dozvědět v novém dokumentárním snímku režiséra Damona Gemeau, jenž zazářil na letošním ročníku festivalu Academia Film Olomouc (AFO).

Z důvodu pandemie koronaviru se AFO 55 uskutečnilo pouze online. Pro nás, kteří tento festival rádi navštěvujeme, se zklamání z absence rázem proměnila v radost, že se nám letos žádné filmy krýt nebudou a z pohodlí domova můžeme zkouknout snímků kolik jen budeme chtít. Jeden z nich vám teď představím a pokud dáte na mou radu a pustíte si ho také, věřím, že nebudete litovat.

Gemeau je australským televizním a filmovým hercem, ale především milujícím rodičem, který by své čtyřleté dceři snesl modré z nebe. A proto, tedy přesněji řečeno pro ni, se Gemeau rozhodl natočit tento snímek, který byl poprvé představen 23. května 2019. Dokument o jeho cestě za dobrodružstvím a za hledáním udržitelných alternativ běžného chování, které by, jestliže tomu lidstvo pomůže, mohly naší planetě ulevit a zajisti tedy lepší podmínky do budoucnosti. A co je na tom to nejlepší? Tyto alternativy už existují. Ať už se bavíme o komunitní energetické soběstačnosti, vytváření podmořských farem z mořských řas, posilování ženských rolí nebo třeba o sazení stromů.

Na cestě za tímto dobrodružstvím jsou hlavnímu hrdinovi nápomocní lidé z různých komunit, kteří tyto alternativy ve svých domovech již využívají, nebo je rovnou sami vymýšlí a vyrábí. Dokument okořeněný hranými scénami dodává dynamiku, kterou ve snímcích tohoto typu jen zřídka kdy najdeme. Herecké výkony zde jdou malinko stranou a hlavní dojem vytváří skvělá grafika, a to zejména ve scénách z budoucnosti, tudíž roku 2040.

V momentě, kdy to dokoukáte a opadne z vás fascinace nad tím, proč již dávno tyto alternativy nepoužíváme po celém světě, začnete prahnout po odpovědích na další a další otázky. No, přesně proto tvůrci dokumentu vytvořili web, který je plný informací souvisejících s dokumentem a kde si také můžete vytvořit svůj klimatický plán, který vás povede k tomu, abyste si ke svému vysněnému 2040 mohli také dojít.

Cesta kolem světa, která vás vtáhne a už nepustí. Díky hereckým dovednostem hlavního hrdiny 2040 není pouze guláš plný informací, ale také snímek plný zábavy. Divácky atraktivní jsou scény, kdy Gemeauova dcera na prahu dospělosti ukazuje, jak pozitivní naše blízká budoucnost může být, pokud se o naši planetu začneme více starat. A musím říct, že to vypadá skvěle!