Recenze: Král je mrtev, ať žije šašek

(2 hlasů)
Joaquin Phoenix je již šestým hercem, který postavu ztvárnil na velkém plátně
Joaquin Phoenix je již šestým hercem, který postavu ztvárnil na velkém plátně Zdroj: film.moviezone.cz
Kdyby před jedenácti lety kdokoliv prohlásil, že se dočkáme lepšího zpracování Gothamského prince zločinu, než byl ten v podání Heatha Ledgera, kdekdo by se tvrzení vysmál. V říjnu 2019 však konečně světu předvedl své pojetí kultovní postavy herec s portorikánskými kořeny Joaquin Phoenix. Film, který je v mnoha směrech jedinečným, dokázal, že komiksový žánr ještě zdaleka nekončí a pořád může překvapit.

Změna žánru přinesla nečekané ovoce

Na režisérské křeslo usedl Todd Phillips, který vedle známé komediální trilogie začínající Pařbou ve Vegas zaujal také krimi dramatem Týpci a zbraně. Není tedy od věci upozornit na jakýsi žánrový přeskok téměř padesátiletého tvůrce. Joker samotný dostal od studia Warner Brothers zelenou právě až ve chvíli, kdy byl původní námět snímku spojen s všeobecně známou a oblíbenou postavou. Původní plán natočit příběh muže zničeného americkou společností zůstává jádrem scénáře. Finální spolupráce a akvizice postav z DC Comics však už nyní vydělala necelých 600 milionů dolarů. Phillips svou práci odvedl velmi kvalitně a jediným mínusem tak zůstává občas až přespřílišná inspirace Scorseseho klasikami Král komedie a Taxikář. Té si však nová generace diváků ani nevšimne a v popředí tedy zůstává brilantní využití dobové atmosféry a práce s osudem hlavního hrdiny.

One man show s výborným zázemím

Joaquin Phoenix je známý především pro svou oddanost a přidanou hodnotu, kterou se snaží jednotlivým rolím vkládat. Je jedním z posledních herců, který si filmy vybírá velmi poctivě a nepropůjčí tvář ledajakému projektu. Kvůli postavě Arthura Flecka shodil Phoenix necelých 25 kilogramů, dlouhé hodiny strávil pozorováním duševně nemocných jedinců a jejich nezdravého smíchu. Natolik fyzický výkon předvedl naposledy Leonardo DiCaprio v Oscarovém Revenantu. Ať už jde o taneční scény, momenty šílenství, nebo jakousi bezbrannost hlavního protagonisty, vše působí víc než přesvědčivým dojmem a vy se tak během sledování několikrát přistihnete při nesouhlasné podpoře člověka, který, jak dopředu víte, skončí jako brutální masový vrah. Film odehrávající se v průběhu 70. let sází na dobové kulisy, kostýmy a hlavně soundtrack, ve kterém najdeme Franka Sinatru, Jimmiho Hendrixe, nebo skupinu The Cream. Jakoukoliv provázanost s novodobým filmovým vesmírem DC nehledejte, nejde ani o prequel Nolanovy trilogie Temného Rytíře. I přesto budou komiksoví znalci spokojeni s množstvím nenápadných odkazů na sáhodlouhou historii Gothamu.

Vypusťte klauny aneb nová hrozba v ulicích

Několik týdnů před kino premiérou snímku zasáhly internetové diskuze návaly negativních komentářů. Poté, co si Joker odnesl hned několik cen z festivalů v Benátkách a Montrealu, prosákly na veřejnost informace o tom, jak moc je film zkažený. Lidé v Americe se báli, kolik duševně nemocných snímek inspiruje k děsivým činům podobným těm, které viděli na plátně. Na pár opravdu nečekaných a krvavých scén ve dvouhodinovém snímku dojde a film tak správně nese licenci R, vhodné pro diváky od osmnácti let. Co se týče oné kriminální inspirace a rozsévání zla do ulic, dnešní doba zase jednou zakročila po svém. V porovnání s již zmiňovanými Scorceseho klasikami nebo kultovním Klubem rváčů jde  jen o další výborný snímek v kategorii psychologických thrillerů.

Spolupráce Phillipse s Phoenixem je dechberoucím kouskem kinematografie. Už dlouho jsem při sledování snímku v kině nebyl takto zaražený do sedačky s touhou přemýšlet nad hlavním poselstvím filmu i jednotlivými motivy všech přítomných charakterů. Nebýt značné inspirace dříve vzniklými filmy a nezapamatovatelných vedlejších postav dostane Joker plný počet. Takhle však výborných a doufejme, že minimálně pro hlavního herce Oscarových 9/10.