čt., 4. duben 2019 15:57

RECENZE: Mrazivá noční můra v hlavní roli s Madsem Mikkelsenem

Mads Mikkelsen Mads Mikkelsen Zdroj: bleeckerstreetmedia.com/
V před týdnem proběhla v Česku premiéra akčního dobrodružného dramatu Arctic. Ledová pustina, kolem nic. Na obzoru se tvarují jen kousky skal, zbytek krajiny spí pod bílým příkrovem sněhu a ledu. V této situaci se ocitne muž, který ztroskotal s letadlem uprostřed Arktidy a musí se spoléhat jen sám na sebe. Neví však co přijde zítra, severská zima s sebou přináší různá úskalí. Pozor, článek obsahuje spoilery.

Celý film je natočen velice specifickým způsobem, napínavý děj je utvářen dlouhými a tichými záběry. Hlavní postava má v celém filmu jen několik vět. Nicméně tento efekt jen přidává na dramatičnosti ztvárňovaného příběhu. V chladné pustině je třeba si zachovat chladnou hlavu, obstarat si jídlo, přístřeší a snažit se skrz telekomunikační přístroje s někým spojit.

Excelentní práci filmaři odvedli při scénách setkání s ledním medvědem. V prvním případě byl záběr na tuto majestátní šelmu jen z dálky, procházel se tam jako král této bílé pustiny. Podruhé medvědovi trosečník čelí tváří v tvář.

Film dává divákovi pocit, že situace se nemůže nijak zhoršit, ovšem vždy přijde zdrcující obrat. Skličující pocit je vyvolán každou zmařenou šancí na únik před smrtelnou zimou, a strastmi které s sebou přináší. V první třetině filmu se na obzoru objevil vrtulník záchranné služby. Pocit štěstí se vytratil po několika minutách, kdy bylo zjevné že vrtulník nebude schopen přistát. Když se v dalším záběru zřítil vrtulník k zemi, dostavilo se opět zoufalství. Našemu hrdinovi se podařilo zachránit jen jednu ženu ze tříčlenné posádky, která byla ošklivě poraněna. Díky ní se muž rozhodl opustit svou základnu, přestal čekat a vzal osud do vlastních rukou.  Rozhodl se vyrazit k záchranné stanici. Měla to být cesta jeho života, musel vynaložit úplně všechny fyzické síly, které mu ještě zbyly. Když oddaloval svou jistou smrt po několik týdnů, znamenalo to nízký přísun živin, jedl pouze syrové ryby.

Film po celou dobu neustále graduje. Zdrcující zjištění je, že pro záchranu dívky musí vynaložit dvojnásobně dlouhou cestu. Fascinuje mě kamenná tvář trosečníka, který věděl, že se cíl vzdaluje, a že cesta je čím dál tím víc beznadějná. Jeho pohled však zůstává pevný jako skála, sleduje kus mapy a říká „musím to zvládnout".

Líbí se mi jeho psychická stabilita a neoblomná povaha. Jeho osobnost se nám jeví tak silná, že i kdybychom před ni postavili jakoukoliv překážku, vždy najde způsob jak nad ní vyzrát. Ovšem setkáváme se ve filmu s proměnou této vnitřní síly. Ke konci filmu, kdy bloudí ztracen v bílé pustině, začal ho nebojácný duch opouštět. Zoufalství tak přichází v momentu, kdy si poraní nohu a nemůže pokračovat v chůzi. Každá minuta je o minutou na pokraji přežití.

Příběh: akční, napínavý

Žánr: dobrodružné dramavě

Režisér: Joe Penna