ne., 1. březen 2020 11:06

Recenze: Prokletý rok – čas, kdy měly ženy přijít o svoji vzpurnost

přebal knihy Prokletý rok přebal knihy Prokletý rok Zdroj: www.knihydaniela.cz
Kniha Prokletý rok od Kim Liggett, který byla vydaná letos v únoru, je mnoha čtenáři nazývána jako dvojče Příběhu služebnice od Margaret Atwood. Dalo by se říci, že hlavní myšlenka má stejnou podstatu, ale hrozivé příběhy, které se v těchto knihách odehrávají, jsou zcela odlišné.

Kniha od Kim Liggett měla v Česku obrovskou propagaci jak ze strany nakladatelství, tak i ze stran booktuberů a bookstagramerů. Na knižní scéně nebyl snad nikdo, kdo by o této knize neslyšel. Její vzrůstající popularita se tak snadno přenesla na obyčejné čtenáře. Otázkou nyní je, zdali si zaslouží takovou chválu, jaké se jí dostává.

Příběh spíše pro dívky?

Prokletý rok se řadí mezi fantasy romány a pravdou je, že po této knize sáhnou spíše dívky nežli chlapci. Prvním důvodem může být už jen její obálka, která je celá světle růžová a uprostřed je portrét ženy zastřený do tmavšího odstínu růžové, aby dívka na obale vynikla. Pod přebalem je pak zcela jiná grafika. Kniha je tmavě modrá a je na ní vyobrazen stříbrnou linkou malý květ a pod ním nápis související s jejím příběhem. Pro skutečné nadšence je takový detail, který když se smísí s úžasným dějem, důkaz kvality.

Druhým důvodem, proč by asi kluci tuhle knihu nečetli, je pravděpodobně děj. Svět je zde založen na patriarchátu, který si velmi silně „zotročuje“ ženy. Z toho důvodu je kniha čtenáři přirovnávána k Příběhu služebnice, ač je její děj zcela odlišný. Ženy jsou už od mala vychovávány tak, aby byly oddané mužům, přičemž muži věří, že se ženám během jejich šestnáctého roku života začínají probouzet magické síly, kterými by je mohly ovládnout. Proto jsou vždy všechny dívky, které dovršily šestnácti let poslány na jeden rok do lesů, aby zde svoji magii vypudily pryč ze svého těla. Tomuto období se říká prokletý rok, protože ne všechny dívky se vrátí zpět ke své rodině.

Žádné klišé, ale velká překvapení

Děj jako takový je úplně odlišný od literatury, která se v České republice vydává. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdinkou je 16letá dívka, je příběh určen především pro mladistvé, nicméně neudělá chybu ani starší člověk, který by si chtěl Prokletý rok přečíst. Kniha je velice poutavá, neobjevují se v ní žádné klišé typické pro fantasy, děj má spád a navíc každá stránka je pro čtenáře překvapením. Autorka nedává žádné nápovědy k tomu, co by se mohlo v knize stát, tudíž konec bude pro každého rozhodně překvapením.

Celý příběh je sice založen na hlavní myšlence, která odráží boj žen za jejich práva a svobodu, ale postavy a jejich povahové rysy zde hrály také obrovskou roli. Hlavní hrdinka má prožít prokletý rok se svými vrstevnicemi. Je ovšem jediná, která se celému systému vzpírá a snaží se najít si vlastní cestu i život. Po dobu celého vyprávění autorka vykresluje její proměnu, jak se z mladičké a vzpurné dívky stává žena, která najednou vše pochopí a oči už má otevřené dokořán. Ostatní postavy pak buď se systémem souhlasili, nebo ho jen tiše trpěli. Každopádně i v tomto příběhu se našly duše laskavé, dobrosrdečné a schopné milovat i za cenu smrti. Nikdo tu nezískal nic zadarmo.

Standalone a dost!

Prokletý rok je „standalone,“ takže děj je tu uzavřen a čtenáři se nedočkají žádného pokračování a to je jedině dobře. Kniha je sama o sobě dost silné čtení a další díly by ji akorát shodily. Abych ale odpověděla na otázku, kterou jsem si výše kladla, zdali si Prokletý rok zaslouží takovou chválu, tak rozhodně ano. Jedná se o kvalitní literaturu, kterou bych doporučila úplně každému.

Název: Prokletý rok (THE GRACE YEAR)

Autor: Kim Liggett

Žánr: Fantasy/Young adult