so., 4. duben 2015 05:07

Recenze: The Road Within - Cesta tří šílenců

Gren Wells se zatím může pochlubit jen dvěma kinematografickými snímky. Malý kousek nebe nemá příliš vysoké hodnocení, avšak The Road Within u diváků zabodoval a upozornil na to, že Wells jakožto režisér také patří do amerického filmového průmyslu. Snímek byl poprvé představen na festivale v Los Angeles v roce 2014 jako remake německého snímku Vincent jede k moři z roku 2010.

Germofobik (germofobie = strach z bakterií), anorektička a chlapec s Touretteovým syndromem se vydávají na dlouhou cestu k oceánu, kde se chce hlavní postava Vincent rozloučit se svou zesnulou matkou. Tourettův syndrom se u něj projevuje ve formě nekontrolovatelných pohybů a výbuchů sprostých slov. Jeho tiky jsou právě po matčině nedávné smrti hůře kontrolovatelné a jeho otec se rozhodne Vincenta umístit do kliniky pro mladé s psychickými problémy. Tam se Vincenta pod přísnou kontrolou opatrovnice Dr. Rose (Kyra Sedgwick) brzy ujme Marie (Zoë Kravitz), anorektička s ironickým a cynickým postojem ke světu. Také poznává spolubydlícího, později nerozlučného přítele Alexe (Dev Patel), který trpí obsesivně-kompulzivní poruchou.

Původní drama Vincent jede k moři, za jehož zrozením stojí Ralf Huettner, je bráno opravdu především z vážného a dojemného pohledu. Snímek se soustředí nejen na hlavní linku příběhu, ale zobrazuje i nádherné pozadí, které mladí uprchlíci míjí po cestě. Kdežto The Road Within oproti předchůdci vtipem přímo srší. A přitom pořád ponechává podobný prostor pro dojetí. Příběh o třech ztracených existencích se může pochlubit větší hloubkou a neodolatelným sympatizováním s postavami.

Zatímco machinace příběhu je příliš průhledná, irský herec Sheehan je skvělý ve své roli, která vyžaduje všechny druhy verbálních, vokálních a tělesných křečí. Obsazení bylo vybráno přímo mistrovsky. Kudrnatý mladý šílenec jako vystřižený ze seriálu Misfits, kde však zahrál roli ztělesněného vtipálka. Svůj pohybový a výrazový talent tentokrát použil s lehkou nadsázkou pro emoční drama. Kravitz, nejlépe známá pro svou roli v Divergence a X-Men: First Class hraje nedostupnou postavu, která vyžaduje soucit. Mladá, bledá, malá postava, nejvíce zranitelná s obrovským charismatem přináší živé představení. Ale je možné, že Patel je nejpůsobivější ze všech. Hvězda Milionáře z chatrče a série Newsroom nikdy neměla tak náročnou roli a odvedla úžasnou práci, která odhalila zcela novou stránku hercova talentu.

Vincent a Marie vymyslí impulzivní plán krádeže doktorčina auta a spolu s Alexem podnikají cestu k Tichému oceánu. Společná cesta autem prohlubuje přátelství, v mnohých případech tlumí onemocnění, a protože jsou odklonem od společnosti odkázaní sami na sebe, tvoří silné, navzájem se podporující trio. Dr. Rose s nedbalým Vincentovým otcem Robertem se je snaží zastihnout, pronásledují je a časem se i oni o svých přístupech na svět hodně učí. Otec si přizná své chyby a lituje, že je mu syn tak vzdálený a doktorka se zamýšlí nad metodami v klinice.

Po zahájení krádeže auta poskytuje film impuls pro celou cestu, většina příběhu je předmětem náklonnosti a soucitu. Snímek stojí za zhlédnutí byť jen kvůli skvělým hereckým výkonům nebo humornému emočnímu vypětí a je vhodný pro náctiletého diváka, který se chce bavit, ale zároveň poučit bez nutného soustředěného sledování.

Zobrazeno 3487 krát
Naposledy upraveno: pá., 10. duben 2015 22:41