Recenze: Videoklip Gunz N Butter od A$AP Rocky ft. Juicy J

(3 hlasů)
 A$AP Rocky
A$AP Rocky Zdroj: Wikimedia commons
Newyorský rapper A$AP Rocky patří k těm, kteří svými uměleckými hudebními videy boří stereotypy o hip hopových klipech. Lidi, kteří neznají novou, alternativní scénu tohoto žánru, nebo hip hop neposlouchají vůbec, by nejspíš očekávali video, kde hlavní roli hrají polonahé tanečnice, peníze, šperky, luxusní auta a mávání zbraněmi. Ve videoklipu k písni Gunz N Butter nic z toho nenajdete…teda až na to poslední. Stejně jako text této skladby, i video k ní je plné zbraní. Vůbec ale nejde o nějaké vychloubání se nejnovějším kvérem.

Režisérem klipu je teprve pětadvacetiletý James Mackel, který už má za sebou spolupráci i s jinými úspěšnými rappery, například s Kid Inkem nebo s Playboi Cartim. Rocky je ale známý tím, že, jako správný umělec, při tvorbě svých videoklipů rozhodně jenom nesedí a neposlouchá režiséra, takže vliv jeho vlastní kreativity je i tady jistě přítomný.

Videoklip nemá žádný souvislý děj, celý se skládá z obrazů, které na sebe nijak nenavazují. Sám rapper se v klipu objevuje pouze ve třech scénách. Klip začíná i končí tím, že Rocky stojí na jedoucím autě, používaném při crash testech, které je spojujícím motivem všech klipů k písním z nejnovějšího Rockyho alba „Testing“. Jednotlivé scény jsou pak umělcovým vyjádřením jeho subjektivního vnímání reality. A podle mě se originálním způsobem snaží kritizovat americkou společnost.

Hlavním motivem celého klipu jsou zbraně, kterými chce Rocky upozornit na problematiku držení zbraní v USA. Dále v něm můžeme vidět kritiku rasismu ve scéně s hořícími členy kukkluxklanu. Poukazuje také na vzrůstající konzumnost většinové společnosti, vyobrazenou pomocí krátkých záběrů na obrovskou pěstírnu kuřat a kravín, výrobní pásy nebo fronty lidí v supermarketu.