„To není práce, to je život,“ říká tanečník Lukáš Cenek

Ohodnoťte tento článek
(2 hlasů)
Lukáš Cenek
Lukáš Cenek Zdroj: Jan Procházka, www.moravskedivadlo.cz
Olomouc - Již od března Moravské divadlo v Olomouci uvádí jedinečné antické baletní představení Spartakus v režii Roberta Balogha. Jedná se o tragický příběh otroka a gladiátora Spartaka, který se vzbouří. Je však přemožen velitelem římských legií Marcusem Crassem, kterého hraje Lukáš Cenek.

Lukáši, jak dlouho se věnuješ baletu?
Nejprve jsem tři roky navštěvoval taneční kroužek, poté jsem studoval osm let konzervatoř a profesionálně tančím v divadle v Olomouci pět let. Také studuji dálkově v Brně taneční pedagogiku a učím malé baletky. S těmi jezdím na spoustu soutěží a v nejbližší době budeme mít představení Pohádkový Odysseus, kde mám hlavní roli a vystupuji s dětmi.

Co nebo kdo tě k baletu přivedl?
To vyplynulo samo, začal jsem chodit do kroužku, kde byly samé holky, a to se mi líbilo. Vůbec jsem to neřešil, studoval jsem tanec osm let a bavilo mě to čím dál tím vice a navíc jsem v tom nebyl vůbec špatný, tak jsem šel do divadla. Jsem rád, že jsem to objevil, že jsem se k tomu dostal. Balet to je totiž mnoho stylů, ne jak si všichni představují holky na špičkách. Je to moderní, klasický balet, neoklasika a spousty dalšího. Vlastně tanečník, neříká se správně baleťák, musí obsáhnout hodně tanečních stylů, tančí v muzikálech, operách a tak dále. Musí být i dobrý herec, aby divákům celé představení přiblížil, samotné kroky totiž divákovi nic neřeknou, to pozná pouze odborná veřejnost. Musím to umět dobře zahrát, musím být přizpůsobivý, střídám totiž partnerky a každá role je úplně jiná.

Jak probíhá výběr obsazení?
Přijde choreograf, podívá se na trénink, který máme každý den, a vybírá podle typu postavy, poté se podívá na technickou stránku a obsazuje. Začíná se zkoušet a pokud to někdo nezvládá, tak ho třeba vymění, ale to se většinou nestává. Choreograf si tě vybere na tréninku, ale když si tě vybírá šéf tréninku, tak ten už tě zná a nemusí dlouho váhat.

Všimla jsem si, že je mezi tanečníky i jeden černoch, ten by tedy z hlediska typologie nemohl Spartaka hrát?
Máš pravdu, typově se na to nehodí, Crassus byl přece jen římský vojevůdce. Ale třeba v American Ballet Theatre se teď stalo poprvé, že černošská tanečnice působila v hlavní roli v Labutím jezeře. Nebo v Londýně v Royal Ballet tančí výborný černoch Carlos Acosta Romea. Typově je tedy můj kolega v alternaci na Spartaka, tam se samozřejmě hodí více.

Jsi spokojený s rolí Crasse?
Tuto roli mám rád, nebyla ještě žádná, kterou bych neměl rád, všechny byly skvělé. Moje první sólová role byl Lysandr ve Snu noci svatojánské a hned nato jsem hrál jeho jasný opak, Demetria. V Romeo a Julie jsem hrál Tybalta, bohužel se zranil kolega a já se musel naučit hrát opět protichůdnou roli Mercutia. V Rusalce teď hraju Měsíc, což mě také opravdu baví. Vždy si asi zakládám na té roli, co je pro mě nejčerstvější, na které pracuji, tak ta mě nejvíce pohltí. Právě teď tančím Armanda v Dámě s kaméliemi a to mě momentálně baví. Čtu o tom knihy a sleduju filmy, teď mám rád nejvíce jeho, ale za čtrnáct dní přijde Spartakus a bude to zase role Crassa.

Zdá se mi, že hraješ hodně očima, je to pravda?
Hraju, tak jak to cítím, Crassus je psychopat, vyžívá se v boji, alkoholu a sexu, tedy vyžaduje expresivní hraní, tedy obličejem.

Mohl bys a chtěl bys hrát Spartaka?
No, chtěl bych, ale to je otázka spíše na šéfa. Musíš mít vhodnou partnerku a naopak já jsem za Crassa rád, je to prostě psychopat a je tam co hrát. Většina lidí říká, že takovéto role, takoví šílenci se hrají výborně. Také říkají, že působím mile, ale na jeviště se uvolním a je to úplně něco jiného.

Podle čeho se vybírají taneční partneři?
Hlavně jak jsou tanečně sehraní a opět typově. Moje partnerka je úplně jiná než ta Spartakova. Irina Laptěva je moje největší partnerka, máme spolu těžkou partneřinu v Dámě s kaméliemi, kde jsou po nás vyžadovány náročné zvedačky.

Kolik působí ve Spartakovi tanečníků?
Soubor má stálých 33 tanečníků, pak máme asi 5-6 externistů, plus šermířskou skupinu Adorea, která je přítomna v soubojích, aby dotvořila vojsko. Je nás celkově kolem 50, jsme mezinárodní soubor z celého světa, z Ruska, Ukrajiny, Německa, Polka a hodně z Anglie.

Soustředíš se při tanci i na publikum?
Vnímám to, co se děje hlavně na jevišti, co se děje v hledišti, jde mimo mě. Jsem ve své roli a diváky vůbec neřeším.

Balet Spartakus

Libreto: Robert Balogh (podle Nikolaje Volkova)

Choreografie a režie: Robert Balogh (podle Jurije Grigoroviče)

Obsazení: Spartakus: Ivo Jambor/Damani Cambell Williams/Uladzimir Ivanou, j. h., Frigye: Yui Kyotani/Irina Laptěva/Ema Kajčírová, Crassus: Lukáš Cenek/Patryk Mielewczyk. Aegina: Irina Laptěva/Yui Kyotani

Naposledy upraveno:
Pro psaní komentářů se přihlašte

Poslední články

Visit the best review site bbetting.co.uk for Bet365 site.

Články podle data

« Duben 2018 »
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Jsme na Facebooku

O portálu

Zpravodajsko-publicistický portál Pres.UPmedia.cz je cvičným médiem, prostorem pro tvorbu studentů oboru Žurnalistika na Katedře mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Vznikl (ještě jako bezejmenný projekt) na konci roku 2007 s úkolem nabídnout studentům platformu pro veřejné publikování jejich žurnalistické... číst dál

2015 © Pres.UPmedia.cz - Katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci | Joomla SEF URLs by Artio | webmaster: petben.cz

Přihlášení nebo Registrace