pá., 29. duben 2011 12:18

Grafický návrh plakátu a layoutu Festivalového zpravodaje Divadelní Flory 2011

Cíl práce:V rámci tohoto samostatného projektu jsem vzhledem k absolvované kulturní specializaci a praktiku DTP zvolila grafický návrh layoutu Festivalového zpravodaje a plakátu, které se vztahují k 15. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní Flora 2011 konaného v Olomouci od 13. do 20. května tohoto roku.

Zdůvodnění volby tématu

Téma jsem zvolila s ohledem na již zmíněnou profilaci a dále pak kvůli pestré programové skladbě, kterou Divadelní Flora 2011 divákům nabízí a díky které je atraktivní pro širokou veřejnost.

Historie Divadelní Flory

Festival Divadelní Flora byl prvotně koncipován jako nesoutěžní představení několika inscenací vícesouborových moravských divadel. S přibývajícími roky a stoupajícím renomé se z Divadelní Flory stal prestižní mezinárodní festival, který divákům nabízí aktuální nejlepší divadelní inscenace domácích i zahraničních interpretů a rozsáhlý doprovodný hudební a filmový program. Od začátku své působnosti je festival každým rokem zaštítěn mottem, které předznamenává programovou skladbu nesoutěžní exhibice a tematického ducha konaného ročníku. V předchozích šesti letech byla zvolena motta:

2010: ,,Nová klasika“

2009: ,,Válka idejí“

2008: ,,Bytí a čas“

2007: ,,Člověk mezi lidmi“

2006: ,,Na hranici skutečnosti“

2005: ,,Ona a on“

Od roku 2004 je generálním partnerem festivalu Olomoucký kraj.

Divadelní Flora 2011

Jak jsem již zmínila výše, předchozí festivaly byly vždy zaštítěny tematickým mottem. Letošní, patnáctý ročník, tradičně pořádaný Divadlem Konvikt ve spolupráci s Moravským divadlem, pojali autoři jako přehlídku aktuálně nejpřitažlivější domácí tvorby.

V nesoutěžní exhibici bude divákům nabídnut rozmanitý program padesáti produkcí, které se budou odehrávat na sedmi scénách (Moravské divadlo, baletní sál MDO, Jazz Tibet Club, Divadlo K3, filmový sál a nádvoří univerzitního Konviktu včetně šapitó, které bude speciálně postaveno pro účely konání festivalu). Připraveny jsou činoherní, taneční i nonverbální inscenace, nebudou chybět improvizační představení ani divadelní performance. Nachystán je rovněž program pro děti, početná hudební vystoupení či filmové produkce.

Patnáctý ročník tohoto multikulturního festivalu bude zahájen v pátek 13. května na olomouckém Horním náměstí od 15:30 přenesením rozhlasové hry ŽIVOT NEDOCENÍŠ na divadelní prkna v podání Radia Ivo.

Následně blíže představím jednotlivé sekce Divadelní Flory, které se pro mě staly inspiračními zdroji při návrhu plakátu a layoutu Festivalového zpravodaje:

Činoherní představení

Na scéně Moravského divadla budou moci diváci navštívit v sobotu 14. května od 18:00 kritikou ceněné představení Korespondence V + W dramaturgyně progresivní scény brněnského Národního divadla – Divadla Reduta Dory Viceníkové. Soubor Divadla Komedie představí v neděli 15. května od 19:30 divákům kdysi skandální adaptaci kontroverzního textu spisovatele Petera Handkeho Spílání publiku 2010. Herci Divadla v Dlouhé uvedou v pondělí 16. května od 19:00 klasickou hru nejznámějšího anglického dramatika William Shakespeara Macbeth. Na úterý 17. května je od 18:00 připravena divadelní inscenace pozoruhodného románu Michaila Bulgakova Maestro a Markétka v podání členů Brněnského Divadla Husa na provázku. Soubor Městského Divadla Kladno uvede ve středu 18. května od 18:00 komedii o čtyřech dějstvích Antona Pavloviče Čechova Racek. Tragikomedii Patricka Marbera Dealer´s Choice představí pánská polovina Dejvického divadla ve čtvrtek 19. května od 19:00. Festival Divadelní Flora 2011 bude slavnostně zakončen na scéně Moravského divadla v pátek 20. května od 20:00 vystoupením s názvem Affordance mezinárodní taneční skupiny 420 People.

Taneční a alternativní divadlo

Taneční a alternativní představení budou uváděna v Divadle K3.

V pátek 13. května bude od 17:00 poprvé v České republice uvedena inscenace NOBODY v podání britské tanečnice Karly Shacklock. Alternativní představení Studia Damúza NoD QUIJOTE inspirované texty Miguela de Cervantese a tvorbou básníka Bohuslava Reynka mohou diváci navštívit v úterý 17. května od 20:00 nebo také ve středu 18. května od 16:00. Na čtvrtek 19. května je od 17:00 připraven projekt MAH HUNT tanečního souboru DOT504 v podání Lenky Vágnerové a Pavla Maška. Tentýž soubor se představí i v pátek od 17:00 s inscenací choreografky Lenky Vágnerové PERFECT DAY.

Improvizace a hudebně-divadelní projekty

Hudebně-divadelní projekty a improvizační exhibice se budou odehrávat v šapitó na nádvoří univerzitního Konviktu. Hudebně-divadelní inscenace A studia Rubín Kabaret Hašek – Opera s křečkem / Aféra s Haškem je připravena nejprve na sobotu 14. května od 22:30 a následně na neděli 15. května od 14:30. Standartní kabaret Divadla Vosto5 bude uveden v úterý 17. května od 21:45. Improvizace v podání Jiřího Jelínka a Jiřího Knihy z Divadla DNO čeká na diváky ve čtvrtek 19. května od 22:15. Sportovně-divadelní exhibice olomouckých O.LI.V. a pražských PRA.L.I.N se uskuteční v pátek 20. května od 21:30.

Představení pro děti

Olomoucký festival neopomněl zařadit do programu ani představení pro nejmenší. Pro děti je připravena série pohádek v šapitó univerzitního Konviktu. Na sobotu 14. května jsou od 14:00 pro děti přichystány pohádky Svetřík (Damúza) a O rackovi a kočce, která ho naučila létat (Divadlo Serpens).

Filmová představení

Pro letošní ročník naplánovali autoři soubor devíti filmových projekcí, které budou promítány ve filmovém sále univerzitního Konviktu. Představeny budou snímky režisérů Martina Friče (Anton Špelec, ostrostřelec, 1932, pátek 13. května 2011 od 19:30; Hej-rup!, 1934, neděle 15. května 2011 od 12:30; Svět patří nám, 1937, neděle 15. května 2011 od 16:00), Jindřicha Honzla (Pudr a Benzin, 1931, sobota 14. května 2011 od 19:00), Josefa Rovenského (Maryša, 1937, pondělí 16. května 2011 od 18:30), Huga Haase (Bílá nemoc, 1937, úterý 17. května 2011 od 16:00), Alfréda Radoka (Divotvorný klobouk, 1952, středa 18. května 2011 od 14:30) a Václava Kršky (Měsíc nad řekou, 1953, čtvrtek 19. května 2011 od 15:00; Dalibor, 1956, pátek 20. května 2011 od 18:00).

Jak je z názvů uvedených titulů patrné, jedná se o výběr korespondující s druhem pořádaného festivalu - především o adaptace divadelních her.

Hudební program

Hudební program tvoří každoročně důležitou součást Divadelní Flory. V průběhu festivalu se proto představí několik domácích i zahraničních kapel. Ty vystoupí jak v prostorách nádvoří a na scéně šapitó univerzitního Konviktu, tak i v olomouckém Jazz Tibet Clubu.

V pátek 13. května mají diváci možnost zhlédnout vystoupení polské kapely Miloopa (nádvoří Konvikt od 20:45). Sobota 14. května se ponese v duchu tanečních rytmů a nástrojů maďarské skupiny Korai Öröm (nádvoří Konvikt od 20:45).

Mimo výše uvedené programové složení jsou pro letošní Divadelní Floru nachystána také čtyři významná premiérová představení. Jedná se o dva tituly z domácí produkce a dvě světové premiéry speciálně připravené pro olomoucký festival. Činoherní soubor Moravského divadla uvede adaptaci klasického románu Vladislava Vančury z období středověku, Markéta Lazarová v režii Michaela Taranta (pátek 13. května, Moravské divadlo, 19:00). Členové Divadla na cucky představí v režii Jiřího Jelínka Grotesku Kurta Vonneguta (pátek 13. května, Konvikt šapitó, 22:30). Tanečnice souboru VerTeDance, Veronika Kotlíková a Tereza Ondrová poprvé uvedou duet švédské choreografky Charlotty Öfverholm FOUND AND LOST (neděle 15. května, Konvikt Divadlo K3, 17:30).

Současně proběhne v rámci letošní Divadelní flory také workshop současného tance, který je připraven na sobotu 14. května a neděli 15. května v baletním sále Městského divadla v Olomouci.

Vedle placeného programu bude pro diváky jistě velmi pozitivní informací, že přibližně na jednu třetinu produkcí je bezplatný vstup. Jedná se o představení pro děti (pohádky Svetřík a O rackovi a kočce, která ho naučila létat). Dále je volný vstup na dj sety konané tamtéž a zdarma jsou rovněž veškerá filmová představení (Anton Špelec, ostrostřelec; Hej-rup!; Svět patří nám; Pudr a Benzin; Maryša; Bílá nemoc; Divotvorný klobouk; Měsíc nad řekou a Dalibor).

Zdroje a stav problematiky:

Minulý ročník Divadelní Flory byl pojat ve znamení ,,Nové klasiky“. Tomuto tématu odpovídalo i grafické ztvárnění festivalových plakátů a veškerých doprovodných tiskovin. Pro plakáty byly využity tři základní barvy – černá, červená a šedá.

Pro letošní rok byla zvolena naprosto rozdílná koncepce. Fotografie, které jsou na plakátech použity, evokují nespoutanost, energii a temperament. Důraz je kladen na kontrast a ostré barevné provedení. Atraktivní plakáty se vyznačují vysokou mírou profesionality jejich tvůrců a s přihlédnutím k předchozím ročníkům mají, dle mého soudu, mnohem větší šanci zaujmout širší okruh příjemců, především z mladších generací.

Postup práce:

Pro grafické zpracování plakátu a layoutu Festivalového zpravodaje byl využit grafický program Adobe InDesign CS4, s kterým jsme pracovali v průběhu jednotlivých seminářů DTP po dobu dvou semestrů.

Adobe InDesign CS4

Adobe InDesign je komplexní program umožňujících návrhy, tvorbu a úpravu nejen dokumentů pro tisk, ale také interaktivních aplikací pro web a mobilní telefony. Je úzce provázán s dalšími programy společnosti Adobe, zejména s grafickými programy Illustrator a Photoshop. Zmiňovaný Photoshop jsem při práci na projektu využila pro úpravu fotografií využitých v obou dokumentech.

Největší výhodou a zároveň důvodem volby InDesignu ale zůstává šíře použití. Umožňuje jak tvoření rozsáhlých tabulek a grafů s ohledem na přehlednost, kreativních návrhů sázejících na upoutání oka příjemce, tak i profesionální sazbu periodik s ohledem na maximální efektivitu práce. Komplexnost celého programu však zároveň vyžaduje dobrou orientaci v ovládacích prvcích s tím ruku v ruce jdoucí lepší zpracování prvotních návrhů. Na jeho základě lze pak zvolit nejvhodnější nástroje.

Pro mou práci jsem zvolila jednoduchý a čistý design založený na střídmých bezpatkových fontech, základních geometrických tvarech a poutavém barevném provedení. Vzhledem k tomu, že jsem v návrhu využila pouze několika prvků, byla pro mě asi nejsložitější koncepce prvotních návrhů, spíše než následné samotné technické ztvárnění plakátu a titulní strany zpravodaje.

Při tvorbě plakátu jsem využila pěti vrstev, což mi umožňovalo rychlé a efektivní následné úpravy. Vrstvení jsem také užila při tvorbě koláže připomínající okno online videopřehrávače Youtube, kdy jsem za pomoci nástroje pro sejmutí obrazovky Fraps zachytila okno webového prohlížeče. Následně jsem jej v programu Adobe Photoshop ořezala o nadbytečné prvky a nakonec osadila požadovaným obrázkem (divadelní představení). Obrázek divadelního představení jsem volila v opozici k tématu, které jsem pro návrh zvolila: naživo! Snažila jsem se tak nechat vyniknout samotnému smyslu textu.

Na titulní straně Festivalového zpravodaje jsem kromě běžných nástrojů pro tvorbu a formátování textu využila především podrobně nastavitelné řádkování v pravém sloupci. Obsahově variabilní programy jednotlivých dnů následně vyplňovaly vždy celý odstavec.

Oproti původním hrubým návrhům jsem musela po konzultaci s vedoucím mého samostatného projektu dodatečně změnit dispozice obou dokumentů tak, aby méně zasahovaly do okrajů papíru kvůli případným problémům a nepřesnostem při tisku. Na obou návrzích jsem použila identický pruh s logy pořadatelů festivalu.

Plakát

Vzhledem k tomu, že pro letošní ročník Divadelní Flory nebylo vymezeno přesné téma, nabízelo se mi nespočet možností, jak bych mohla grafické ztvárnění plakátu pojmout. Primárním cílem pro mě bylo zaujmout diváka. Snažila jsem se najít určitý motiv, který by upoutal pozornost a evokoval v příjemci dobře známou věc.

Jedenadvacáté století je zahlceno vyspělými technologiemi a moderními médii. Ta virtuálně nahrazují zážitek z živých divadelních vystoupení nebo hudebních koncertů. Především internet nabízí v této oblasti široké spektrum záznamů i přímých přenosů, které může příjemce sledovat z pohodlí domova. Těžko ale tato vysílání zprostředkují atmosféru skutečného divadelního představení, koncertu či filmové projekce.

S odkazem na výše uvedené informace jsem jako hlavní motiv plakátu zvolila snímek rozhraní internetového serveru YouTube. Fenomén YouTube, založený na možnosti sdílení video souborů, je znám napříč téměř všemi generacemi a využíván miliony z nich. Festivalový zpravodaj jsem tedy zpracovala s ohledem na zvolený motiv YouTube pod ,,mottem“: Naživo!

Pro veškeré písmo jsem zvolila dva druhy bezpatkových fontů, Diavlo a Ween. Oba fonty jsou volně dostupné na webové stránce www.ceskefonty.cz. Typ Diavlo jsem použila pro název festivalu Divadelní Flora 2011 a pro nápis Naživo je to lepší…. Font Ween jsem využila pro názvy tří základních témat, od nichž jsem následně odvodila výběr programu (divadlo, hudba, film).

Pro jednotlivé zvolené kategorie jsem vybrala barevné odlišení: divadlo – žlutá barva, hudba – modrá barva, film – růžová barva. Jednotlivá představení v uvedeném programu pak barevně korespondují s příslušnou kategorií. V největším zastoupení bylo vzhledem k druhu festivalu vhodné uvést kategorii divadla.

Layout Festivalového zpravodaje

Předchozí ročník Festivalového zpravodaje byl v černobílém provedení a byl doplněný o barevné fotografie. Já jsem se snažila vytvořit takovou grafickou úpravu, která by díky výraznému designu ladila spíše s černobílými fotografiemi.

Barvy užité v návrhu layoutu korespondují s barevným ztvárněním plakátu. Záhlaví, jež by mělo celé titulní straně dominovat, obsahuje:

· číslo Festivalového zpravodaje,

· datum vydání,

· upozornění pro veřejnost, že nabízený zpravodaj je zdarma pro každého zájemce,

· ,,motto“, které jsem pro návrh plakátu a layoutu vybrala: naživo.

Pro zvýraznění názvu jsem užila ostře růžovou barvu. Tuto dominantní barvu lze pro každé číslo obměnit (z barevné škály by byly předně vybrány ty odstíny, které by opět korespondovaly s plakátem - první číslo/sytě růžová, druhé číslo/tyrkysově modrá, třetí číslo/žlutá, čtvrté číslo/červená, páté číslo/fialová, šesté číslo/zelená, sedmé číslo/oranžová, osmé číslo/tmavě modrá) a přehledně tak jednotlivá vydání odlišit.

Layout je pouze dvousloupcový.

V levé části je vyhrazeno místo pro úvodník a doprovodnou fotografii. Jak již bylo zmíněno, návrh byl koncipován tak, aby ladil spíše s černobílými fotografiemi, pro ukázku jsem proto použila černobílé provedení. Ilustrační text v poli vymezeném pro úvodník jsem přejala z webového generátoru textů www.lipsum.com.

V pravé části jsem uvedla program jednotlivých představení, která se v den vydání zpravodaje uskuteční. Aby byl program viditelně odlišen od ostatního textu, odsadila jsem jej vlevo. Pro názvy, autory, časy a místa konání jednotlivých představení jsem využila tentýž odstín růžové, jaký jsem vybrala pro název zpravodaje.

Pro text jsem opět použila bezpatkové fonty Ween (kategorie: divadlo, hudba, tanec) a Diavlo (veškerý ostatní text).

V zápatí titulní strany je stanoveno místo pro loga pořadatelů, případně sponzorů festivalu. Barevně by tato loga neměla příliš zasahovat do celkového ztvárnění layoutu. Zvolila jsem pro ně proto tlumenou světle šedou barvu.

Vzhledem k faktu, že Festivalový zpravodaj je divákům poskytován bezplatně, jedná se spíše o spotřební materiál, a pořadatelé Divadelní Flory jsou omezeni určitým rozpočtem, rozhodla jsem se ještě pro návrh černobílé verze layoutu. Růžovou barvu, použitou pro označení Festivalový zpravodaj a zvýraznění názvů představení v programu, jsem nahradila černou.

Černobílou verzi by bylo možné v případě zájmu zadavatelů tisknout na barevné papíry. Vznikla by tak druhá možnost přehledného odlišení jednotlivých čísel, která by byla finančně méně náročná.

Sebehodnocení:

Plakát

Při grafickém ztvárnění plakátu jsem se primárně zaměřila na získání pozornosti příjemce. Z programové nabídky, uvedené na plakátu, jsem vybrala stěžejní představení, jež mají sloužit jako ukázka programové skladby. Pro získání informací o komplexní programové nabídce jsou určeny jiné tiskové materiály.

Původní hrubý návrh plakátu jsem po konzultaci s vedoucím mého samostatného projektu doplnila o ilustrační fotografii a provedla drobné úpravy.

Plakát jsem zhotovila s ohledem na svou technickou zručnost a kreativitu. Proto se mi i přes veškerou snahu nejeví příhodné srovnávat jej s letošními návrhy profesionálních designerů, které se vyznačují vysokou kvalitou a dlouholetou praxí v daném oboru.

Layout Festivalového zpravodaje

Návrh layoutu Festivalového zpravodaje je možné srovnat s předchozím ročníkem (viz archiv na oficiálním webu Divadelní Flory www.divadelniflora.cz).

I přes skutečnost, že se jedná o ,,spotřební materiál“, jsem toho názoru, že by měla být grafice věnována dostatečná pozornost. Z loňského zpravodaje jsem převzala základní rozvržení titulní strany, které se jevilo jako nejlepší forma. Změnila jsem pouze rozložení do třech sloupců a pozici fotografie. Ta byla přesunuta pod úvodní titulek se záměrem efektivnějšího upoutání pozornosti příjemců. Program zůstal na svém původním místě vpravo.

Snažila jsem se vytvořit návrh, který by příjemci nejen poskytoval potřebné informace (denní program, rozhovor, anotace, recenze, apod.), ale který by byl zároveň vizuálně přitažlivější než minulý ročník.

Literatura a zdroje:

www.adobe.com

www.ceskefonty.cz

www.divadelniflora.cz

www.lipsum.com



 

Zobrazeno 3587 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:41
Pro psaní komentářů se přihlaste