ne., 26. duben 2015 23:45

Lidé a mobilní zařízení

Samostatný projekt věděcká žurnalistika/fotožurnalistika

1. Cíl práce

Cílem této práce je vytvořit sérii portrétních fotografií, které se dají použít jako ilustrační obrázek u článků s tématikou telefonů a jiných mobilních zařízení. Tímto projektem bych rovněž také založil své malé portfolio ilustračních obrázků, které bych mohl případně použít u svých článků. Zároveň se také chci zdokonalit ve fotografování portrétů obecně, neboť tomuto typu fotografií se věnuji podstatně méně než například krajinám nebo detailům. K tomu patří práce s modelem, výběr vhodné kompozice a samozřejmě i v případě této práce promyšleného zapojení zmíněných mobilních zařízení. To vše by mělo přispět k lepším znalostem do budoucna v mé praxi novináře se zaměřením na mobilní telefony a podobnou elektroniku.

 

2. Zdůvodnění volby tématu

V mojí každodenní praxi, jakožto redaktor technického magazínu na serveru iDnes.cz se zaměřením na mobilní zařízení a podobnou techniku, se mnohdy setkávám s poměrně zásadním problémem: Jakou fotografii vybrat ke článku, který informuje o obecném faktu ze světa mobilních telefonů, aniž by se vázal na nějakou konkrétní značku, situaci či jednoduše tisková zpráva nebo jiný zdroj nedodaly žádné vhodné obrazové materiály. Zpravidla se jedná o články, které pojednávají o nové studii, statistikách, sociálním jevu, či prosté zprávě, u které se nemáme možnost dostat k zdroji obrazové přílohy, či žádná příloha ani neexistuje. V takovémto případě musíme začít pátrat v redakční fotobance, popřípadě požádat o peníze na vhodnou fotografii z galerie Profimedia, ze které čerpáme ilustrační fotografie nad rámec redakční fotobanky.

 

Za více než rok, který jsem strávil v práci externího redaktora, jsem pochopil, že součástí tohoto povolání je být schopný pořizovat fotografie v nejrůznějších situacích, ať už se jedná o obrázky telefonu na recenzi, či fotografie z reportáže na určité akci. Člověk, který píše o technice, by měl být s širokým spektrem této techniky také patřičně seznámen. Pokud to vztáhnu na svou práci, schopnost pořizovat fotografie se prolíná nejenom ve spojitosti s klasickými fotoaparáty, ale také i s mobily a pořizování fotografií pomocí nich, neboť i to je součástí recenze každého zařízení. Fotografie zkrátka k tomuto oboru neodmyslitelně patří.

 

Výběr tématu zároveň souvisí s mou specializací, kterou je vědecká žurnalistika. Věda, chápána jako celek, zahrnuje i technické obory a techniku samotnou. Ačkoliv jsou telefony, tablety a jiná zařízení poměrně všední záležitostí, jedná se ve své podstatě o nadmíru složité technologie, které jsou uzpůsobené nám tyto každodenní záležitosti usnadnit. Ať už se jedná o volání, psaní zpráv, fotografování, poslouchání hudby či hraní her, za vším stojí poměrně složité technické procesy.

 

 

V neposlední řadě také volba tématu, potažmo celého pojetí projektu, závisí nejen na mé praxi a volby specializace při studiu, ale také na mém osobním vztahu k fotografování. Tomu se věnuji ve větší míře už přes tři roky, tedy od doby, kdy jsem si koupil svůj první poloprofesionální fotoaparát. Fotím převážně krajinu, architekturu a v poslední době i detaily, díky nově pořízenému portrétnímu objektivu. Ačkoliv mám s portréty spíše méně zkušeností, snažím se mou tvorbu směřovat tímto směrem, jelikož mám z fotografování portrétů největší radost a rád bych se v tomto směru dále profiloval.

 

3. Zdroje, stav problematiky

Typ fotografií, které jsem do této práce pořizoval, jsou mimo obecné definice jakožto portrétní fotografie, chápány jako „stock photo“. Tento typ fotografií se dá definovat jako předpřipravená díla, která jsou za určitou sumu nabízena pro kreativní a podnikatelské účely. Jejich cílem je šetřit čas a náklady na zařizování vlastních fotografií. Tyto fotografie se využívají zejména na internetových stránkách, ale také v reklamních kampaních, letácích, jako ilustrační fotografie v časopisech a podobně.

 

Jak už bylo zmíněno, toto téma je poměrně obvyklá záležitost, na které se specializují různé fotobanky. Tento obrazový materiál má mít primárně ilustrační funkci, nemá mít přímou vazbu s textovým obsahem článku. Například primárním zdrojem pro tento typ fotografií na serveru iDnes.cz je fotobanka Profimedia. Vztáhnu-li její obsah na konkrétní práci novináře v magazínu o elektronice, při zadání klíčového slova „smartphone“ nabídne přes 80 tisíc výsledků. V případě zadání slova „tablet“ je to dokonce přes 240 tisíc výsledků. Tyto fotografie pochází z různých zdrojů, jak je uvedeno na stránkách fotobanky: „Mezi vlajkové lodě Profimedia patří dodavatel Corbis, jedna z největších fotoagentur světa. Vedle Corbisu je to dalších více jak 350 světových dodavatelů snímků ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, paparazzi, historické snímky, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Mezi nejprestižnější partnery Profimedia patří kromě agentury Corbis například AFP, agentura Magnum, či New York Times.“ (Profimedia.cz)

 

4. Ideový plán

Jak už bylo řečeno, výsledkem mého projektu by mělo být malé portfolio ilustračních fotografií, které mohu zařadit k vybraným článkům. Je potřeba, aby tyto fotografie byly vždy vázané na specifickou činnost s daným zařízením, ale ne natolik, aby představovaly jednu konkrétní situaci. Vždy je třeba, aby byla fotografie využitelná u více článků s podobnou tématikou.

 

Fotografované osoby v interakcích s mobilním telefonem chci zachytit v nejrůznějších situacích, ve kterých používají svůj mobilní telefon ke specifické činnosti. Z pokroku v posledních letech je zřetelné, že už to dávno není jen telefonování a psaní textových zpráv. Lidé telefony fotí, využívají je jako multimediální přehrávače, prohlížejí internet, používají specializované aplikace. Cílem je tak mít každou fotografii svým způsobem odlišnou, přesto ale stále spadající do obecného tématu „portrét člověka, interagujícího s mobilním telefonem“.

 

Vzhledem k tomu, že nepíši pouze o mobilních telefonech, bude také část fotografií věnována jiným zařízením, které ale v zásadě umí totéž, dají se používat stejně jako telefon – tablety a chytré brýle. Lze říci, že tyto zařízení doplňují určité situace, ve kterých telefon není tolik efektivní nástroj, ale zároveň se stále jedná o přístroje, které nevidíme tak často.

 

5. Postup práce

Na každý portrét byl vybrán jiný člověk z okruhu mých známých. Vždy bylo předpokladem, aby daný „model“, měl vlastní telefon (či jiné zařízení), ke kterému má jistý vztah a rád na něm koná tu či onu specifickou činnost. Vždy jsem se tak snažil zároveň zachytit daného člověka při tom, co s mobilem dělá nejradši – ať už to bylo hraní her, nebo psaní zpráv. Výběr prostředí záležel vždy spíše na náhodě, jelikož používání telefonu je záležitostí každé denní doby, ať už doma či kdekoliv jinde.

 

Práce s modelem byla vždy poměrně jasná, pro každého jsem měl předem rámcově připraveno, jak snímek komponovat a vždy jsem měl alespoň jedno záložní řešení. Několikrát se stalo, že bylo ve výsledku použito právě toto alternativní řešení snímku, například kvůli nevhodným světelným podmínkám či v důsledku zpětného třídění materiálů. Všichni fotografovaní lidé bez problémů spolupracovali, část z nich se na vymýšlení vlastní kompozice i podílela. Focení vždy probíhalo v pohodovém duchu, nikdy jsem nemusel „modely“ do ničeho nutit nebo přemlouvat.

 

Fotografování bylo pokaždé záležitostí maximálně pár desítek minut, několikrát se mi i stalo, že byl přesně zamýšlený snímek hotový v prvních deseti expozicích. Vždy jsem ale šel fotografovat s tím, že bylo vše potřebné předem domluvené a připravené, takže jsem ani nečekal, že by se focení nějak výrazněji protáhlo. Naopak nad tříděním a úpravami jsem strávil podstatně déle času. Třídění bylo náročné z důvodu, že jsem se snažil z focení odcházet s alespoň deseti fotografiemi, realita byla ale taková, že jich zpravidla bylo průměrně okolo dvaceti. Úpravy tvořily také podstatnou část práce, jelikož pracuji s profesionálním programem Lightroom 4 a využívám celé řady možností, jak fotografii posléze vylepšit. Celý projekt vznikl během března a dubna 2015.

 

6. Technika

Mou základní výbavou je fotoaparát Panasonic Lumix G2. Ten patří do série kompaktních modelů s výměnnými objektivy, což je pomyslný mezistupeň mezi kompaktními fotoaparáty a zrcadlovkami. Disponuje 12 megapixelovým snímačem a jeho bajonet je uzpůsobený pro objektivy standardu Micro 4/3.

 

Jelikož šlo o portrétní fotografie, bylo pro mě většinou důležité oddělit objekt zájmu od pozadí. Z toho důvodu jsem se snažil co nejvíce používat objektiv, který je pro tyto situace vhodný. 7 fotografií z celkových 12 snímků je tak foceno manuálním objektivem Olympus Zuiko OM 50 mm (v přepočtu na kinofilm 100 mm) s clonovým číslem f/1.8. Práce s tímto objektivem je samozřejmě náročnější z důvodu absence jakékoliv automatiky – chybí jak optická stabilizace obrazu, tak automatické ostření a nastavování clony. Práci s objektivem se už ale několik měsíců učím, proto jsem vždy dosáhl patřičného efektu.

 

Další 4 snímky jsou pořízeny pomocí standardního zoomového objektivu, který jsem původně zakoupil s tělem fotoaparátu. Tento objektiv je značky Panasonic Lumix G Vario s proměnlivou  ohniskovou vzdáleností 14 – 42 mm (po přepočtu 28 – 84 mm) a clonovým číslem f/3,5 – 5,6. Objektiv jsem využíval zejména v případech, kdy jsem potřeboval do snímku zakomponovat i část pozadí, popřípadě jednoduše zmírnit důraz pouze na objekt a fotografii učinit více širokoúhlou.

 

 

Jedinou výjimku tvoří fotografie Google Glass, na kterou jsem použil redakční zrcadlovku, Canon 60D s objektivem Sigma 17 – 70 mm, f/2,8 - 4. Důvod byl prostý, neměl jsem vlastní fotoaparát po ruce a z důvodu jedinečné šance nafotit toto stále unikátní chytré zařízení jsem byl nucen improvizovat s redakční výbavou.

 

Pro dosažení ještě lepšího výsledku považuji za zcela zásadní dodatečné úpravy snímků v počítači. Jelikož fotím v režimu „hrubých dat“ RAW, dá se s fotografiemi zpětně daleko lépe manipulovat, k čemuž využívám software Adobe Lightroom 4. Mimo naprosto základní úpravy, tedy oříznutí velikosti snímku, jsem běžně využíval kontrolu expozice, kontrast, vyvážení bílé a černé, zvýrazňování stínů a světlých míst a úpravy barev. Pokud to kvalita snímku vyžadovala, tak jsem jej také dodatečně doostřil a odstranil šum.

 

7. Popis fotografií

7.1 „Selfie“

Naprosto jednoznačně jsem nemohl opomenout aktivitu, která se úzce váže na používání chytrých telefonů v poslední době – focení autoportrétů, slangově řečeno focení „selfies“. Jako jediná fotografie v mém projektu obsahuje tato více než jednoho člověka. Důvod je jednoduchý, „selfie“ je naprosto běžné fotit i ve více lidech, a proto jsem tohoto ozvláštnění také využil, aby fotografie trochu vystupovala z řady.  Pro tyto účely jsem si vybral dvě kamarádky, Elišku a Karolínu, a zvolil venkovní prostředí. Výsledek by měl zachycovat, že se slečny mimo jiné zaznamenávají nejen svůj autoportrét, ale také zajímavé místo, na kterém se v danou chvíli nacházely.

 

Článek, u kterého bych si představoval tuto fotografii, by měl pokrývat téma pořizování těchto „selfie“ fotografií v různých kontextech, ať už by se jednalo o obecné téma tohoto společenského jevu, či analýzu nebo statistiku zabývající se touto aktivitou.

 

7.2 Web na tabletu

Tento snímek má zachycovat používání tabletu v domácím prostředí. Prohlížení internetu je v tomto případě doplněno pohodlím domova, fotografie má zachytit určitou pohodu, čehož bylo docíleno i například volbou prohlížené stránky, když jsem zachytil kamaráda ve chvíli, kdy si prohlížel obrázky jachet. Kontrast použitého prostředí zároveň zdůrazňuje velikost tabletu. Jedná se o desetipalcový model Samsung Tab, který není příliš praktický pro používání na cestách. S fotografií jsem zprvu experimentoval, snažil jsem se pokrýt několik různých úhlů kompozice, vždy mi ale primárně šlo o důraz na viditelnost prohlíženého obsahu na tabletu.

 

Článek, ke kterému by patřila tato fotografie, by se mohl obecně vázat na používání tabletů, zprávu, statistiku či průzkum. Pravděpodobně by se hodil i k obecnějšímu článku typu „elektronika v domácnosti“.

 

7.3 Telefon v noci

Vzhledem k obtížnějšímu způsobu pořizování fotografií v noci jsem se zprvu obával výsledku, ale situace sama nabídla vhodné řešení. Místo stativu, který je při focení v noci nezbytností, v tomto případě posloužil parapet okna olomoucké radnice, a výsledný snímek mi přišel zcela adekvátně zachycený už na třetí pokus. O fotografii jsem měl předem zcela jasnou představu – zachytit člověka, jemuž záře displeje v noci osvětluje obličej. Fotografie by tak měla mít melancholičtější, osobnější nádech.

 

Fotografii bych si představoval zejména u článků, které se zabývají analýzou užívání mobilních telefonů, ať už by se jednalo o prostou statistiku, či například studii o závislosti na mobilních zařízeních.

 

7.4 Mobilní hráč

Zde jsem se opět snažil o kompozici, kde je objekt zájmu obrazovka telefonu. Dnes mobilní telefony plní roli i multimediálních společníků, přičemž zejména na dvou dominujících operačních systémech, Androidu a iOS, se rozmáhá tendence činit z nich herní platformu. Kamaráda Martina jsem si vybral jakožto pravidelného hráče různých titulů, a snažil se ho zachytit v klasické herní pozici, tedy sedícího, s mobilem u pasu. Na obrazovce je viditelná samotná hra i její průběžné skóre.

 

Článek, který by odpovídal volbě tohoto ilustračního snímku, může obsahovat celou řadu informací o stavu mobilů jakožto herní konzole, různé zprávy ze světa herních aplikací, které se nevážou na jednu konkrétní, či teoreticky i na cokoliv, co informuje o hře na displeji, tedy o Magic Touch.

 

7.5 Rozbitý displej

Fotografie telefonu s rozbitým displejem je jako jediná výsledkem improvizace. S kamarádkou Kateřinou jsem se sešel v městském parku v Chocni a původně jsem měl na mysli vyfotit něco jiného. Po seznámení s faktem, že její mobil má na sobě celou řadu velice viditelných šrámů, mě napadlo toto téma. Rozbité telefony jsou také velice časté téma, o kterém píšeme, často však mají články tohoto typu pouze fotografii samotného rozbitého mobilu. Pojetím snímku jakožto portrétu bych tak chtěl docílit vnesení více emocí do vzniklé situace, kdy dotyčná naznačuje, že se jejímu přístroji stala nehoda. Fotografií jsem pořídil v tomto případě více než u ostatních situací, když při komunikaci s modelem vznikla i spousta příliš usměvavých, nebo naopak příliš zamračených výrazů.

 

Fotografie by sloužila pro ilustraci článku, který se obecně zabývá například statistikou rozbitých zařízení, či pojednávajícího o nízké kvalitě krycích skel displejů či konstrukce telefonů obecně.

 

7.6 Blackberry

Při vymýšlení fotografie, která by měla za cíl zaměřit se na určitou značku zařízení, mě hned napadlo logo nakousnutého jablka na telefonech značky Apple. Těchto fotografií je však v porovnání s ostatními značný nadbytek. Naopak podobná značka, která má svoje charakteristické logo koncipované jinak, než jako čistý nápis, je kanadské Blackberry a ta už není tolik mediálně výrazná. Jelikož je jedna z mých kamarádek věrná zákaznice této značky, padla volba právě na ni. Logo na zadní straně přístroje jsem se tak snažil přenést co nejvíce do popředí. Do fotografie jsem se rovněž snažil začlenit i kontrast, který dotvářelo světlo z okna oproti šeru v místnosti, a oddělit tak telefon od zbytku okolí ještě o něco více.

 

Tato ilustrační fotka by se dala připojit k celé řadě obecných článků o firmě Blackberry a jejích modelech telefonů. Stejně tak i poslouží v obecnější rovině, nemusí se nutně pojit ke značce, ale i k užívání mobilních telefonů jako takových.

 

7.7 SMS

Opomenout jsem samozřejmě nemohl ani jednu z nejzákladnějších funkcí dnešních telefonů, tedy psaní textových zpráv. Fotografie má v tomto případě velice obecný nádech, pouze zasazení do interiéru vytváří náznak pohodlí. Tuto situaci jsem se nejprve snažil vyfotit jako klasický portrét, zacílení na viditelnost, že dotyčná píše textovou zprávu, mě ale donutilo zaměřit se na obrazovku telefonu místo na člověka.

 

Fotografie patří ke článkům o užívání telefonů a mobilní elektroniky obecně, zařadil bych ji rovněž i k tématu psaní textových zpráv, či informacím vztahujícím se k telefonům s klávesnicovou konstrukcí (Nokia E5 na snímku).

 

7.8 Fotografie

Optika a technologie snímačů u (nejen) mobilních telefonů zažívají v poslední době rovněž rychlý růst. Spousta lidí je bere jako téměř plnohodnotného zástupce digitálního fotoaparátu, kterého mají vždy po ruce. Na tomto snímku jsem se snažil zachytit právě fotografii pomocí mobilního telefonu a vytvořit důraz na focený objekt skrze displej telefonu. K tomuto účelu dobře posloužil orloj na olomouckém Horním náměstí, který, ač na snímku v pozadí není tolik vidět, je celý na displeji telefonu.

 

Tato ilustrační fotografie by se dala použít u článků, informujících o focení pomocí mobilního telefonu, v širším kontextu mimo specializovanou rubriku by ale byla vhodná i k například článku o cestování po ČR.

 

7.9 Hovor

V projektu jsem se snažil dát prostor i nejvíce typické (byť už nejspíše ne nejčastější) aktivitě s mobilním telefonem, tedy volání. Zachytil jsem tak standardní situaci, kdy člověk hovoří do svého mobilního telefonu. Vzhledem k situaci jsem zvolil domácí prostředí, opět pro navození klidné atmosféry na snímku.

 

Snímek by fungoval jako ilustrační obrázek u všeobecných témat, které se týkají používání mobilních telefonů.

 

7.10 Tablet jako kniha

Mimo mnoha shodných funkcí, které tablety sdílí s mobilními telefony, jsem se pokusil zachytit také jednu více specifickou, pro které jsou tablety daleko vhodnější než mobilní telefon. Tablet Samsung Galaxy Tab S s úhlopříčkou displeje osm a půl palce má totiž podobné rozměry, jako elektronická čtečka knih, což z něj dělá dobrého zástupce tohoto zařízení. Zasazením fotografie do prostředí knihovny jsem chtěl vytvořit kontrast mezi elektronickou podobou knih a klasickou tištěnou podobou.

 

Tato ilustrační fotografie se hodí jak k tématům používání tabletů obecně, tak ke specifičtějším tématům, jako je právě srovnávání čtení textů v elektronické či tištěné podobě, nebo analýze trhu tabletů proti elektronickým čtečkám.

 

7.11 Hudba

Další původně samostatné zařízení, které dnes mobil ve většině případů nahrazuje, je mp3 přehrávač. Vlastní kolekci hudby lze dnes nosit přímo v mobilu a díky standardnímu konektoru připojit jakákoliv vlastní sluchátka. Motiv poslechu hudby z mobilního telefonu jsem zařadil také cíleně do kontextu pohodlí domova a vlastní postele. Tato fotografie je zvláštní v ohledu, že byla jako jediná v mém projektu focená s pomocí blesku, jelikož byl v interiéru nedostatek umělého i venkovního světla.

 

Fotografie může ilustrovat nejen článek o obecném používání mobilních zařízení, ale také i témata vázaná nejen na poslech hudby z telefonu, ale i obecná hudební témata celkově.

 

7.12 Google Glass

Zařízení, které nejvíce vybočuje z řady, jsem do kolekce k projektu zařadil jako kuriozitu. Chytré brýle od společnosti Google samozřejmě umí většinu funkcí mobilního telefonu, jejich podoba a ovládání je ale poměrně hodně specifická, a samotné zařízení stále vyvolává zvědavé pohledy z řad kolemjdoucích. Kolega z redakce, který je vlastníkem tohoto unikátního kusu, na fotografii demonstruje ovládání Google Glass, které funguje pomocí dotykového panelu po straně brýlí, a zároveň sleduje průhledný skleněný krystal, ve kterém je promítán obraz. Jako prostředí jsem zvolil veřejné prostranství na pražském Andělu, což zdůrazňuje, že jsou brýle určené pro používání za pohybu.

 

Ilustrační fotografie tohoto typu se hodí zejména ke článkům, pojednávajícím o budoucnosti mobilních zařízení a zároveň také k tématům, která jsou spojena s chytrými brýlemi obecně, či konkrétně zaměřená na model Google Glass.

 

8. Sebehodnocení

Z hotových fotografií mám poměrně dobrý pocit. Pokryl jsem všechna témata, která jsem měl dopředu připravená, a dokonce se i našel prostor pro improvizaci. Jsem potěšen, že se mi podařilo domluvit si i fotografii Google Glass, které nejsou běžně dostupné a na ulici je člověk vidí jen velice vzácně. Ve dvou případech jsem musel fotografii vyřadit, jednalo se o situace, ve kterých se snímek kvůli okolnímu světlu vůbec nepovedl, nebo byl jednoduše příliš jednoduchý, bez jakéhokoliv zajímavého aspektu. Mimo skupiny 4 lidí, které jsem si předem domluvil, jsem fotil každou fotografii při jiné příležitosti, což mě donutilo pracovat více flexibilně, přizpůsobovat svůj čas potřebám druhých a mít už dopředu představu, jak danou situaci zvládnout. Vždy jsem také měl představu o záložním plánu, pokud by něco nevyšlo.

 

Co se práce s modely týče, měl jsem poměrně štěstí na vstřícnou spolupráci. Nejzajímavější focení bylo v případě snímku s rozbitým displejem, kde jsem nafotil nejvíce materiálů a zároveň jsem se při této příležitosti procvičil v práci s fotografovanou osobou. Z mého pohledu bylo také hodně zajímavé focení Google Glass, díky možnosti fotit profesionální zrcadlovkou z redakční výbavy. Měl jsem tak zároveň příležitost udělat si srovnání kvality obrazu z různých fotoaparátů, potažmo objektivů. V neposlední řadě byla také zajímavá noční fotografie, která se navzdory mému očekávání zhoršených podmínek pro focení povedla už na třetí pokus.

 

Tuto sérii portrétů si zařadím do vlastního archivu, a pokud bude třeba, rád je po domluvě s focenou osobou a editorem zařadím k vlastnímu článku na portálu iDnes.cz. Věřím, že jsem nasbíral dostatek materiálu, abych pokryl celou řadu témat, takže v případě potřeby nebudu muset tolik pátrat v redakční fotobance či v databázi Profimedia.

 

9. Zdroje

https://www.profimedia.cz/photo-bank.info/about-us/default

https://www.profimedia.cz/c/search/sp.smartphone/

https://www.profimedia.cz/c/search/sp.tablet/

http://www.techopedia.com/definition/2047/stock-photo

 

Zobrazeno 2313 krát
Naposledy upraveno: pá., 21. srpen 2015 19:25

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste