po., 16. duben 2018 23:36

Three4Dance ukáže balet v novátorském pojetí

Nahá těla jsou jen vějičkou, půjde hlavně o tanec Nahá těla jsou jen vějičkou, půjde hlavně o tanec Zdroj: Facebook Moravské divadlo Olomouc
Olomouc - Že balet nemusí být jen Rusalka nebo Louskáček, že jde o dynamický taneční směr, ukáže letošní jaro v Moravském divadlo. Místní inscenace Three4Dance sdružuje tři významné osobnosti spojené jednou velkou vášní - baletem. Za mezinárodním projektem stojí významná maďarská choreografka Noémi Kulcsár, bývalý sólista baletu Slovenského Národního Divadla Peter Dedinský a umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc Robert Balogh. Široká veřejnost má možnost navštívit představení v průběhu dubna a května 2018.

„V této sezóně jsme se s dramaturgem baletu Tomášem Lehotským rozhodli pro malý experiment – uvést tři kratší taneční představení v jednom komponovaném večeru,“vysvětluje jeden z tří tvůrců Robert Balogh. Představení bude rozděleno na tři části a mezi jednotlivými dějstvími budou následovat dvě přestávky. Představení může diváky nadchnout nejen po stránce mezinárodní, ale také generační. „My choreografové jsme představiteli tří různých generací. Naše díla tak budou reprezentovat tři odlišné světy, které se v rámci jednoho večera setkají na scéně Moravského divadla,“ láká na představení Balogh.

Trilogii zahájí tanečníci olomouckého baletního souboru pod taktovkou Noémi Kulcsár a představí Petrušku, dílo Igora Stravinského z roku 1911. Poutavý a energický příběh čeledína Petrušky a Baleríny, jemuž však nepřeje zlý Mouřenín potěší každého, kdo si potrpí na zajímavou zápletku a šťastný konec.

Ve druhé části se představí Zrcadlení podle hudby Gustava Santaolally, jež se proslavil převážně díky hudbě k filmům Babel a Zkrocená hora. Autor choreografie Peter Dedinský je dílem Gustava Santaolally tak unešen, že si choreografii vytváří podle fantazie a pocitů, které se mu v průběhu poslechu namanou. „Poprvé jsem jeho hudbu zaregistroval v choreografii jiného tvůrce a od té doby chci používat jen a jen jeho skladby, pokud je to možné. Mám snad všechny jeho kompozice, které jsou dostupné, a často ani nezaregistruji, jestli je to hudba z filmu či ne. Prostě si jen na základě jeho hudby vytvářím příběh. Je specifická a pro mě velmi magická. Dává mi jako choreografovi velkou svobodu,“ popisuje Dedinský.

V závěrečné části se mohou diváci těšit na choreografii tuzemského Roberta Balogha na skladbu Bolero od známého hudebního skladatele Maurice Ravela. Sám Balogh přiznává, že pro něj skladba představovala obrovskou výzvu. Charakter této skladby vyžaduje mimořádné nároky na choreografa a jeho fantazii, cit ke stylu, kompozici a gradaci. Práce na Boleru byla mimořádně inspirativní a vzrušující. Jsem šťastný, že do hlavní role Touhy jsem obsadil Yui Kyotani, pro kterou jsem Bolero vytvořil, protože její interpretace naplňuje mé představy,“ vyzdvihuje Balogh držitelku ceny Thálie Yui Kyotani, která se navíc poprvé představuje v roli asistentky choreografa.

Netradiční baletní představení si můžete užít v pátek a úterý, 20. a 24. dubna a následně v pondělí 21. května.

Zobrazeno 3748 krát
Naposledy upraveno: pá., 27. duben 2018 13:50
Pro psaní komentářů se přihlaste