Vytisknout tuto stránku
st., 30. červenec 2025 07:30

Nehádají se o tom, jak dlouho sledují formuli 1, ale o jezdcích a týmech, říká Jan Fridrich

Šéfredaktor Světa Formule Jan Fridrich Šéfredaktor Světa Formule Jan Fridrich Zdroj: FB/Jan Fridrich
S šéfredaktorem webu Svět Formule Janem Fridrichem o vývoji a změnách fanouškovské základny, stále se navyšujícímu počtu fanynek, vlivu sociálních sítí a seriálu Drive to Survive i o tom, zda u nás dochází k rozbrojům mezi dlouholetými a novými fanoušky formule 1.

Jak dlouho sledujete formuli 1?

Formuli 1 sleduji od roku 2002 nebo 2003, co jsi tak vybavuji. Z úryvků, které jsem schopen dohledat, je to přelom roku 2002 a 2003.

Jak jste se dostal ke sledování formule 1?

To je úplně jednoduché. Můj taťka na to koukal a od něj jsem to chytnul. Pamatuju si, že jsme na to koukali a dodnes mě to nepustilo. 

Jak se z fanouškovského pohledu nejvíce změnila formule 1?

Z toho, co tak nějak můžu vyvodit, je určitě rozdíl v tom, že v té době nebyla formule 1 tolik na sociálních sítí. Formule 1 až po odchodu Bernieho Ecclestona v roce 2017, který bojkotoval sociální sítě, začala růst stávajícím tempem. Takže bych řekl, že je více diskusí na sociálních sítích. Je to rychlejší, než to bývalo předtím. Cokoliv, co se stane, je v podstatě během chvíle na sociálních sítích, a hlavně jsou k tomu dostupné záběry, které už konečně formule 1 neblokuje tolik jako dříve.

Vnímáte rozdíly mezi dlouholetými fanoušky a těmi novými, kteří bývají označováni jako Drive to Survive fanoušci?

Já bych to rozlišil asi na tři úrovně. První jsou vlastně ti dlouholetí, protože formuli 1 sledují už nějakou dobu, dejme tomu minimálně pět let a více. Pak jsou to ti, kteří začali s Drive to Survive, což má nyní už sedm sérií, takže můžeme říct, že sledují formuli 1 už sedm let. A pak jsou lidé, kteří nově sledují formuli 1 a přišli mimo Drive to Survive. Takže dá se říct, že ti, kteří to dlouhodobě sledují, tak už mají nějaké znalosti. A ti, kteří přišli z Drive to Survive, tak si občas nevšímají některých nuancí, třeba toho, že Ferrari je vlastně dobrý tým. Navíc je historicky nejúspěšnějším týmem ve formuli 1. Na základě těchto nuancí občas říkají některé věci jinak a člověk jim je musí trochu více dovysvětlit. Poté jsou zde ti noví, kteří třeba ani Drive to Survive neviděli a těm samozřejmě člověk musí ty věci ukázat jinak.

Mají na nábor nových fanoušků vliv sociální sítě anebo digitální platformy jako Youtube? 

Je to podle mě kombinace všeho. Jedna cesta vede přes kamarády, kdy se o tom baví ve skupině a toho člověka tím nakazí. Takhle to dělám já. Pak je to buď přes sociální sítě, nebo si člověk zapne Netflix, kde hledá něco zajímavého, najde Drive to Survive a zkusí to. Na základě toho pak člověk hledá další cesty, jak se k tomu dostat a případně i skrze weby, které o F1 píšou.

Mění se nějak styl komunikace formule 1 s publikem v reakci na to, kdo ji sleduje?

Na tuto otázku se dá odpovědět dvěma způsoby. Tím prvním je porovnání s tím, jak formule 1 komunikovala kdysi dávno. To se bavíme o éře Bernieho Ecclestona, to znamená před rokem 2017. Cokoliv, co se mělo někde publikovat, bylo neskutečným problémem, protože Ecclestone v tom viděl pouze peníze a nechápal, že takhle se mu to ve výsledku vrátí někde jinde. Kdysi to bylo velmi uzavřené prostředí na získání nějakých informací například ze zákulisí, i autentičnost pilotů nebyla taková, jaká je dnes. Naopak po roce 2017 se to začalo uvolňovat a nyní i ti piloti můžou najednou začít sdílet věci, které byly předtím nemyslitelné. Myslím si, že dokonalou ukázkou je, když pilot nebo tým vydá na sociální sítě video se záběry přímo z přilby a ani už nezakrývají volant a video není rozmazané. Kdysi si to týmy více strážily, nikdo nechtěl takové záběry nikam sdílet. Myslím si, že se to dnes zaměřuje na podporu týmů a jezdců, kterým fanoušci fandí. Nejvíce se samozřejmě prodávají příběhy a autentičnost. Největší změnu vidím v tom, že se formule 1 více otevřela fanouškům a pracuje s pocity. Takže nejde pouze o závodění, ale je to i o emocích mimo trať.

Existuje riziko, že by mohla formule 1 ztratit dlouholeté fanoušky, když se soustředí hlavně na nábor nových?

Myslím si, že s tímhle se nějakou dobu potýkal hlavně Netflix a vlastně i potýká nadále. Hodně lidí, včetně mě, přestalo sledovat Drive to Survive. V mém případě od páté série, protože udělali takovou americkou verzi. Nastalo to, že ti, co sledují formuli 1 delší dobu nebo viděli šampionát z daného roku, tak říkali, že některé věci nesedí nebo že se dané události nestaly. Řekl bych, že by se měli držet autentičnosti a nedělat to na styl Ameriky. Žádná vylepšení přímo na okruhu mě nyní nenapadají. Možná sprintové víkendy. Sprintové závody mají něco zajímavého, ale na druhou stranu to kazí historické tabulky. Chvilku trvalo, než se to nějak vyrovnalo.

Jak vnímáte to, že když se odjede závod, kde se moc nepředjíždí, tak se hned objeví kritika na nedostatek akce a volá se po změnách? 

Já jsem se tomu věnoval, když jsem se koukal na starší závody. Doba okolo roku 2000, kdy se používaly desetiválcové motory, bývá označována jako zlatá éra formule 1. Ale ani tehdy se tolik nepředjíždělo nebo se předjíždělo během zastávek v boxech. To bylo vše. Jezdili za sebou. Spíš bych řekl, že mladá generace, která si pamatuje závod v Abú Zabí v roce 2021 nebo podobné napínavé závody. Když už to jednou viděla, tak to chce pořád. Formule 1 to takto vždycky měla. Já tomu říkám taková sinusoida, jednou je křivka nahoře a pro diváky je to zajímavé, ale poté jsou dva tři závody, kdy se nic moc nestane a křivka spadne dolů. Člověk to musí přijmout a fanoušci si na to musí zvyknout.

Jak přistupujete jako redakce ke čtenářům? Rozlišujete články speciálně pro dlouholeté fanoušky a pro ty nové?

Počítáme s tím, že ten, kdo k nám na web někdo přijde, tak o formuli 1 už něco ví. Nejsme masmédium jako je iDNES, kde je velká šance, že čtenář formuli 1 v životě neviděl. U nás počítáme s tím, že čtenář přišel do kontaktu s F1 a neděláme rozdíly. Snažíme se to dělat tak, že pokud je v článku něco nejasného, tak to trochu více dovysvětlíme. Ale snažíme se psát články tak, aby si z toho mohl vzít informace jak dlouholetý fanoušek, tak i ten, kdo to formuli 1 sleduje chvíli. Nechceme psát naše články vyloženě jako clickbaity. Vždycky se snažíme doplnit článek přidanou informací, protože  si myslím si, že nás u Světa Formule prodává dál. 

Všiml jste si nějakých rozbrojů v diskusích pod vašimi články mezi dlouholetými fanoušky a novými, kteří bývají označováni jako „DTS fanoušci“?

Já bych asi neřekl, že jsou to úplně Drive to Survive fanoušci. V tomto případě bych to asi rozlišoval na ty, kteří formuli 1 sledují nějakou dobu, a na ty novější fanoušky. Nevídám většinou takovou rozepři, že by se hádali o tom, jak dlouho to sledují, ale spíše se dělí na fanouškovské tábory, které mají svůj oblíbený tým nebo jezdce, a na základě toho lidé zbrojí proti sobě. Snažím se říkat, že právě toto je kouzlo formule 1. Že i když člověk je na závodech, tak to není jako třeba na fotbale, nemám nic proti fotbalu, ale člověk vidí ty záběry, kde se fotbaloví fanoušci bijí. Tohle naštěstí u formule 1 není a jsem za to opravdu rád. Sociální sítě musí člověk buď ignorovat nebo dělat nějakou korekturu, takže to je složité. U nás v redakci se to alespoň snažíme držet tak, že co tam nepatří, tak mažeme. 

A na sociálních sítích jste zaznamenal nějaké rozbroje?

Hádku ohledně toho, že jeden sleduje formuli 1 krátce a druhý déle jsem nezaznamenal. Spíše když se něco stane, tak dlouholetí fanoušci jsou schopni dodat znalosti, které jsou k tomu občas potřebné. Formule 1 je neustále o politice, ale ta politika má vždycky nějakou historickou minulost. Tomu, kdo to trošku zná, tak mu to pomůže věci lépe vyjasnit. Nezaznamenal jsem ani hádku ve stylu ty to sleduješ krátce a není to dobře. 

Můžeme tedy říct, že tento problém nalezneme pouze v zahraničí?

Popravdě když jsem na sociálních sítích, tak nekoukám na komentáře. Řekl bych, že se to týká asi jen zahraničí. Nepamatuji si ani, že by na Svět Formule někdo něco podobného napsal, jelikož jako šéfredaktorovi mi naskakují všechna upozornění. Sociální sítě jsou v tomto ohledu specifické a záleží na samotném médiu, jak si to reguluje.

Které změny ve fanouškovské obci vnímáte pozitivně a které vás znepokojují?

Obecně se mi líbí, že je větší zájem ze strany žen. Formule 1 sama říká, že se daří vyrovnávat poměr fanoušků mužů a žen, což v minulosti, alespoň podle mě, tak úplně bylo. V tomto směru se jí velmi daří a myslím si, že když ženy více sledují formuli 1, tak je to jedině dobře. Na druhou stranu se můžeme bavit o vyváženosti, jelikož se snaží nalézt bizár. Nedávno se například řešila aféra, kdy režie pustila špatné vysílačky do televize. Formule 1 nejspíše neustále hledá něco, čím by fanoušky ohromila. Neměli by dělat tento americký styl, měli by se držet toho, co se opravdu stalo. 

To bude nejspíš náročné, když formule 1 je vlastněna americkými majiteli.

Já si myslím, že oni k tomu nakonec přistupují, protože se poučili od Netflixu. I samotný Netflix se asi snaží z toho poučit. Nejdůležitější je najít balanc mezi show a závoděním na trati. Formule 1 je samozřejmě show, ale je to hlavně o tom, že piloti závodí na trati. 

Čím si vysvětlujete, že stále více žen sleduje formuli 1? Má na to vliv ženský šampionát F1 Academy nebo se ženám líbí piloti po vizuální stránce, což je nejvíce vidět například u Charlese Leclerca nebo George Russella? 

Já bych řekl, že je to složitější. Je možné, že je to i díky F1 Academy. Ale osobně si myslím, že když už člověk sleduje závodní víkend, tak si najednou musí najít čas i na další věci, takže si poté jenom vybírají to, co chtějí sledovat. Určitě je F1 Academy jednou z možností. Ale myslím si, že s tím, jak se F1 stala dostupnější, tak ten, do závody sleduje, přitáhne do debaty i své kamarádky. Může v tom být také to, že se jim líbí piloti, což je jedině dobře. A pak zjistí, že je tento sport zajímavý, a pak do toho přitáhnou své kamarádky.

Kam se podle vás vyvíjí formule 1 jako fanouškovský fenomén a jak by na to měla média reagovat?

Vyvíjí se to díky tomu, jak je teď formule 1 známější. Média o tom začnou psát, protože díky tomu vydělávají peníze. Myslím si, že se to bude vyvíjet zajímavým směrem a jde o udržení toho, co každý fanoušek preferuje. Jestli preferuje například zákulisní debaty, osobní vztahy pilotů, nebo jestli ho zajímá technika nebo strategie. Pak je to o tom, co si fanoušek vybere, jestli si to vybere psanou formou, nebo si to pustí formou nějakého podcastu, anebo si to pustí na sociálních sítích. Pokud se bavíme o našem prostředí, je to nejčastěji poslechem podcastu Eisking. Pokud je zajímají zahraniční věci, tak poslech zahraničních podcastů. Uzavřel bych to tak, že záleží na fanouškovi, co si vybere.

Článek je součástí souboru textů vypracovaných v rámci samostatného projektu. 

Zobrazeno 90 krát
Naposledy upraveno: po., 28. červenec 2025 16:33
Aleš Weniger

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste