Vytisknout tuto stránku
ne., 21. červen 2020 10:21

Nelehké cesty vlakem: Pět nejhorších úseků, kde se spolehlivě zasekáte

Výhybna Dluhonice Výhybna Dluhonice Zdroj: SPH
Znáte to, jedete někam vlakem a potřebujete tam být včas. Jenže na české železnici je mnoho míst, která vaše plány s radostí překazí. Váš vlak nabere klidně i půlhodinové zpoždění a vy s tím nic neuděláte, protože s tím ani nic udělat nelze. Pojďme se nyní na ty nejhorší úseky podívat a vysvětlit si, v čem spočívá jejich problematičnost, případně kdy a jak budou rekonstruovány.

 1. Výhybna Dluhonice u Přerova

Ti z vás, kdo jezdí často vlakem do Ostravy nebo Přerova, již určitě zaregistrovali mohutnou stavební činnost ve výhybně Dluhonice a dále ve směru na Ostravu, konkrétně do stanice Dluhonice. Cílem této modernizace je kompletní přestavba dosud nedotčených úseků, vložení výhybek umožňujících rychlost 160 km/h a pochopitelně obrovské zrychlení cestování přes tento úsek. V současné době však je jízda přes Dluhonice spíše za trest. Vlaky se tu courají čtyřicítkou, ve směru na Ostravu je k dispozici jenom jedna kolej, takže expresní vlaky nabírají zpoždění, která většinou nejsou moc velká, maximálně 20 minut. Stavba ovšem zdaleka není hotová, a vzhledem k tomu, že má být dokončena již příští rok, tak musíme počítat s tím, že zpoždění bude dosahovat poněkud vyšších hodnot, než jsme byli doposud zvyklí. Inu, je to daň za lepší infrastrukturu!

2. Železniční uzel Česká Třebová

V České Třebové se nachází významný železniční uzel. Bohužel, jeho rekonstrukce dlouhou dobu nebyla na pořadu dne, a proto zdejší nádraží vypadá jak z konce padesátých let, kdy proběhla jedna z etap elektrifikace trati Olomouc - Praha. Mnozí z nás si určitě vzpomenou na ten ohavný skřípot, když jede váš vlak do výhybky. Naštěstí se už blýská na lepší časy. Kompletní modernizace tohoto významného uzlu proběhne v letech 2023 - 2029. Bohužel, pro cestující to už tak moc veselá zpráva není. Musíme se tedy připravit na to, že jízda přes Českou Třebovou bude v lecčems podobná prodírání se přes výhybnu Dluhonice.

3. Ústí nad Orlicí - Choceň

Tento malebný, ale také nejpomalejší úsek na koridoru Praha - Ostrava je již dlouhou dobu bez nějaké zásadní rekonstrukce. Hned poté, co vlak opustí Ústí nad Orlicí, přichází snížení rychlosti na 80 km/h a také nekonečně mnoho oblouků. Mezilehlá stanice Brandýs nad Orlicí je zajímavá hlavně tím, že se tam zastavil čas někdy v šedesátých letech. A když se jezdí jen po jedné koleji, tak mohou vlaky chytnout i dvacetiminutové zpoždění. Tento vřed na rychlosti páteřního koridoru musí být odstraněn, a právě proto vznikla studie proveditelnosti kompletní modernizace tohoto úseku. Počítá se s dvěma novými tunely, které zásadně zvýší cestovní rychlost a cestovní doba mezi Prahou a Ostravou, případně Brnem se tak výrazně zkrátí. Současně s tím bude zachována i původní stopa. Co se týče realizace, tak ta je plánována na rok 2026. Jak to, tak vidím, nebude to dříve než v roce 2030. Budeme se tedy ještě dlouho kochat strážním domkem v oblouku nebo meandry řeky Orlice, nehledě na to, že někam spěcháme.

4. Praha - Beroun

Tato příměstská trať dlouhodobě trpí nedostatkem kapacity. Zejména ve špičce pracovních dnů se tu musí vlézt osobní vlaky, jedoucí v intervalu 15 nebo 30 minut, rychlíky Berounka, Západní expresy, a ještě k tomu nákladní vlaky. Rychlíky z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic se už na tuto trať nevlezou, a tak musí jezdit po odklonové trase. Kritickým místem této trati je také infrastruktura. Nedávno byla sice nákladně zrekonstruována stanice Beroun, ale další úsek - tedy až na pražské Hlavní nádraží - prošel nějakou zásadní opravou naposledy v šedesátých letech. Na trati můžeme ještě vidět stavědla a starou zabezpečovací techniku, která co chvíli vypoví službu, a to znamená konečnou pro všechny vlaky. Je proto třeba tuto trať zásadně rekonstruovat. Aktuálně začala postupná modernizace původní trati, nicméně pro expresní vlaky je v plánu vybudování zcela nového tunelu o délce neuvěřitelných 25 kilometrů! V roce 2028 by se mělo začít stavět. Uvidíme tedy, zda to nakonec nebude pouhá utopie.

5. Plzeň hlavní nádraží - Klatovy

Tato dost významná trať je obsluhována jak osobními, tak i spěšnými vlaky a rychlíky. A právě v tom je problém. Zejména ve špičce pracovních dní se často stává, že má jeden vlak zpoždění třeba 10 minut, a to se pak přenese i na vlaky ostatní při křižování. Kvůli velké hustotě spojů, nutnosti křižování a případným pomalým jízdám na trati tak dochází i k půlhodinovému zpoždění. Jeden příklad za všechny z minulého čtvrtku - všechny odpolední rychlíky z Klatov do Prahy přijížděly do Plzně se zpožděním 15 - 20 minut, jeden spoj měl dokonce třicetiminutové zpoždění. Je jasné, že by tato trať potřebovala zdvoukolejnění nebo jiný koncept spojů, ani jedno z toho se ale zatím neplánuje.

 

Zobrazeno 1701 krát
Naposledy upraveno: st., 24. červen 2020 18:35
Stanislav Petřík

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste