Finální set oblečení zahrnuje bomber, košili, triko, kalhoty a zástěru. Česká výprava se projde i v kožených teniskách Prestige x Jan. Hezkým doplňkem je také šátek s potiskem Reného, maskota pavilonu.
Český návrhář při práci dbal i na změny počasí, které v průběhu půlroční výstavy zasáhnou Japonsko. Všechny zmíněné kousky jsou tak perfektně kombinovatelné, přizpůsobitelné chladnějšímu počasí i vysokým výkyvům teplot. Oděv je zároveň vytvořený ze speciálně ošetřené bavlny, takže na dotek působí velmi příjemně. Tenisky mají na vnitřní straně perforaci, která zajišťuje větrání při vyšších teplotách.
V jednoduchosti je krása
Černý udělal od navrhování maximalistických olympijských uniforem pro pařížské hry v loňském roce otočku o 180 stupňů – Ósacká kolekce je velmi minimalistická, a to jak jemnou barevností, tak absencí výrazného vzorování či potisků. Sami Japonci barvy moc nenosí a velmi populární jsou také oversized volné střihy. Proto Černý věří, že mezi místními bude mít kolekce úspěch. To však neznamená, že by kousky úplně postrádaly jakékoliv detaily. Pokud se podíváme z blízka, nepřehlédneme vyšíváním naznačené kapsy na místech, kde jsou nezbytné na klasickém pracovním oblečení. Na zádech má oděv velký nápis czechia, doplněný i o jeho japonské znění. Češi budou díky němu v areálu výstavy nepřehlédnutelní. Ve světlém, pískovém odstínu budeme moci zahlédnout hostesky a průvodce stálou expozicí, v modré se pak ukáže gastro provoz. Oblečení se na pohled zdá seprané a tvoří dojem, že ho už někdo nosil. To bylo však celou dobu záměrem, podle návrhářského týmu tak působí více lidsky.
„Mám radost, že touto kolekcí můžu bořit naprosto zastaralé představy o hosteskách, kde si každý hned vybaví mladou slečnu v podpatcích a uplých mini šatech, která tam jako oběť stojí u stolku k pokoukání pánů businessmanů. Já sám neuznávám to, že by ženy měly být prezentovány v těchto podřadných rolích. Současně takovýto outfit by v celosvětovém měřítku, a ještě v Japonsku byl nejen nevhodný, ale ani by nikoho nezaujal. Myslím si, že můžeme i díky takto oblečenému staffu zaujmout návštěvníky a stát se tak zapamatovatelným pavilonem,“ komentuje Jan Černý.
Japonský workwear, nebo české montérky?
Mezi Japonci oblíbený workwear je styl oblékání, který se inspiruje tradičním pracovním oblečením. V posledních letech nabyl na popularitě z mnoha důvodů – klade důraz na kvalitní materiály, funkčnost, volné, pohodlné střihy, praktické kapsy a často i ručně dělané detaily. Splňuje také kritérium již dříve zmíněné jednoduchosti, kterou mají Japonci tak rádi.
Černý si všiml podobnosti mezi tímto stylem a českými montérkami. Jak sám říká, nechal je při vytváření návrhů komunikovat a mluvit. „Možná můžou připomínat Otíkovy montérky z filmu Vesničko má středisková. Když je ale zasadíme do prostředí mezinárodní půdy Expa v Ósace, tato reference se najednou vytrácí a workwear siluety mojí kolekce dostávají zase úplně jiný význam. A to je jeden z faktorů, který mě na módě opravdu baví, jak moc dokáže změna prostředí a okolností změnit význam samotného oděvu,“ shrnuje hlavní inspiraci pro kolekci její autor.
Ohlasy a kritika
Na loňskou olympijskou kolekci se i přes zahraniční úspěch strhla v Česku vlna kritiky. Negativní ohlasy, i když ne tak hlasité, si vyslechla i nová kolekce z Ósaky. Sám autor je však vnímá pozitivně, dobrý design má podle něj vzbudit emoce, a to se povedlo.
Vystihuje kolekce dokonalé spojení českého stylu s japonskými prvky, nebo jde pouze o Otíkovy montérky v modernějším pojetí?