Ceny jsou tradičně udělovány v kategoriích činohra, opera, balet, tanec, pohybové divadlo, muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry. V každé z těchto kategorií se oceňují zvláště ženské a mužské výkony. Od roku 2020 se oceňují také mimořádné výkony z řad loutkoherců a alternativních umělců.
Režisér a pedagog Peter Gábor má jako porotce, spolu s ostravským hercem Petrem Houskou, pod taktovkou Moravskoslezský kraj a přilehlá divadla. „Naše úloha je vlastně sledovat tvorbu a vidět všechny premiéry, které se odehrávají v ostravských divadlech, v Českém Těšíně, Opavě a v přilehlých galaxiích, to znamená třeba i v Šumperku. Jednou jsme dokonce byli v Uherském Hradišti. Cílem je samozřejmě zaznamenat výkon, který nějak přesahuje, překvapil herecky, je mimořádně sugestivní a zasáhne diváka,” popsal svou práci Gábor, člen poroty hodnotící činoherní výkony.
V loňské sezóně mělo jen v říjnu v České republice premiéru 75 inscenací. „Je to poměrně dost časově náročná úloha. A každý měsíc je jedno setkání v Praze, kde se 13členná porota sejde a tam si povíme jestli jsme zaznamenali nějaký výrazný výkon. Samozřejmě, že někdy není možné abychom viděli všechna představení. Vypomáhají nám v tom i poměrně kvalitní divadelní záznamy. I když video samozřejmě nenahradí ten živý zážitek, vezměme do úvahy, že členové poroty jsou velmi zkušení teoretici, kritici, praktičtí umělci. Umíme si nějakým způsobem představit tu atmosféru a hodnotit výkon i z videozáznamu,” doplnil Peter Gábor.
„O navrhovaných výkonech potom diskutujeme. Samozřejmě, že názory se liší, protože pohled na umění je velmi subjektivní. Naším úkolem je sestavit takzvanou „desítku”, kde se objeví deset nominovaných umělců, sedm v širší nominaci a tři v té užší. V závěrečném hlasování se sestaví i výsledná tabulka,” doplňuje dále Gábor popis postupu, jak probíhá hodnocení činohry. Oproti činohernímu divadlu, které patří do tradiční kategorie cen, v nově přidaných kategoriích - alternativní divadlo a loutkové divadlo - do užší nominace postupuje pouze pět umělkyň a umělců jako celek.
Gábor také mluví o tom, jakou roli hraje pouhá nominace a nikoli finální ocenění: „Konkrétně já a kolega Houska samozřejmě tím, že máme na starosti Moravskoslezský kraj, se snažíme vždy podporovat naše herce a prosazovat taky mladé a začínající herce, kteří sice nebudou ocenění, ale možná se o jejich jméně bude mluvit později.” Do Ostravy letos putovaly Thálie tři. Muzikálovému herci Lukáši Adamovi, bývalé tanečnici Alici Kvasnicové a činohernímu herci Petru Panzerbergerovi.
Karolína Miková