Vytisknout tuto stránku
po., 9. květen 2016 15:12

BeFit - časopis o zdravém životním stylu

Samostatný projekt DTP a zdravotně-sociální specializace.

Realizace projektu zde.

 

1. Cíl projektu

Cílem mého projektu bylo vytvoření fiktivního lifestylového časopisu BeFit, který by byl atraktivní pro mladé ženy, které se zajímají o zdravý životní styl, cvičení a cestování. Tento časopis by měl vycházet s měsíční periodicitou, a měl by se zbývat především, ale ne výlučně zdravotně-sociální problematikou.

 

2. Zdůvodnění volby tématu

Tento typ a téma projektu jsem si zvolila vzhledem k zaměření tematických a praktických kurzů, které jsem na katedře mediální a kulturálních studií a žurnalistiky absolvovala—Praktikum a Workshop DTP, Základy epidemiologie a zdravotnictví, a Zdravotně-sociální žurnalistikou specializaci—svých zájmů a současných trendů. Projekt, který jsem vytvořila, odpovídá 30 hodinám práce. Rozhodla jsem se vytvořit layout třinácti stran ze zamýšleného časopisu. Čistý, moderní návrh časopisu je tvořen titulní stranou a šesti tematicky zaměřenými dvojstranami. Do projektu jsem nezahrnula stránkovou inzerci Téma jsem si vybrala, protože se zajímám a aktivně vyhledávám informace o zdravém životním stylu, Tematicky časopis obsahuje články zařaditelné do oblasti typické pro magazíny zaměřený na ženské publikum ve věku 18-35 let. Ženský lifestylový časopis dovoluje velkou škálu různě zaměřených článků ze zdravotně-sociální specializace, především o zdravém životním stylu, zdravé stravě, různorodých sportovních aktivit a cestování. Mým prvotním záměr se bylo zcela vyhnout zaručeným radám, jak zhubnout, tipům na různé diety a informacím ze života celebrit. Při zpracování návrhu jsem používala počítačový program Adobe Indesign CS6 od společnosti Adobe Systems, s jehož nižší verzí jsme pracovali v praktiku DTP. V tomto programu jsem navrhla a poskládala celý layout periodika. Dále jsem na úpravu fotek použila Adobe Photoshop 13.

 

3. Zdroje a stav problematiky

Na současném trhu s tiskovinami je spousta podobných publikací, které slouží k podobným účelům. Ty nejobecnější se zaobírají pestrou škálou témat, od diet po novinky ze života celebrit. Dále na trhu existují specializované publikace pro užší publikum Inspirací k vytvoření lifestylového časopisu pro ženy o zdravém životním stylu mi byly následující publikace zavedených nakladatelství.

Časopis Blesk zdraví - vydavatel: Ringier Axel Springer CZ, a.s. „Měsíčník Blesk zdraví je zaměřený na témata spojená se zdravým životním stylem. Přináší rady odborníků ke konkrétním problémům, které nás trápí v dnešní době či v daném ročním období, zabývá se otázkami fitness i psychologie. To všechno doplňují odlehčená témata, soutěže, zdravé rady z kuchyně nebo tipy ze zahraničí.“ (1)

Časopis Zdraví - vydavatel: Časopisy 2005, s.r.o Měsíčník o zdravém životním stylu se kromě péče o zdraví věnuje rodině a dětem, kosmetice, cvičení nebo psychologickým problémům. Obsahuje také rozhovory se slavnými osobnostmi, nejrůznější recepty a rady odborných lékařů ohledně konkrétních problémů čtenářů. (2)

Časopis Dieta - vydavatel: Mladá Fronta, a.s. Dieta je moderní lifestylový časopis pro aktivní a náročné ženy, které si váží svého zdraví a zdraví své rodiny. Dieta je pozitivně motivující osobní trenér, který učí nejen zdravě jíst, shodit pár kil nebo se dostat do formy pomocí speciálních tréninkových plánů, ale také vnímat a mít rád své tělo. Neslibuje zázraky, ale přináší fakta o nových trendech ve výživě, formování postavy a udržení fyzické kondice. To vše je doplněné módou a kosmetikou pro mladou sebevědomou ženu. (3)

Časopis Moje zdraví - vydavatel: Mladá Fronta, a.s. „Jedná se o populárně-naučný zdravotnický časopis, který odborně garantovanou a zároveň srozumitelnou formou přibližuje čtenářům jednotlivé zdravotní problémy, přičemž největší důraz klade na možnosti prevence. Podrobně seznamuje s novinkami ze světa medicíny, prezentuje jednotlivé volně prodejné léky i možnosti přírodní léčby bylinkami. Specifikem časopisu Moje zdraví je orientace na podporu práce lékárníků, kterým slouží jako doplňující zdroj informací pro zákazníky a je jim pomocníkem při prodeji léčebných, zdravotních a farmaceutických produktů a služeb.“ (4)

Časopis Kondice - vydavatel: Easy Publishing, s.r.o. Kondice je lifestylový časopis o zdraví, kráse a vitalitě. Spojuje v sobě lékařskou odbornost, žurnalistickou úroveň a obrazovou kvalitu. Seznamuje čtenáře s řešením zdravotních a estetických problémů, které jim dnes nabízí medicína a kosmetika. Redakční tým Kondice je složený z profesionálních novinářů a z odborných poradců - lékařů. Pro Kondici pracuje stálý tým 26 lékařů a odborníků na výživu, krásu, psychologii a sport. (5)

Časopis Jóga dnes - vydavatel: Power Yoga Akademie, s.r.o. I když název tohoto časopisu naznačuje něco jiného, cílem časopisu Jóga dnes je přinášet nejnovější informace o zdravém životním stylu, pohybu, správném způsobu stravování, relaxaci. Zajímá se také o psychologii, astrologii, východní filozofii a samozřejmě o jógu a powerjógu. (6)

Časopis Health & Beauty - vydavatel: Luxury Guide, s.r.o. Časopis Health & Beauty je nejnovějším titulem portfolia vydavatelství Luxury Guide s. r. o. Čtvrtletník přináší nejaktuálnější novinky, inspiraci a doporučení profesionálů z oblasti estetické medicíny, plastické chirurgie, zdraví a psychologie. Redakční radu tvoří přední čeští lékaři z řad dermatologů, estetických chirurgů, stomatologů a terapeutů. Obsah každého čísla je členěn do několika sekcí: estetika, anti-age, zdraví a psychologie. Health & Beauty, s podtitulem „Krása přeje připraveným”, je jediný časopis na českém trhu, který nemíchá kosmetiku s luxusní dermatologií.“ (7)

 

4. Ideový plán

Mým plánem je vytvořil tematicky pestrý časopis, který zaujme cílovou skupinu žen mezi 18-35 roky. Magazín je navrhnut tak, aby byl jednoduchý na orientaci a našel si svou čtenářskou základnu. Jeho náplní by měly být pravidelné rubriky o cvičení, zdravém stravování, cestování a novinek na poli zdravotního stylu. Chtěla bych se úplně vyhnout článkům o zaručených, fungujících dietách, či rubrikám o celebritách. Módní stránka by byla zařazena v případě, že se týká oblečení určeného pro sport, zejména běhání, plavání či jóga a podobné aktivity. Časopis bude ve formátu A4 (210 x 297 centimentů), který v dnešní době používá většina již zavedených lifestylových magazínů a je pro vybraný typ periodika vhodný. Jelikož stránky obsahují fotografie, které jsou umístěny až do okrajů strany, bylo nutné nastavit přesah (tzv.spadávku), aby se nestalo, že by po vytisknutí měly fotografie úzký proužek nepotištěné plochy na vnější straně. Pro účely projektu jsem nastavila okraje spadávky na 3 milimetry. Vzhledem k zamýšlené jednoduchosti a eleganci časopisu jsem volila patkové písmo na titulky a vlastní text. Na text článků jsem použila patkové písmo Minion Pro v rozmezí velikostí 10 až 12 bodů. Pro nadpisy, podnadpisy a čela článků jsem potom zvolila patkové písmo větší velikosti ve fontu Minion Pro a Georgia. Jelikož není magazín zamýšlen jako bulvární časopis, pro titulní stránku jsem zvolila jednu střídmou, neutrální fotografii, aby obálka nepůsobila příliš kýčovitě a ukřičeně. Titulky, které lákají na články uvnitř časopisu, jsou provedeny v černé barvě, pro přitáhnutí pozornosti i v kontrastní modré a červené.

 

5. Postup práce

5.1. Obsah

Obsah časopisu je vzhledem k mé zdravotně-sociální specializaci zaměřen na zdravý životní styl. Články, které jsem v magazínu použila, jsou stažené z internetu. Ačkoliv jsem články sama nenapsala, musela jsem je editovat, aby vyhovovaly mým potřebám. Jednotlivé články jsou doplněné ilustračními fotografiemi a obrázky, které jsem se vzhledem k požadavku tisku snažila najít v co největší kvalitě, aby po vytisknutí nevypadaly rozmazaně či nedokonale. Do časopisu jsem vybrala tři články a dvě delší pravidelné rubriky, které by se objevovali v každém čísle. Prvním článkem je text o cvičení pilates, o jeho vzniku a filozofii. Je doplněný o krátkou cvičební sestavu, kterou si každý může zacvičit doma, a kontakty na olomoucká studia, kde se pilates cvičí. Vhledem k dominantnímu obrázku se ženou v jóga pozici na první stránce jsem všechny prvky na dvojstránce volila v zelené barvě. Druhý je článek o jarních klíčcích, jejich prospěšnosti pro naše zdraví, způsobu pěstování a následovném využití v kuchyni. Text jsem se rozhodla podložit světle zelenou barvou. Obrázky jsem vložila přímo do textu, kde rozbily jednotvárné sloupce. Kurzívou napsaný perex je od textu oddělen tlustou čárou. Pravý sloupec druhé stránky je od hlavního textu oddělen tenkou vertikální linkou a obsahuje rady a tipy na to, jak správně klíčky pěstovat, a jak s nimi poté naložit. Třetím článkem je cestovatelský text to exotické Srí Lance, která se díky levným letům stává atraktivním dovolenkovou destinací. Čtenářkám přináší informace o zemi a její historii. Na druhé straně se potom nachází tipy na výlety, fotografie z turistických míst s návod na to, co udělat před odjezdem. Vzhledem k dominantní modře zbarvené fotografii na pevní straně jsem volila celkové zbarvení dvojstrany do modré. Jednou z rubrik je kulturní přehled, kde by se každý měsíc měly objevit tipy na novinky v kině, divadle, muzeích či pozvánky na různé tematicky vhodné akce, a tipy na knížky, taktéž zaměřené na volný čas, zdravou stravu, cvičení či cestování. Druhou by potom byla dvojstránka o vaření, kde by se každý měsíc objevovali vhodné recepty. Odkazy na všechny použité články a obrázky se nachází v poslední kapitole.

5.2. Název

Jelikož je časopis zamýšlen pro mladé ženy, vybrala jsem pro něj, krátký, výstižný název. BeFit ve svém názvu obsahuje slovo fit, které vystihuje náplň magazínu, a to zdravý životní styl, cvičení, fitness, zdravé jídlo a cestování.

5.3. Formát

Pro svůj časopis jsem se rozhodla použít formát A4 (210 x 297 centimetrů), který v dnešní době používá většina magazínů. Ten také umožňuje přehledné rozdělení do dvou sloupců a ze všech formátů mi vyhovoval nejlépe.

5.4. Barvy

Pilotní číslo, které jsem realizovala, je plánované na květen. Tomuto faktu jsem přizpůsobila i barvy užité uvnitř časopisu. Dominantní barvou je zelená v různých odstínech, které ladí s vybranými fotografiemi, pro článek o cestování jsem si vybrala barvu modrou, která se hodí k dominantní fotografii a připomíná barvu nebe a moře. Titulky a text článků je proveden v černé barvě, která je jasně čitelná na většině pozadí. Pro potřeby tisku jsou barvy ve formátu CMYK (cyan, magenta, yellow, key - modrá, červená, žlutá a černá), ty se však na obrazovce zobrazují ve formátu RGB (red, green, blue - červená, modrá, zelená).

5.5. Obálka

Titulní stránka je na periodiku to první, čeho si čtenář všimne. Protože můj časopis není zamýšlen jako bulvární, rozhodla jsem se pro následující řešení. Titulní stránku tvoří pouze jedna fotografie, která zabírá celý rozměr stránky. Jelikož cílem není publikovat informace ze života celebrit, modelkou na titulní stránce je náhodná žena, která je oblečená ve sportovním oblečení. Největším titulkem je název časopisu umístěný v levém horním rohu, provedený v modré barvě, která koresponduje s barvou modelčina oblečení. Pro zaujmutí pozornosti jsem zvolila kombinaci kurzívy a normálního typu písma ve fontu Georgia. Ostatní titulky lákají na zajímavé články uvnitř magazínu a jsou provedeny v různých typech písma - Georgia, Berlin Sand FB Demi, Gill Sans Ultra Bold a Minion Pro. Jak je zvykem pro periodika tohoto typu, některá titulky jsou barevně odlišeny, aby přilákaly zrak potenciálních čtenářů.

5.6. Písmo

Pro přehlednost je v časopise užito jen omezené množství fontů. Základním fontem pro články je patkový font Minion Pro ve velikostech 9 - 12 bodů. Pro titulky článků je potom použito několik rozdílných stylů, podle typu titulku. Hlavní titulky, které udávají téma článku, jsou provedeny v tučném fontu Georgia ve velké velikosti a umístěny v obrázku. Pro podtitulky jsem použila polotučný kurzivní font Minion Pro. Pro titulky jednotlivých podčástí jsou potom použity titulky kapitálkové titulky Minion Pro nebo tučné kapitálky Georgia. Pro docílení větší osobnosti a bezprostřednosti jsem pro nadpis a podpis editorialu použila bezpatkové písmo Segoe Print, které připomíná ruční psaní. Základní text je zarovnán do bloku a jeho sazba je provedena do dvou sloupců, které se mi zdály jako nejvhodnější. V případě článku o Srí Lance je část textu roztažena před dva sloupce.

5.7. Obrázky

Všechny obrázky použité v magazínu jsou stažené z internetu a jejich zdroje jsou uvedené v poslední kapitole.Většina fotografií a obrazového materiálu, které jsou v časopise použity, byly v barevném formátu RGB, který se nepoužívá pro tisk, musela jsem všechno převést do správného formátu CMYK. K editaci jsem použila počítačový program Adobe Photoshop. Dále bylo důležité vybrat obrázky v náležité kvalitě, aby při tisku nevypadaly rozmazaně.

5.8. Reklama

Drtivá většina periodik financuje svůj chod prodejem reklamní plochy uvnitř časopisů. I já jsem ve svém magazínu použila reklamní prvek, a to ve formě celostránkové reklamy na poslední stránce, která se tematicky hodí k cestovatelskému článku, a reklamě ve formě dárku pro nové předplatitele. Na dvojstránce o vaření je také reklamní infobox s novinkami různých kulinářských firem.

5.9. Závěrečné úpravy

Jednou z posledních fází tvoření byla kontrola pravopisných a typografických chyb a nedostatků. Důležité bylo zkontrolovat výskyt parchantů, tzv. vdov (první řádek nového odstavce na konci předešlé stránky) a sirotků (poslední řádek odstavce na nové stránce). Tyto typografické chyby bylo potřebné odstranit, a to změněním prokladu písma nebo upravením textového rámečku. Taktéž bylo nutné zkontrolovat všechny vazby, jelikož jsem během práce měnila formát barev z RGB na CMYK, do kterého se museli převést všechny obrázky určené pro tisk.

 

6. Sebehodnocení

Myslím si, že se mi adekvátně podařilo naplnit stanovené cíle. Časopis, který jsem vytvořila, je jednoduchý, elegantní, nepůsobí bulvárně ani příliš zpyšněle. Návrh layoutu jednotlivých stran je mi podařilo sjednotit a vytvořit tak, aby zaujal každou ženu. Je však škoda, že se mi nepodařilo sehnat fotografii ve stejných barvách jako jsou barvy článků uvnitř časopisu. Celkově jsem se svou prací spokojená. Ačkoliv jsem během tvoření narazila na několik úskalí, nejvážnějším z nich byl nedostatek kvalitních fotografií vhodných pro celostránkový tisk, domnívám se, že se vše podařilo tak, jak mělo. Přestože jsem měla jen základní znalosti práce s programem Adobe Indesign, podařilo se mi spoustu informací o jeho používání dohledat na internetu v příručce firmy Adobe. Peojekt byl také dobrou příležitostí k osvěžení nabytých znalostí. Do budoucna by se návrh časopisu dal rozšířit a jeho layout by se mohl propracovat dokonaleji. Dalo by se také přemýšlet nad tím, jestli magazín nezaměřit na určitou skupinu, například přidat rubriku pro vegetariány/vegany či lidi s jiným omezením.

 

7. Zdroje

7.1. Kulturní tipy

http://www.csfd.cz/film/390440-kolonie/prehled/

http://www.csfd.cz/film/346605-sirotcinec-slecny-peregrinove-pro-podivne-deti/videa/?video=157711662#highlight-video-157711662 

http://neoluxor.cz/beletrie/danska-divka--240759/

http://neoluxor.cz/popularne-naucna/raw-food-jako-zazitek--243149/

http://neoluxor.cz/odborne-knihy/cestovani-nejlepsi-zivotni-investice--242357/

7.2. Pilates

http://ona.idnes.cz/pilates-spojeni-vychodnich-a-zapadnich-metod-fni-/zdravi.aspx?c=A070830_100240_wellness_tyn

http://www.mypilates.cz/pilates/o-metode-pilates/

http://ocviceni.fitweb.cz/pilates-cviky-a57.html

http://cs412116.vk.me/v412116556/3e6b/vgAmGH3_FFc.jpg

7.3. Klíčky

http://www.babinet.cz/clanek-18395-zazrak-prirody-jmenem-klicek.html

http://www.celostnimedicina.cz/klicky-nejsilnejsi-energie-rostlin.htm

http://www.poznejsvezdravi.cz/wp-content/uploads/2014/07/fotolia_1220277_XS.jpg

http://ona.idnes.cz/foto.aspx?r=dieta&foto1=MCE312767_shutterstock_43228516.jpg 

7.4. Recepty

http://www.apetitonline.cz/recept/bavorska-kapustickova-polevka-0

http://www.apetitonline.cz/recepty/6774-dynova-polevka-s-chilli.html

http://www.apetitonline.cz/recept/polevka-s-quinoou-a-bataty

http://www.apetitonline.cz/recept/kedlubnova-polevka-s-cizrnou

7.5. Srí Lanka

http://cestovani.idnes.cz/kouzelna-sri-lanka-ostrov-tisice-vuni-a-usmevu-prvni-dil-pe4-/kolem-sveta.aspx?c=A160322_191234_kolem-sveta_hig

http://sri-lanka.orbion.cz/stat/pruvodce/praikticke-informace-16264/

http://sri-lanka.orbion.cz/stat/pruvodce/vizova-povinnost-od-ledna-2012-16263/

http://sri-lanka.orbion.cz/stat/pruvodce/ockovani-16266/

http://sri-lanka.orbion.cz/stat/pruvodce/bezpecnost-v-zemi-16265/ 

mapa z maps.google.com

http://www.hejda.cz/foto/sri-lanka/mountains/caj-tea-hory08big.jpg

http://adaderana.lk/news_images/300577695sripada.jpg

http://www.matthewwilliams-ellis.com/wp-content/uploads/2014/02/Tea-picker-in-a-tea-plantation-in-the-tea-country-of-Sri-Lanka-Asia-by-documentary-travel-photographer-Matthew-Williams-Ellis.jpg

http://youngxdreamers.com/wp-content/uploads/2015/08/Wannago-Sri-Lanka.jpeg

http://www.waves-destinations.com/images/attractions/other/9/Pinnawela%201.jpg

https://tharu.files.wordpress.com/2008/10/dsc01152-722381.jpg

7.6. Ostatní

https://jocette.com/2012/11/09/homebody-yoga-exclusive-to-harrods/

http://wallpapercave.com/wp/m6XgqDy.jpg

http://www.skolnisvet.cz/wp-content/uploads/prislusenstvi_header.png

http://www.zdravalahev.cz/themes/pjt/media/images/logoStd.png

http://galeriereklamy.mediar.cz/public/content-images/cz/a_files/2322.jpg

(1) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=1009

(2) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=100767

(3) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=114

(4) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=99

(5) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=100966

(6) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=840

(7) dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=100879 

Zobrazeno 2934 krát
Naposledy upraveno: po., 30. listopad -0001 00:09
Eva Pudová

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste