čt., 6. květen 2021 06:46

Příprava mi trvá dvakrát nebo třikrát víc času než na normální výuku, říká Lucie Šmírová

ilustrační foto ilustrační foto Zdroj: eduzmena.cz
Vzdělání žáků se za poslední rok skoro vytratilo. Denně za obrazovkami stráví několik hodin, a přitom z výuky kolikrát nic nemají. Rozhovor jsem vedla s učitelkou druhého stupně Lucií Šmírovou. Pro své žáky se snaží dělat online výuku atraktivnější tím, že jim připravuje výuková videa nebo podcasty s přáteli. Společně řešíme způsoby, jak zaujmou žáky nebo i to, jak je náročné být ve škole za nastavených opatřeních.

CO VÁS VEDLO K TOMU BÝT UČITELKOU? A JAKOU TŘÍDU VYUČUJETE?
Asi to bylo i tím, že jsem vedla nějaké kroužky a měla jsem k dětem odjakživa blízko, tak asi kvůli toho. Řekla jsem si, že určitě nechci na první stupeň, protože to chce pevné nervy a takové nervy nemám.
Dlouho jsem přemýšlela, co bych chtěla za obory a byla jsem na přijímačkách na tělocvik a zeměpis a na hudebku a zeměpis. Byla jsem v Ostravě i v Olomouci. Nejvíc se mi líbilo na té hudebce, bylo vidět, že se snaží z těch lidí něco dostat, takže jsem se pro to rozhodla.
Učím tedy na druhém stupni a jsem třídní učitelkou sedmé.

CO JE PRO VÁS NA VYUČOVÁNÍ NEJVĚTŠÍ VÝZVOU?
Největší výzva by mělo být snažit se motivovat ty žáky. Na základní škole nejde o to jim nabouchat všechny pojmy do hlavy. Hlavní cíl vidím v tom motivovat žáky, aby se na to téma třeba podívali sami, nebo aby si prostě doma otevřeli knížku. Nejlepší moment, co se tak může stát je, když v sedmé přišel kluk a říká: „Paní učitelko já jsem se díval na dokument o vesmíru, jak jste nám včera říkala, a ono to tam fakt bylo.“ To mám pak radost, že jsem schopná ty žáky dál namotivovat.

JAK VYPADALA PREZENČNÍ VÝUKA PŘI OPATŘENÍCH?
Bylo to hodně náročné, protože už jen toho času je málo. Máš vlastně jenom 45 min na hodinu, musíš zkontrolovat, jestli mají všichni roušky. Musíš vyvětrat, protože v každé hodině je potřeba dvakrát 10 min prostě větrat. Nedej bože, když jsi třídní, do toho všeho řešíš omluvenky a najednou zvoní a ty si řekneš „já jsem ještě nic neprobrala“. Je složité na ta pravidla pořád myslet.

JAKÁ JE ONLINE VÝUKA?
No je to hodně náročné, protože nejsem ten typ člověka, co byl zvyklý sedět u počítače. Hned v první vlně se mi z toho zablokovala záda. Snažím se proto vymýšlet i dětem různé aktivity, různé projekty, něco, co by třeba vytvářeli. Nechci, aby jenom seděli u toho počítače. V osmé třídě probíráme Evropu a bereme zrovna Itálii, mají tedy za úkol objednat si pizzu a z krabice vytvořit projekt. Dětem natáčím i výuková videa, vkládám jim tam hudbu, aby jim to vše přišlo trochu blíž. A ještě natáčím podcasty s mými kamarády o různých zemích, kterou třeba navštívili.

JAK PROBÍHÁ VAŠE PŘÍPRAVA NA VÝUKU?
Zabírá mi to o hodně víc času, jakože o dvakrát nebo třikrát víc času než na normální výuku. Mám výhodu v tom, že mám jako druhý obor hudebku. Takže se mi vlastně zkrátila pracovní doba a to mi dává možnost se snažit rozvíjet více ten zeměpis. V ostatních předmětech jako je matematika se moc takových aktivit vymýšlet nedá.

JSTE POMĚRNĚ MLADÁ UČITELKA, VIDÍTE ROZDÍL MEZI SEBOU A STARŠÍMI KOLEGY?
Tady jde vidět už ta věková propast. Starší kolegové na výuku sice nekašlou, ale asi už nebudou tvořit podcasty a videa. Někdy jim posílám své video, aby to mohli sdílet a jsou za to strašně rádi. Myslím si, že ti starší se na to neumí tolik přizpůsobit jako ti mladší. Mám i pár mladších kolegyň, ty zase vymýšlí různé věci v češtině, jako převleky nebo různé rekvizity.

POZORUJETE NA ŽÁCÍCH, ŽE JIM CHYBÍ VĚDOMOSTI?
Je to dost individuální. Jsou žáci, kteří byli skvělí ve škole a teď se někam posouvají a už to není tolik. Pak jsou třeba žáci, kteří na to úplně kašlou a ti prostě nikdy nebyli na stejné rovině. Tím, že byli ti horší žáci ve škole, tak si to museli alespoň něco z té hodiny zapamatovat. Teď je právě více viditelná ta propast mezi lepšími a horšími žáky.

JAK PODLE VÁS ZAUJMOUT ŽÁKY PŘI ONLINE VÝUCE?
Určitě by ta neměla být monotónní. Ze začátku nějaké opáčko z toho, co si pamatují z minula, potom je úplně nejlepší, pokud probíráte nějakou látku, tak by měl být nějaký wow-effect.

MÁTĚ NĚJAKÝ PLÁN, JAK DOHNAT ZAPOMENUTÉ UČIVO PO NÁVRATU DO ŠKOL?
Jak přemýšlím, tak asi ani ne. Asi to není úplně aktuální a tím, že nevíme, kdy se vrátíme, tak se na to moc připravit nejde. Nemyslím si, že to bude nějak z týdne na týden. Věřím, že na to bude ještě nějaký čas. Záleží na tom, kolik jsme toho zameškali. Ale bude to rozhodně těžké, o tom žádná.
Uvidím hlavně, co nám zbude ve školském výukovém plánu. Teď tam nově přidali hodinu informatiky, kvůli tomu jsou vyškrtnuté tematické okruhy jako vesmír nebo buňka.

ŘEŠIL S VÁMI NĚKDO, JAK MÁ VYPADAT ONLINE VÝUKA?
U nás se nějaká striktní podoba neřešila. Nechali nám volnou ruku. U nás ten rozvrh zůstal úplně stejný. Rozdíl je jen v tom, že pokud mají děti výtvarné předměty, tak si tam můžu dát hodinu zeměpisu.

MYSLÍTE SI, ŽE SE NA DĚTECH PODEPÍŠE ROK DOMA?
Myslím si, že určitě, i když si to prozatím nikdo neuvědomuje. Vidím to i u některých žáků, rodiče mají strach, a tak třeba vůbec nikam nechodí. Jednou za týden je naloží do auta a jdou se projít někam do lesa. Jde jen o to, jestli se to dítě s tím nějak dokáže vyrovnat samo nebo bude potřebovat následnou pomoc.

Zobrazeno 104 krát
Naposledy upraveno: čt., 6. květen 2021 09:57
Pro psaní komentářů se přihlaste