Vytisknout tuto stránku
so., 30. květen 2020 10:49

Proti rakovině bojují i mýtické Amazonky

Ilustrační foto Ilustrační foto Zdroj: Loono.cz
V dnešní době na nás ze všech stran proudí informace o všem možném i nemožném. Máme aplikace, které nám říkají, jaké pít víno, kam si zajít na snídani, zda jsou naše kosmetické produkty testovány na zvířatech a pak jsou tady ty, které sledují ženský menstruační cyklus a pomocí upomínky ženám dávají každý měsíc vědět o tom, že by měly provést samovyšetření prsu. Tyhle aplikace ale nejsou jediné, které dnes pomáhají rozšířit povědomí o prevenci.

Preventivní prohlídky by dnes měly být automatické pro každého z nás, bohužel tomu tak není a spousta lidí často nezavítá ani na ty povinné, mezi kterými je například zubař, gynekolog a samozřejmě také praktický lékař. Na prohlídky, které mezi povinné nespadají, se pak zapomíná ve většině případů a lidem často připadají méně důležité. Těmi jsou například mamologie u žen či návštěvy urologa u můžu. Kromě toho bychom ale měli pravidelně docházet také na oční, na koloskopii či k dermatologovi. Na základě těchto postojů vzniká spousta organizací, které usilovně pracují na tom, aby se lidé dozvěděli, proč jsou tyto prohlídky tak důležité a v mnohých případech mohou někomu i zachránit život.


Loono a kampaň #prsakoule
Před pěti lety se Kateřina Vacková rozhodla založit organizaci Loono. Jí samotné byl ve 22 letech diagnostikován zhoubný nádor vaječníku a jelikož se vše podařilo zachytit včas a Kateřina se tak úspěšně vyléčila, rozhodla se šířit osvětu o prevenci a inspirovat mladé lidi, aby své zdraví nebrali na lehkou váhu. Kromě vzdělávání pomocí webových stránek organizace a jejich sociálních sítí, lidé z Loono pořádají také workshopy na školách a v různých firmách. Workshopy se tak konaly již ve firmě Elite Bloggers, ČEZu nebo v České televizi. Zástupce Loono můžete ale potkat také na veřejných akcích. Kromě takových míst, jakým je například festival Colours of Ostrava se lidé mohli školit i na přednáškách známého cestovatele Ladislava Zibury. „Neziskové organizace se snažím podporovat dlouhodobě – před lety jsem se rozhodl, že na sítích ze zásady nebudu dělat reklamu, a naopak budu věnovat prostor sdílení neziskových projektů. Mám 70 000 sledujících na Facebooku a 50 000 na Instagramu, což už je celkem slušný dopad. Lidé z neziskovek to vědí a obrací se na mě. Docela stejně to proběhlo s Loono. Původně mě prosili jen o sdílení jejich projektu. Já mám ale ve zvyku se s lidmi z těchto organizací setkat a probrat vše osobně. A tak jsem se potkal s Adélou Sedláčkovou právě z Loono, abychom probrali, jak jim mohu pomoci,“ říká o spolupráci s touto organizací Zibura. Jednou z kampaní je právě ta o samovyšetření, kterou na sociálních sítích můžete najít pod hastagem prsakoule, a která lidem ukazuje, jak důležité je zajímat se o své tělo a o signály, které nám dává. „Nakonec jsme dospěli k tomu, že jedna z věcí, které Loono potřebuje, je oslovovat mladé lidi, protože právě oni jsou u rakovin varlat a prsu velmi rizikovou skupinou (je to časté a probíhá to rychle). Zároveň málokdo dobrovolně vyhledá informace o samovyšetření – je třeba jim je nabídnout až pod nos. Uvědomil jsem si, že moje přednášky jsou pro to ideální prostředí. Lidé chodí dřív a obyčejně nějaký čas čekají v předsálí. Děláme také přestávky, tudíž mají opět nějaký volný čas i v průběhu.“ Cestovatel si je dobře vědom toho, kolik lidí může prostřednictvím svých přednášek oslovit, a proto si před poslechem historek z cest po Evropě můžete zkusit prohmatat modely prsou nebo varlat. „Na přednášky nám obyčejně chodí 200 až 600 lidí. Čtvrtina z nich pak bývají mladí lidé. Nu, a tak nás napadlo, že vozit stánek na přednášky je vlastně výborná volba, protože návštěvníci svůj čas mohou využít i k něčemu užitečnému. Ohlasy máme výborné – lidé se o to i přes počáteční stud zajímají, sympatické je to i pořadatelům v kinech a divadlech.“ Pokud se nedostanete na žádný workshop či veřejnou akci, kde si můžete intimní partie prohmatat na modelech, tak můžete zavítat na webové stránky organizace, kde se podrobně dočtete, jak si svá prsa či varlata správně vyšetřit, tak abyste si mohli být jisti, že je vše v pořádku. V případě jakéhokoliv problému vám navíc pomohou s dalšími kroky, aniž byste museli zbytečně panikařit.

 

Liga proti rakovině a kytičky heřmánku ve městech

Liga proti rakovině je nezisková organizace, jejíž historie sahá až do roku 1990. Jejími členy jsou jak onkologičtí pacienti, tak také zdravotníci a všeobecně lidé, kteří se chtějí zapojit a podpořit tak ty, které rakovina bohužel postihla. Stejně jako organizace Loono, se i oni snaží informovat veřejnost o důležitosti prevence. Kromě osvěty o prevenci se ale snaží pomáhat i pacientům s rakovinou a podporují onkologický výzkum. Členové Ligy proti rakovině zároveň stojí za velkým množstvím projektů, mezi kterými najdeme i tradiční Český den proti rakovině, kdy ulice zaplaví všem dobře známé květy heřmánku. „Je to výborný projekt, přeci jenom má skoro každá rodina nějakou zkušenost s rakovinou, a i když má ta zkušenost dobrý či špatný konec, pořád je to zkušenost. Právě proto si i myslím, že lidé kytičky kupovat chtějí, protože každého se nějaký druh rakoviny už dotkl. Že by ale nějak rozšiřovaly povědomí o prevenci proti rakovině, si nemyslím. Když jsem prodával květiny já, měli jsme ke každé z nich rozdávat také informační letáčky, ale ty většinou nikdo nechtěl. Lidé si v ten den spíše více uvědomí samotnou existenci rakoviny, než aby řešili nějakou prevenci,“ vypráví své zkušenosti s prodejem květů heřmánku ostravský student Vojtěch Muris. Letošní 24. ročník této veřejné sbírky, by měl připadnout na 13. května a výtěžek z prodaných květinek se zelenou stužkou má téma „nádorová onemocnění ledvin a močového měchýře“. Samotný Vojta má doma poměrně velkou barevnou sbírku, jelikož jeho maminka poctivě přispívá každým rokem. Květinky tak na jaře zaplaví většinu nástěnek, nebo je můžete zahlédnout na batozích, taškách či mikinách, když budete procházet městem.

 

Spolek ONKO – AMAZONKY

„Neztrácejte naději, žít dál!“ tak zní moto tohoto spolku z Moravskoslezského kraje, který funguje od roku 1992. „Posláním našeho spolku je nejen péče o naše členky, což zahrnuje rekondiční pobyty, cvičení, přednášky, výlety, exkurze a vzájemnou podporu a sdílení, ale také informování veřejnosti o problematice onkologických onemocnění a edukace ohledně samovyšetření prsu. Jsme v tomto sice laici, máme však školení a certifikát od Aliance žen s rakovinou prsu. Pomáhá i náš osobní příběh, protože každá máme s rakovinou zkušenost, a to dokáže oslovit spoustu žen,“ vyjádřila se předsedkyně spolku Kateřina Pintérová. Spolek je veřejně dostupný a klade si za úkol zlepšovat kvalitu života onkologických pacientů a jejich příbuzných. Zaměřují se stejně jako předešlé organizace na prevenci, o které často přednášejí i na školách či ve firmách. „Přednášky nabízíme středním a VOŠ školám a nyní se rozjela spolupráce s Revírní bratrskou pojišťovnou, která pořádá ve firmách a státních institucích akci pod názvem Dny Zdraví, kde si zaměstnanci mohou změřit tlak, oči, naučit se zásady první pomoci a já tam učím právě techniku samovyšetření prsu na prsním fantomu. O akci je zájem, měsíčně navštívím okolo pěti firem,“ dodává Pintérová. Cílem je jako vždy předejít případnému zanedbání onemocnění a pozdější těžší léčbě.

Zobrazeno 698 krát
Naposledy upraveno: po., 1. červen 2020 18:12
Tereza Hrubá

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste