Za Signal festivalem stojí pražské kreativní studio Signal Creative a Umělecká rada, která je nezávislým poradním orgánem. Jedná se o unikátní vizuální zážitek světového formátu. Za 13 let své existence ji navštívilo více než 4,5 milionu návštěvníků, což dokazuje, jak zdařilá a populární je celá akce. Za vznikem festivalu stojí producent Martin Pošta, kurátor Jan Rolník a umělec Amar Mulabegovič z umělecké skupiny The Macula. „V roce 2010 jsem vytvářel se skupinou The Macula videomapping k 600. výročí Staroměstského orloje, který byl mimořádně úspěšný a dostali jsme spoustu pozitivních reakcí. Uvědomil jsem si, jak velký zájem je o digitální tvorbu. A tak vznikla myšlenka na vytvoření Signalu,“ vzpomíná Martin Pošta. První ročník Signal festivalu proběhl o tři roky později v roce 2013.
Program
Akce si dává za cíl představit českou i světovou digitální tvorbu a umožnit začínajícím tvůrcům zrealizovat svou vizi. Program a zaměření jednotlivých děl je každý rok pestré a různorodé. „Každý rok se na festival těším. Ještě se nestalo, že by mě program nebavil. Pokaždé je jiný a zajímavý. Můžu se zastavit a zamyslet nad významem některých děl, občas poukazují na aktuální společenské problémy, což považuji za skvělé,“ svěřuje se Eliška Žlebčíková.
Letošní ročník začal konferencí, na které byl celý festival představen a umožnila setkání s produkčním týmem a autory uměleckých děl. Umělci pochází z Česka, Slovenska, Ukrajiny, Španělska, Číny, Nizozemska, Slovinska, Německa, Itálie a USA. Na trasách v centru Prahy a na Vinohradech mohli návštěvníci vidět 6 objektových instalací, 2 performance, 3 audiovizuální instalace, 2 videomappingy, 1 světelnou instalaci, 1 interaktivní instalaci, 3 projekce a 3 koncerty. „Líbí se mi, že festival působí jako procházka po noční Praze. Podívám se na místa, kam bych normálně nešel. Expozice si hraje s kontrastem světla a tmy a působí až kouzelným dojmem. Noční Praha, která je sama o sobě krásná tomuto kouzlu jen pomáhá,“ vybavuje si Adam Hlásný.
Ohlasy návštěvníků
Festival je širokou veřejností vnímán velmi pozitivně. Návštěvníci se shodují na tom, že produkční a organizační tým je velmi efektivní a akce je po této stránce dobře zajištěná. „Vždycky se našel někdo, kdo nám poradil, nasměroval nás anebo nám pomohl se zorientovat v programu. U jednotlivých děl se nevytvářeli řady a vše bylo velmi dobře zorganizované,“ chválí pořadatele Jakub Skácel.
Akce propojuje historii a moderní umění skrze architekturu, s níž digitální tvorba často pracuje. „Líbí se mi, jak intenzivně festival pracuje s okolním prostorem a budovami. Myslím si, že je to pro mnoho lidí atraktivní způsob a důvod pro návštěvu některé z památek,“ domnívá se Natálie Tomčíková.
Jako zpestření si organizátoři připravili světélkující nápoj. „Večery měly velmi příjemnou a poklidnou atmosféru. Mohla jsem se zastavit a v klidu si vychutnat tento nevšední zážitek. Nejvíce mě zaujal videomapping na Bazilice sv. Ludmily,“ uvádí Anna Janíková.
Realizační tým byl s výsledkem akce velmi spokojený. Ohlasy byly vesměs velmi pozitivní. Už nyní začínají s přípravou 14. ročníku, který proběhne od 15. 10. do 18. 10. 2026.
Lucie Janíková