Vytisknout tuto stránku
so., 18. říjen 2025 14:27

Větrné podmínky prověřily dovednosti i nervy pilotů F5J. Při modelářské soutěži získal triumf Radek Malčík

Koridor se startovišti Koridor se startovišti Zdroj: Autorka

Předposlední modelářské závody v sezóně 2025 se uskutečnily na Slovensku. I přes to, že účast nebyla vysoká, výkony soutěžících byly velmi různorodé. Celý víkend nenastaly žádné organizační komplikace a organizátor Jan Litva byl odměněn hlasitým potleskem při vyhlášování výsledků. 

Na letišti blízko Tekovského Hrádku, na Slovensku, se konaly mezinárodní závody modelů letadel v kategorii F5J. Jednalo se o dvoudenní soutěž 11.–12. října. Zúčastnilo se 51 pilotů a 3 pilotky. V kvalifikaci porovnávali síly na 10 startovištích piloti vždy s jedním pomocníkem. V základu se stihlo odlétat 7 kol. Která probíhala následovně: Po zaznění tónu pomocníci hodí model letadla do vzduchu s již zapnutým motorem. Poté piloti hledají vhodné místo pro vypnutí, tím se rozumí teplý termický vzduch. 30 vteřin po startu se motory automaticky vypnou. Cílem modelářů s F5J modely letadel je s co nejnižší možnou výškou co nejbližším časem k 10. minutě, přistát na vyznačený bod. Všechny tyto aspekty jsou pak bodovány, a to podle nejlepšího výsledku jednoho z deseti pilotů, ke kterému jsou pak ostatní srovnáváni, to určuje jejich skóre. V každém kole je tak jeden soutěžící s nejvyšším možným počtem bodů za jednu rundu, tedy tisíci body.

Ze základní části závodu postupovalo dvanáct modelářů do finále. Počasí bylo hodně proměnlivé, ale déšť se neobjevil. Rychlost větru, která hraje velkou roli pro modelářské závody, se pohybovala v hodnotách 6 m/s. Ovládat model ve větrných podmínkách některým pilotům vyhovuje, jiní by však více ocenili slunečné a klidné počasí. Jaroslav Vostřel, student Univerzity Palackého, při přistání komentoval: „Vzduch je dost turbulentní. Úplně mi to hází s modelem.“ Důsledek podmínek pocítilo nemálo soutěžících, a to například mladá pilotka, která ještě nabírá zkušenosti. Charlottě Mahmoudi, která pochází z Německa, se nepovedlo přistání a letadlo bylo poškozeno tvrdým nárazem v oblasti ucha (tj. konec křídla). V následujícím letu se modelem srazila s jiným letadlem a z obou uhlíkových celků se uštíply potřebné části k dokončení kola přistáním. 

V neděli dopoledne po ukončení kvalifikace nebylo vůbec jisté, kdo se zúčastní finále. Výsledky byly opravdu velmi těsné a každý bod mohl znamenat postoupení do rozhodující části soutěže. Radovat se však mohlo těchto 12 bojovníků: Dietrich Lucas, Feigl Sebastian, Schweikl Martin, Ivančík Jan, Vostřel sen. Jaroslav, Duchaň Jiří, Novotný Luděk, Bruner Tomáš, Malčík Radek, Vostřel Vlastimil, Štěrba jun. Vítězslav, Heinrich Petr.

Rozhodující etapa soutěže, která začala v neděli po obědě, je specifická tím, že se uskuteční tři lety po dobu patnácti minut. Celých patnáct minut se však povedlo dovršit málokterému pilotovi. Teplá vlna vzduchu se totiž těžce předpovídala a modely se rozlétly do vícero stran. Jen na některé se však letadla vznášela směrem vzhůru. Riskování a boj jsme mohli pozorovat nad hangárem velkých motorových letadel. V každém kole se alespoň dva až tři soutěžící snažili nahánět vteřiny svahováním nad šikmou střechou, která byla vzdálená přibližně 100 metrů od přistávacích bodů.

Na stupních vítězů se objevily hned dvě národnosti. Vítězem byl Radek Malčík, který pochází z vesnice poblíž Olomouce. Na stříbro dosáhl Lukáš Dietrich, mladý Němec. Bronzovou pozici si vybojoval Vlastimil Vostřel z oblasti Litomyšlska. A  pytel brambor při předávání cen obdržel Feigl Sebastian. Doufejme, že tento žert je v Německu taktéž známý.

Organizátor a pořadatel Jan Litva, žijící v nedalekých Levicích, všechny srdečně pozval na závody v příští sezóně. Taktéž se uskuteční na letišti u Tekovského Hrádku, ale v jiném termínu. Plánované jsou již na duben 2026.

 

Zobrazeno 34 krát
Naposledy upraveno: ne., 9. listopad 2025 18:30
Viktorie Brokešová

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste