Vytisknout tuto stránku
ne., 27. duben 2025 14:17

Komentář: A MINECRAFT Movie, A Phenomena

 Jack Black příchod zombíka a jeho slepice oznámí zvoláním fráze „CHICKEN JOCKEY!“ ve stejné chvíli se k němu přidá i celé publikum. Jack Black příchod zombíka a jeho slepice oznámí zvoláním fráze „CHICKEN JOCKEY!“ ve stejné chvíli se k němu přidá i celé publikum. Zdroj: Autorská koláž
TikTok, Covid, The Minions, A Minecraft Movie, teenageři. Nevyjmenovávám první egyptské rány, ale fascinující faktory utvářející minimálně západní kulturu. Přestože by se mnozí nejnovější film s Jackem Blackem zdráhali vůbec nazývat uměním, já se ho opovažuji nazvat symbolem fascinující kultury dvacátých let jednadvacátého století.

„As a child I yearned for the mines.“


Kvůli této větě, kterou jack Black uvedl trailer k A Minecraft Movie, jsem se dozvěděl o existenci tohoto filmu. Mohl bych nyní dramaticky popisovat, jak jsem seděl na vlastní čerstvě posečené zahradě stejné barvy jako Minecraft pláně. Slunce se mi opíralo do tváře, ale jeho vřelé paprsky nedokázaly zahnat ledovou hrůzu svírající mé srdce, když jsem si uvědomil, že jednotlivá slova v tomto specifickém výběru jsem již slyšel dříve.


Nejednalo se o deja vu, neuvědomil jsem si, že skutečně žijeme v Matrixu a můj soused sekající dřevo se nestal nádobou pro agenta Smitha. Celá událost netrvala ani vteřinu, zhrozil jsem se toho, že se na internetu pohybuju natolik, abych instinktivně poznal referenci na virální tweet z roku 2022:


„in 1920 we took children out of the coal mines

in 2020, the most popular video game on the market is minecraft.

the children yearn for the mines“


Databáze Know Your Meme mě následně uklidnila, že původní verze tohoto tweetu zněla: „Minecraft proves that abolishing child labour was a mistake. The children yearn for the mines.“ a má duše stále odmítá zcela propadnout králičí norou internetové kultury. Poté mě opět zneklidnil popis historie vlivu tohoto tweetu. V roce 2023 republikánská vláda amerického státu Iowa změnila zákon týkající se dětské práce tím způsobem, že samozřejmě zrušila požadavek na věkové omezení pracujících. Odpůrci zákona protestovali a následně na podepsání zákona reagovali za využití různých obdob tohoto memu, nejen na Twitteru (X), ale i Instagramu a především TikToku.


Moje hrůza pravděpodobně pocházela z existenciální krize, že již ve svých jednadvaceti letech se nejsem schopen ztotožnit s kulturou dnešní doby a komentář mladší sestry jednoho z mých přátel, že se nacházím „jednou nohou v hrobě“, nesl jisté opodstatnění. Ještě pravděpodobněji její původ pramení z mých celoživotně neléčených úzkostí, ale to je kapitola sama o sobě a určená pouze v nočních hodinách a pouze vytištěným uším plakátu Sigmunda Freuda visícím nad mým gaučem.


Naštěstí od jiných lidí, prožívajících stejné nepochopení stavu mainstreamové kultury v době postcovidové, já se stále nalézám v akademii, a mám tedy možnost si její podobu racionalizovat a vědecky opodstatnit namísto toho, abych se prostě smířil s tím, že doba se mění a mi ujel vlak. Tak tedy, internetová "meme culture" se vyznačuje něčím, co Limor Shifman z MIT ve své knize z roku 2014 Memes in Digital Culture popisuje jako sdílené vzorce humoru a ironie, které mají schopnost kolonizovat i ty nejneočekávanější oblasti popkultury.


V případě A Minecraft Movie si toto můžeme ukázat na trendu „Chicken Jockey“. Pro nezasvěcené šťastlivce jde o scénu z filmu, kdy se postava Jasona Momoy nalézá v ringu s miniaturním zombíkem jedoucím na zádech slepice. Jack Black jejich příchod oznámí zvoláním fráze „CHICKEN JOCKEY!“ ve stejné chvíli se k němu přidá i celé publikum. Videa na TikToku ukazují partičky řvoucích mladých lidí házející popcornem, colou, skákajících si po zádech a tančících mezi sedadly. Hluk ze sálu během této scény v některých případech pronikal i přes celý areál kina. Lidé reagující na tuto zdánlivou davovou psychózu označují stav sálu za naprosté pandemonium.


Dalším obdobným případem byl trend během promítání filmu The Minions, kdy mladí lidé hromadně navštěvovali promítání v černých společenských oblecích a v sále pak způsobovali stejný „humbuk“ jako nyní diváci Minecraftu. Toto chování je projevem „do it for the meme“ mentality, kdy se lidé aktivně účastní prohlubování internetového humoru čistě pro zapojení samotné, a to i za cenu narušení sociálních norem. Tento fenomén není o samotných filmech, může se týkat i prostého přesdělování populárních tweetů, které jsem zmínil výše, focení se u kořenu, jehož vězněm se stala chudák Zdena, a podobně. Shifman ve své knize poukazuje na důležitost těchto memů ve smyslu reflexe potřeby lidí vyjádřit své postoje a získat jejich podporu skrze kolektivní humor. Jistým způsobem se jedná pouze o podobu participačního umění a naplnění lidské potřeby budování komunity.


Susan Blackmore ve své knize The Meme Machine píše, že memy se ne pouze šíří, ale transformují formy kulturní výroby a stávají se digitálním "vládcem" kulturních subjektů. Z tohoto pohledu se pak nemůžeme na filmy jako A Minecraft Movie a The Minions dívat jako na stupidní filmy pro děti, ale jako na dadaistické zrcadlo, možná i abstraktní obraz Doriana Graye, odrážející komplexnost dnešní rychlé digitální doby, kde tanečky na TikToku, meme reference a „Chicken Jockey“ jsou jediným způsobem, jak vyjádřit potřebu propojení a navázat kontakt po dvou letech, které svět strávil v izolaci.

Zobrazeno 348 krát
Naposledy upraveno: út., 29. duben 2025 21:29
Theo Mariánek

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste