Vytisknout tuto stránku
út., 21. duben 2020 00:31

Jak koronavirus potápí módní průmysl

... ... Zdroj: Instagram Vogue USA
V situaci která nás potkala, se kterou snad nikdo nepočítal, asi jen málokdo pomyslí na to, jak koronavirus může ovlivnit módní průmysl. Móda se v této nelehké době stala pouze povrchní záležitostí, klesá poptávka po zboží a svět svou pozornost logicky upírá spíše na zdravotnictví a ekonomiku jednotlivých zemí. A právě proto je dopad koronaviru na oděvní průmysl tak drastický.

Na luxusní zboží, oblečení a doplňky si dnes vzpomene málokdo. Lidé buď strádají nebo šetří na dobu po pandemii a rozhodně nemají čas ani prostředky na utrácení za luxusní módu. Situace v módním průmyslu se teď podobá například době po teroristických útocích 11. září 2001, kdy nastala ekonomická krize a dokonce zkrachovalo několik nových značek.

Tak například v Číně, která je největší a nejdůležitější trh pro módní průmysl, činil pokles obratů až 50%. Zdá se to být až moc velký “kopanec“ pro módu, jelikož další velmi postiženou zemí, je módní centrum Itálie. Tam pokles obratů činí 25%. Důležitým faktorem, proč jsou poklesy tak velké, je samozřejmě celosvětové zavírání továren. Móda je propojená mezi několika zeměmi najednou. To znamená, že pokud je zavřená továrna kdekoli na světě, je to výrazná rána pro celou výrobu. Celkové ztráty tak budou v řádech milionů.

Nejde ale jen o výrobu. Móda je součástí kultury a umění. Kvůli koronavirové pandemii jsou ale logicky zakázány všechny módní přehlídky, módní týdny a v neposlední řadě i největší módní akce Met Gala. Těžko dosáhneme stejného pocitu, kdy se přehlídka bez publika online přenáší na sociálních sítích.

Strach o budoucnost módy mají i ti, kteří stojí v jejím čele. Mezi nimi Tom Ford a Anna Wintour. Šéfredaktorka americké Vogue a předseda Rady módních návrhářů v Americe se spojili a oživili plán, který byl použit právě během krize v roce 2001. Založili nadační fond Common Thread, kde mohou dárci přispívat na módní domy a návrháře, kterým koronavirová krize způsobila velké ztráty.

Jedno je jasné. Móda je sice nesmrtelná, ale teď si prochází velmi krušným obdobím. Jejím největším mínusem je ale to, že málokdo si tento problém uvědomuje a bere ho vážně.

Zobrazeno 685 krát
Naposledy upraveno: út., 21. duben 2020 10:30
Eliška Jurasová

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste