Vytisknout tuto stránku
út., 9. listopad 2021 13:40

Tělesná výchova na gymnáziu prošla během koronavirové pandemie zásadními změnami. Studenty výuka bavila, tvrdí učitel tělocviku

Koronavirus ovlivnil výuku i na tomto gymnáziu Koronavirus ovlivnil výuku i na tomto gymnáziu Zdroj: Facebookový profil Gymnázia Ladislava Jaroše v Holešově
Holešov – Školy se během pandemie dostaly do složité situace. Žáci zůstali doma u počítačů, odkud se vzdělávali většinu školního roku. Otazník visel nad osudem tělesné výchovy. Na Gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově se učitelé rozhodli, že své studenty o hodiny tělocviku nechtějí připravit. Stejně jako ostatní předměty i tělesnou výchovu učili distančním způsobem vzdělávání. Zástupce ředitele a učitel tělesné výchovy Miloslav Růžička tvrdí, že studenti k tomuto způsobu výuky přistoupili zodpovědně a tato forma tělesné výchovy je bavila.

Jak probíhaly hodiny tělesné výchovy v době distanční výuky?
Rozhodli jsme se tak, že tělesnou výchovu v distanční výuce zachováme. Hodiny probíhaly přes platformu Microsoft Teams a zadávali jsme práci tím způsobem, že jsme například pustili film se sportovní tematikou a po jeho zhlédnutí jsme studentům zadali nějaké úkoly. Později jsme vyžadovali i splnění nějakých fyzických aktivit, kdy žáci museli doběhnout na určité místo a poslat nám z něj fotku jako důkaz, že tam skutečně byli.
Zpětnou vazbu jste tedy vyžadovali?
Ano, samozřejmě. Ta zpětná vazba byla vždy na konci hodiny, kdy jsme vše zkontrolovali. Většinou nám posílali videa, kde dělají posilovací cvičení, fotky z míst, kde byli a taky nám posílali písemné odpovědi na otázky z oblasti teorie. Takto jsme kombinovali výuku teorie a fyzické cvičení. Podle toho, jak studenti pracovali, si myslím, že to dělali s velkou chutí a že je takový způsob tělesné výchovy bavil.
Řídili jste se při úpravě rozvrhu nějakými doporučeními ze strany Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT)?
Doporučení z MŠMT nám samozřejmě přišla. My jsme ale spíše vsadili na takový zdravý rozum, kdy jsme chtěli studenty zapojit. Pro nás jako pro střední školu bylo velmi těžké si z těch doporučení něco vzít. MŠMT tyto metodiky dělá spíše pro základní školy a tím se můžeme řídit na nižším gymnáziu. U středních škol je to jiné. Nemůžeme se úplně do detailu inspirovat tím, co napíše ministerstvo. Proto jsme k tomu přistoupili tak, jak jsem říkal.
Přistoupili studenti k výuce zodpovědně?
Rozhodně ano. V drtivé většině k tomu studenti přistoupili zodpovědně. Poctivě se přihlašovali na hodiny a poctivě vypracovávali úkoly zadané vyučujícími. Dokonce dostávali i úkoly dlouhodobějšího charakteru. Uvedu příklad. Za týden museli udělat určitý počet opakování z různých posilovacích cvičení. A opravdu byli zodpovědní. Asi jen na jednu výjimku, kdy student nepracoval vůbec v žádných předmětech a na konci školního roku ze školy odešel. Jinak jsme žádné problémy s přístupem neměli.
Známkovali jste tělesnou výchovu?
Tělesnou výchovu jsme neznámkovali. V tomto formátu nám to připadalo jako hloupost. Ta zpětná vazba nebyla taková, abychom mohli udělovat známky. Zpětnou vazbu jsme ale měli, tudíž jsme věděli, že studenti nějakým způsobem pracují. Když přišlo pololetí, tak jsme udělovali krátká slovní hodnocení na základě materiálů, které jsme od studentů měli z průběhu celého pololetí.
Nezaznamenali jste třeba nějaké stížnosti od rodičů, že jejich děti přetěžujete?
Komunikace s rodiči probíhala velmi dobře. Stížnosti jsme z jejich strany neměli žádné. Právě naopak. Byli rádi, že jejich děti mají režim a učí se podle standardního rozvrhu všechny předměty.
Poznali jste po návratu do škol u studentů nějaký rozdíl ve fyzické kondici?
Fyzickou kondici nepoznáme během dvou hodin ve škole. To bychom museli žáky okamžitě testovat podle nějakých hodnot v tabulkách. Přesně to jsme ale nechtěli. Snažili jsme se udělat návrat do školy takový volnější, což se dotklo i tělesné výchovy.
Tělesná výchova vypadala po návratu do škol jinak, než jak tomu bylo před uzavřením škol?
Přesně tak. Jak už jsem říkal, chtěli jsme studentům udělat návrat co možná nejvolnější. Omezili jsme proto atletiku i gymnastiku a v rámci hodin jsme spíše hráli hry jako fotbal, basketbal nebo volejbal. I v tomto pololetí je výuka trochu jiná. Neřídíme se tak striktně našimi předepsanými standardy, které máme zapsané v tabulkách a dříve jsme je po studentech vyžadovali. V současné době máme vybraných zhruba deset disciplín, ve kterých se žáci postupem času zlepšují. Více nám jde o osobní růst dětí než o známky.
Došlo k úpravám i v oblasti známkování?
Hodnocení máme nastaveno daleko mírněji než dřív. Když někdo něco nezvládá, neznamená to, že z tělocviku bude mít špatnou známku. Pokud se studenti snaží a vidíme na nich zlepšení, tak špatné známky v žádném případě nedáváme. Raději chceme, aby měli žáci z pohybu radost, než aby se museli stresovat známkami.
Ještě se zeptám, jak vypadá tělesná výchova u maturitních ročníků. V minulosti chodili maturanti do sportovního centra do posilovny a na plavání. Změnil koronavirus něco i zde?
Koronavirus nezměnil u maturantů nic. Do posilovny a na bazén bychom chodili i dál, ale sportovní centrum prochází celý rok rekonstrukcí a není možné ho navštěvovat. Proto jsme rozdělili maturitní ročníky na několik skupin a každá sportuje jiným způsobem. Kluci například chodí hrát hry do tělocvičny a pro dívky jsme zase připravili hodiny jógy, která je u studentek velmi oblíbená.

Zobrazeno 174 krát
Naposledy upraveno: po., 15. listopad 2021 21:29
Milan Filip

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste