út., 7. duben 2015 13:10

Časopis Voyage

Samostatný projekt kulturní/DTP žurnalistika.       

 


Záměr

1) Cíl práce

 

V rámci studia na katedře žurnalistiky jsem si zvolila profesní profilaci DTP a tematickou profilaci kulturní. V druhém ročníku jsem absolvovala kurzy Praktikum DTP a navazující Workshop DTP, v prvním ročníku pak Základy obecné estetiky a uměnovědy a v zimním semestru třetího ročníku navazující Žurnalistickou specializaci – kulturní.

Cílem tohoto projektu proto bude zúročit znalosti nabyté ve všech těchto absolvovaných kurzech a na jejich základě vypracovat layout časopisu o cestování, který by byl neotřelý v tom smyslu, že kultura bude představena právě v oblasti cestování, a ne třeba filmu nebo hudby. Časopis jsem pojmenovala symbolicky Voyage, což ve francouzštině znamená cesta. Jedná se o měsíčník, který přináší novinky a zajímavosti z domova i ze světa, nabízí tipy na výlety, pro osvěžení zahrnuje také rozhovory s osobnostmi, jichž se cestování týká. Po domluvě s vedoucí samostatného projektu magistrou Ditou Chlupovou jsme se dohodli na vytvoření titulní strany, šesti běžných stranách a zadní straně. Na stanoveném počtu stran jsem se snažila zvolit ukázky z domova i ze světa, zahrnout rozhovor a texty jsem osvěžila ilustračními fotografiemi a grafikou. Rovněž barvy stran jsou zvolené tak, aby korespondovaly k tématům.

K realizaci projektu jsem použila program Adobe InDesign CS6, který jsme při praktických úkolech užívali také v hodinách DTP. Kreativní práce v tomto programu mě bavila a možnost vytvoření vlastního návrhu časopisu jsem uvítala.

 

2) Zdůvodnění volby tématu

 

Pro časopis o cestování jsem se rozhodla jednak z důvodů absolvování vybraných kurzů, ale také proto, že mě cestování, objevování nových míst a kultur zajímá a baví. Protože jsem si vybrala kulturní specializaci, mohla jsem zpracovat časopis věnující se hudbě nebo filmu, ale těch je na trhu, myslím, dostatečné množství. Zvolila jsem tedy kulturu z jiného pohledu. A právě proto jsem jako hlavní náplň zvolila tematiku cestování, které pokládám za rozšířený a oblíbený koníček. I když se na trhu vyskytují některé cestovatelsky zaměřené periodika, podle mého názoru by lidé tento časopis mohli ocenit.

Cílovou skupinou tohoto periodika by měli být lidé se zájmem o cestování nebo s touhou po poznání nových kultur a také ti, kteří si četbou rádi odpočinou. Snažila jsem se, aby tomuto záměru odpovídalo i designové řešení časopisu. Fotky, další grafické prvky a podbarvení stran čtenáře spolu s poutavým textem upoutá lépe, než střídmé a jednoduché řešení layoutu.

 

 3) Situace na trhu

 

Na českém trhu se vyskytuje několik periodik zacílených na cestování. Vybrala jsem známé i méně známé tituly, u kterých uvádím krátké profily, abych mohla v následujícím výčtu podrobněji nastínit situaci na trhu. Všechna to jsou periodika, jichž se cestování a kultura velmi dotýká a nevěnují mu pouhou rubriku nebo pár stran.

Mezi populární časopisy zabývající se cestovatelskou tématikou můžeme zařadit například celosvětově známý National Geographic, populární měsíčník věnující se cestovatelským, etnologickým, přírodovědným či geografickým tématům. Jeho součástí bývá kromě přiblížení kultur, také představení vědeckých nebo technických zajímavostí či rozmanité reportáže a kvalitní obrazový materiál. Vychází v několika zahraničních mutacích, a česká verze je jednou z nich.

Dále v Česku vychází populární měsíčník[1] Turista vydávaný od svého počátku v roce 1889 Klubem českých turistů, dříve známý pod názvem Časopis turistů. Časopis se zaměřuje především na pěší turistiku, cykloturistiku, vodáctví, lyžařské aktivity a vysokohorskou turistikou. Přináší náměty na výlet jak pro mladé páry, rodiny s dětmi, tak osamělé cestovatele nebo seniory. Zaměřuje se na přírodní krásy a historické zajímavosti hlavně v České republice, případně v blízkém okolí.  K dostání je také slovenská mutace - časopis Krásy Slovenska - který naopak mapuje přírodní krásy našich východních sousedů. Český trh nabízí kromě Turisty i další tituly věnované pouze České republice. Zmiňme například magazín Moje země, který vychází co dva měsíce. Magazín mapuje jak současnost, tak minulost naší země, přináší netradiční reportáže a setkání s Čechy, kteří se dostali do vzdálených míst naší planety. Dále poskytuje tipy na výlety nebo aktuální průvodce regiony.

K dostání je na trhu také časopis Outdoor, který se věnuje, jak už název napovídá, outdoorové tématice a různým aktivitám v přírodě. Časopis vychází 9x ročně a přináší zajímavé reportáže jak z České republiky, tak z celého světa. Zabývá se hlavně turistikou, trekkingem a skialpinismem. 

Praktické informace o daných destinacích nabízí magazín Travel Digest vycházející od roku 2006. Čtenářům na svých stránkách nabízí jednak krásné fotografie z míst, ale hlavně potřebné informace ohledně cen, ubytování nebo dopravy v určitých lokalitách. Poskytuje tipy na výlet a rovněž zmiňuje, na co si dát pozor.

Převážně na práci s fotografiemi byl zacílen také měsíčník Svět v obrazech, který vycházel od roku 1945. Vydavatelství Sanoma se ho v roce 2013 rozhodlo obnovit, ale pokus měl krátké trvání a vydávání měsíčníku bylo během roku 2014 zastaveno.

Reportáže z celého světa o zvycích, aktuálních událostech i životním stylu lidí přináší časopis o cestování Lidé a Země. S rokem vzniku 1952 patří mezi nejstarší vydávané tituly u nás. Kromě nahlédnutí do exotických krajin nabízí i objevování méně známých či zapomenutých míst v České republice. Reportáže přinášejí známí čeští cestovatelé nebo novináři, kterou danou oblast dobře znají a vědí, co si nenechat ujít.  

Myslím si, že důležité, a také zajímavé, je rovněž zmínění časopisových speciálů vydávaných Lidovými novinami, které pravidelně vycházejí ve speciální edici 101. Jedná se o výletní speciály s názvy jako Zima na horách 2014, Nejlepší výlety pro rodiny s dětmi, 101 Zimních radostí, 101 nejkrásnějších výletů nebo například 101 nejkrásnějších hradů a zámků, které obsahují tipy na výlety především v Česku, ale i blízkém okolí.

 

Kromě periodik se cestování věnují i zacílené weby. Tipy na kulturní akce a rozmanité návrhy na výlety jak pro rodiny s dětmi, mladé cestovatele nebo náročné cestovatele nabízí projekt České centrály cestovního ruchu – CzechTourism – portál www.kudyznudy.cz, který je zaměřen na propagaci domácího cestovního ruchu.  Dalším zajímavým projektem je Turistický deník (Wander Book), který funguje na stránkách www.turisticky-denik.cz. Právě na tomto portále můžete naleznout zajímavé věci ve vašem okolí, tedy v případě, že provozovatel daného místa je do tohoto projektu zapojen.

 

4) Ideový plán

 

Jak už jsem nastínila výše, cílem mé práce je vytvoření layoutu pro časopis o cestování. Název časopisu by měl mít výstižný název, korespondující s tématem. Zvolila jsem cizojazyčný název Voyage, který ve francouzštině znamená cestu. Symbolicky tak značí cestování po celém světě nebo také objevování nových kultur. Časopis je plánovaný jako měsíčník, který přináší zajímavé věci z oblasti cestování jako z domova, tak ze světa, reportáže, nabízí rozmanité tipy na výlet nebo přináší rozhovory s osobnostmi, jichž se cestování týká. Na návrh počítám s vytvořením titulní strany, šesti běžných stran a zadní obálky. Chtěla bych, aby byl propracovaný jak po grafické, tak obsahové stránce. Nejdříve vyhledám a připravím vhodné texty, které postupně poskládám k navrženým obrazovým materiálům. Obrazový materiál a celková vizualizace je důležitou součástí, neboť umožnuje čtenářům lépe si představit daná místa nebo zvyky. Protože časopisy hodně využívají barev, bude každá strana podbarvena. Tímto podbarvením se následně mohou čtenáři orientovat při volbě témat a podle změny podbarvení snadno poznají, že jedno téma končí a jiné začíná.

Rozhodla jsem se pro standartní formát A4 (210 x 297 mm), který dle mého poskytuje dostatek místa pro rozsáhlejší texty nebo větší množství fotografií. Práce bude probíhat v programu Adobe InDesign CS6, s kterým jsme pracovali na hodinách DTP.

 

5) Postup práce

 

Tvorba samostatného projektu zahrnovala několik fází. Ještě než jsem začala pracovat na layoutu časopisu, musela jsem nalézt články a fotografie, které by odpovídaly tematické náplni časopisu. Jak už jsem zmínila výše, jedná se o cestovatelský (turistický) časopis, a proto jsem zvolila témata, které by mohla inspirovat k výletům, ale také by se týkala exotiky. Rovněž jsem chtěla, aby časopis obsahoval nějaké odpočinkové články, a proto jsem zahrnula osobnost, která má s cestováním zkušenosti, a jejíž zážitky by byly pro čtenáře jak zajímavé, tak uvolňující. Rozhodla jsem se použít převzaté články z časopisů či podobně zaměřených internetových stránek, které nabízí tipy na výlety. Články, které jsem si pro sazbu vybrala, jsem musela často upravovat. Ať už se jednalo o jejich krácení nebo naopak o psaní textu navíc, vymýšlela jsem rovněž vlastní nadpisy a perexy tak, aby čtenáře na první pohled co nejvíce upoutaly a přilákaly. K článkům jsem následně hledala fotografie nebo jiné grafické prvky, které by jednak vyhovovaly svým obsahem a zároveň byly v co nejvyšší kvalitě, aby výsledný layout odpovídal svou kvalitou záměru práce. Jelikož jsem měla všechen materiál připravený, mohla jsem začít projekt zpracovávat. Nainstalovala jsem si zkušební verzi programu Adobe InDesign CS6, s kterým jsme pracovali také v hodinách praktika DTP, aby projekt mohl dostat svoji „tvář“.

 

Formát

Pro časopis Voyage jsem zvolila nejspíš nejčastěji používaný formát A4 s rozměry 210 × 297 milimetrů. Návrh časopisu počítá s lepenou vazbou a tiskem na lesklý papír, který dá lépe vyniknout fotografiím.

Text je v celém dokumentu zarovnán do bloku s výchozím řádkem doleva. V celém dokumentu je rovněž povolené dělení slov. Sazba textů je v dokumentu provedena podle jejich možností buď přes celou stranu (v případě informací o dalších etnických skupinách Afriky), na 2 sloupce (Beskydy, Tak trochu kuriózní Vánoce), potažmo 3 sloupce (Na návštěvě u Mursiů, rozhovor s Miroslavem Zikmundem). Využila jsem také vzorové strany, díky které jsem vytvořila automatické číslování stran, ke kterému jsem připsala kromě čísla strany také název titulu a měsíce, kdy titul vyšel. Z počátku se mi nedařilo vytvořit číslování dle mých představ, ale s pomocí online nápovědy se mi to povedlo.

 

Písmo, fonty

Dalším důležitým prvkem layoutu je volba použitého písma (= sada znaků, písmen, symbolů apod., která má stejný, jedinečný design), potažmo volba fontu, kterým je provedena sazba (= fyzikální prostředek použitý k vytvoření písma).[2] Pojmy písmo a font se používají jako synonyma, přesto existují mezi nimi lehké rozdíly, které vyplývají z výše zmíněné deskripce.

Volba správného písma je nejen důležitý, ale také náročný krok. Po dlouhém vybírání a několika zkušebních pokusech jsem se rozhodla použít tyto typy písma, které mi přišly nejvhodnější.

 

Jméno titulu, podtitulku a údajů o ročníku čísla je vyvedeno písmem Constantia, elegantním patkovým písmem, přičemž titul samotný má 179 bodů, podtitul a údaje 19 bodů. Zbytek textu je psán písmem Minion Pro, vzhledným moderním a rovněž patkovým písmem. Tímto typem písmo jsou psány už upoutávky na titulní straně, a to ve velikosti 32 bodů, pouze hlavní tahák čísla – rozhovor s Miroslavem Zikmundem je psán velikostí 47, respektive 35 bodů. Při tvorbě upoutávek jsem rovněž využila kurzívy, ztučnění písma, psaní ve verzálkách nebo kapitálkách, abych text zvýraznila.

Jak už jsem zmínila výše, celý zbytek dokumentu je psán pouze písmem Minion Pro a při psaní titulků nebo textů jsem se řídila stejnou velikostní hierarchií. Titul je psán velikostí 27, 72 bodů, podtitulky mají 15 bodů, perex 13, 365 bodů, text má nastavenou velikost 11, 88 bodů (s výjimkou tabulky o zajímavostech na první dvojstraně, kdy má text 12 bodů) a popisky u fotografií mají 8 bodů.

Písmo nese v textu především informace, které čtenáři vyhledávají nebo je jinak zajímají. Přesto se i styl písma významně podílí na celkovém vzhledu daného periodika. V celém layoutu kombinuji dva typy řezů, a to písma Constantia a Minion Pro. Mým záměrem nebylo kombinovat příliš mnoho druhů písem různých velikostí, což by pro čtenáře mohlo působit rušivě a nepřehledně. Za tímto svojí volbou si stojím, neboť „zapojení dvou a více písem okamžitě umožní vytvořit hierarchii, která orientaci v dokumentu nesmírně zjednoduší.“[3] Dobře se doplňují a jejich spojení nepůsobí rušivě.

 

Název

Jednou z důležitých částí celého projektu bylo vymyslet odpovídající název časopisu. Jak už jsem zmínila výše, chtěla jsem, aby jednak korespondoval se zaměřením časopisu (cestování), a za druhé aby dokázal přitáhnout pozornost čtenáře, což je bezpochyby to hlavní. Už od počátku jsem počítala s tím, že název titulu bude cizojazyčný. Vybírala jsem mezi několika variantami jako Tripper, Traveler, Weg apod. Inspirovala jsem se hlavně anglickými názvy, ale nakonec zvítězilo francouzské Voyage, v překladu cesta. Název symbolicky značí cestování po celém světě nebo také objevování nových kultur, ke kterým mají texty odkazovat. Tento titul jsem vybrala také z důvodu, že mi osobně zní nejpřijatelněji, ne moc komerčně a zároveň vznešeně. Symbolice cestování odpovídá i podtitul „S námi obletíte svět…“, který má jedinci naznačovat jasný odkaz na tematické zaměření (cesování) a také se ho má snažit více přitáhnout.

 

Barva

Barevné provedení je dle mého pro takto zaměřený časopis v dnešní době takřka nutností, tudíž černobílá verze nepřicházela vůbec v úvahu. Kalkulovala bych s ní v pouze v případě zařazení archivního nebo retrospektivního materiálu. Dominantní barvou titulní strany je odstín tmavě modré, kterou doplňují tmavohnědě psané upoutávky. Pracovala jsem s tím, že různé podbarvení stran bude evokovat nové téma článku a zároveň by mělo s daným tématem také korespondovat. Pro první dvojstranu jsem s ohledem na téma a radu vedoucí projektu zvolila světlou kombinaci oranžovohnědé, která čtenáři může připomínat poušť nebo teplo. Pro tabulku o zajímavostech jsem zvolila kontrastně hnědou barvu, pro její zvýraznění. U druhé dvojstrany jsem zvolila odlišné, avšak podobné tóny červené barvy. Strana o Beskydech má světlejší podbarvení a pracovala jsem zde s barevným zvýrazňováním klíčových slov. Oproti této straně má následující vánoční strana barvu výraznější, hlavně proto, ať čtenář odliší nové téma. Na poslední dvojstranu jsem zvolila světle béžovou barvou, která působí klidně a evokuje mi lidskost.

 

 

Obrazový materiál

Co se týče obrazového materiálu, který jsem v časopisu použila, rozhodla jsem se převážně pro fotografie. Mým záměrem a také cílem bylo dosáhnout souznění mezi články a obrazovým materiálem. Materiál jsem do dokumentu umisťovala a obsah rámečků následně přizpůsobovala proporcionálně. U některých vybraných fotografií bylo nutné provést drobné úpravy, ke kterým jsem využila program Adobe Photoshop. Obrazový materiál jsem získávala hledáním ve vyhledávači podle klíčových slov, které jsem si zvolila.

 

Struktura časopisu

Spolu s vedoucí projektu jsme se dohodly, že layout časopisu bude obsahovat úvodní stránku, tři dvojstrany, a zadní stranu obálky.

 

Titulní strana

Další etapou bylo připravování titulní strany. Chtěla jsem, aby titulní strana nebyla pouze poutavá, ale zároveň se také vztahovala k prosincovému vydání. Počítala jsem s tím, že titulní strana je stranou nejdůležitější a musím ji doplnit o poutavé titulky, které osloví co nejvíce potencionálních čtenářů. Nejtěžší bylo vybrat fotku, která by se na titulní stranu hodila. Nejdříve jsem vybrala fotku boha plodnosti a úrody Radegasta, který zdobí vrchol Radhoště. Později jsem si uvědomila, že se na přední stranu úplně nehodí a nahradila jsem ji jiným turistickým cílem - zasněženým vysílačem na Pradědu, který splnil jak podmínku zimní tématiky, tak turisticky atraktivního cíle. Jelikož se jedná o návrh zimního – prosincového – čísla, myslím si, že výběr vysílače Praděd a titul laděný do modrých barev je více než vhodný.

První dvojstrana

Do textového rámečku jsem zasadila připravený text a umístila zvolené fotografie a dvě grafiky. Napasování obrázků, tak aby ladili s textem, bylo náročnější, než jsem si myslela. Pohrávaní si s tím, aby vše pasovalo, mi zabralo asi 3 hodiny, ale nakonec jsem vše umístila podle mých představ. Text jsem zarovnala do bloku s výchozím řádkem vlevo a povolila dělení slov.  K textu jsem zvlášť připravila tabulku o zajímavostech, kterou jsem pro přilákání pozornosti zvýraznila odlišnou barvou.

Druhá dvojstrana  

Při tvorbě další dvojstrany byl postup téměř totožný. Do textových rámečků jsem opět vložila připravené texty a umístila ilustrační obrazový materiál. Rozhodla jsem se pro barevné zvýraznění některých klíčových slov, abych upoutala čtenářovu pozornost. Většinu času mi zabralo „hraní si“ se skládáním obrazového materiálu k textu tak, aby jednoduše pasoval. Přesto odhaduji, že práce mi šla rychleji, než u předchozích stran.

Třetí dvojstrana

Tvorba této strany mě bavila nejvíce a myslím si, že oproti předchozím stranám, jsem ji vytvořila poměrně rychle. Nejspíš to bylo dané jistou zručností a jistotu, které jsem během tvorby projektu nabyla. Při tvorbě jsem si zopakovala, jak situovat text přes více sloupců (stejně jako u první dvojstrany), nebo jak napasovat obrázky, aby sloupec nekončil otázkou.

Zadní strana obálky

Ke zpracování zadní strany obálky jsem přistoupila na návrh mé konzultantky projektu, Mgr. Dity Chlupové, abych zde umístila reklamu. Počátečním problémem bylo pouze najít vhodnou a poutavou reklamu.

 

Z konzultací s vedoucí projektu vyplynulo několik připomínek k typografickým nedostatkům, které práce obsahovala, a které jsem se v závěrečné fázi vypracování samostatného projektu pokusila odstranit. Jednalo se o kontrolu celého dokumentu tak, aby písmo nepřesahovalo prostor textových rámečků, opravila jsem překlepy a sjednotila úpravu písma. Odstranila jsem také jednoznakové předložky s využitím tzv. stylu GREP. Využila jsem také funkci „hledat a nahradit“ při kontrole některých slov, slovních spojení nebo dvojitých mezer. Snažila jsem se také vyvarovat dalších typografických chyb, jako je výskyt parchantů, kdy se jedná buď o první řádek odstavce, který je ve sloupci poslední (tzv. vdova) nebo se naopak jedná o východový řádek, který je ve sloupci jako první (tzv. sirotek).

Vznikl tak layout cestovního časopisu, s kterým jsem byla spokojena, a mohla jsem tento návrh exportovat do formátu PDF v tiskové kvalitě. Tímto krokem jsem zároveň ukončila tvorbu a práci na samostatném projektu.

 

6) Sebehodnocení

Se svou prací jsem spokojená. Ze začátku jsem se bála, že práce v programu Adobe InDesign CS6 bude pro mě těžká, protože uplynula nějaká doba od mé účasti v kurzech DTP. Nemohla jsem sice po technické stránce zrealizovat všechny své představy, ale myslím si, že jsem předčila svá očekávání. Na druhé straně jsem si některé funkce lépe osvojila a také jsem si zapamatovala určité klávesové zkratky, které jsem během práce na projektu často využívala. Bylo samozřejmostí, že práce v tomto programu si vyžádala také samostudium. Celkově však můžu říct, že mě práce na projektu bavila. Práci na projektu jsem se věnovala samostatně a v případě, že jsem si nebyla v něčem jistá nebo si nevěděla rady, jsem se řídila radami v manuálech volně dostupných na internetu. Některým chybám jsem se vyhnula díky radám vedoucí mého projektu, magistry Dity Chlupové, která má v tomto ohledu mnohem více zkušeností než já.

Časový horizont pro vypracování projektu jsem zvolila na dobu jednoho měsíce, která zahrnovala také konzultace s vedoucí projektu a následné úpravy. Čistý čas, který jsem tvorbě projektu věnovala, odhaduji přibližně na 30 až 35 hodin. Největší podíl času si vyžádalo konečné umisťování textů a obrázků, tak ať spolu sedí, ať vzhled ocení čtenář, ale také já.

Texty nebylo těžké zpracovat, protože jsem měla určitou představu, co chci vyhledat, a kde tyto materiály následně získám.

Největší problém mi asi činila práce v programu Adobe Photoshop, kdy jsem nemohla ořezat obrazový materiál tak, jak jsem chtěla. Také sestavování a pasování obrázků k textům bylo složitější, ale nakonec jsem nalezla, myslím, vhodné řešení.

Podle mého názoru jsem na zvoleném počtu stran ukázala slušnou práci, hodnou prezentování po absolvování dvou semestrů výuky DTP v podobě blokové výuky. 

 

 

 

7) Literatura, zdroje

 

obrázky:

 

Praděd: http://dailystyle.cz/wp-content/uploads/2013/12/uvod.jpg

 

Mursi: http://static.panoramio.com/photos/large/16581917.jpg

 

Mursi: http://onebigphoto.com/mursi-tribe-ethiopia/

 

Mursi: http://vanishingworldphotography.com/mursi-galerie.html

 

kmeny: http://www.zemesveta.cz/data/pictures_items/Jizni-Afrika1_v.jpg

 

mapa:http://1.bp.blogspot.com/_P8to-T_WqEo/TBsjPkxF-CI/AAAAAAAAF8Q/7EZ8EvdmGLY/s1600/Ethiopia.jpg

 

Beskydy: http://www.treking.cz/regiony/pustevny-mamenka-a-libusin5.jpg

 

Beskydy: itras.cz/fotogalerie/beskydy/velke/027.jpg

 

Radegast: http://g.denik.cz/56/9c/rmpbss0_sip-920.jpg

 

jídlo: http://www.valasskyfrgal.cz/img/uvodni3.gif

 

Vánoce:http://www.aspasios.com/descubre-barcelona/wp-content/uploads/2012/12/caga-tio.jpg

 

Vánoce: http://img.ct24.cz/cache/616x411/article/24/2334/233397.jpg?1298040982

 

Vánoce:http://4.bp.blogspot.com/-PbmCP2taazo/UovNaJT5ewI/AAAAAAAANO8/52546vf0hDM/s400/papai_noel_ferias31.jpg

 

Vánoce:http://www.zajimavedarky.cz/images/stories/virtuemart/product/grow-me-cesmina01.jpg

 

Zikmund: http://www.praha-tip.cz/public/images/story/p151.jpg

 

Zikmund: http://www.malydobrodruh.cz/wp-content/uploads/1MJVM-H+Z1.jpg

 

Zikmund: http://oidnes.cz/09/022/maxi/TOM292a8c_zikmund_hanzelka0442_01_18.jpg

 

Zikmund: http://i.idnes.cz/10/112/cl6/DMK372ac1_102041_1611371.jpg

 

reklama: http://www.portalymest.cz/obrazky/letak.JPG

 

text:

 

https://cs.publero.com/magazines/travel?page=2

 

http://turista.nacestu.cz/index.php?PHPSESSID=4b81c26ba3f5df6184a6d60966a0f39b

 

http://ioutdoor.cz/predplatne/

 

http://www.traveldigest.cz/o-casopisu/

 

http://www.asmat.cz/scripts/clanek.php?Clanek=163-lide-z-povodi-reky-omo-kmen-mursi

 

http://www.novinky.cz/cestovani/exotika/244521-v-etiopii-vas-ohromi-opici-kralovstvi-skalni-chramy-i-tajemne-domorode-kmeny.html

 

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pygmejov%C3%A9#Pygmejov.C3.A9_v_Africe + wikipedie

 

http://procproto.cz/kuriozity/kuriozni-vanocni-zvyky-ve-svete/

 

http://blog.ceskepreklady.cz/570-kurizoni-vanocni-zvyky.html

 

http://cestovani.idnes.cz/miroslav-zikmund-cestovatel-rozhovor-dhy-/po-cesku.aspx?c=A140829_094304_po-cesku_skr

 

literatura:

 

KOČIČKA, Pavel a BLAŽEK, Filip. Praktická typografie. Praha: Computer Press, 2000. xiv, 288 s. DTP & grafika. Profi. ISBN 80-7226-385-4.

 

AMBROSE, Gavin a HARRIS, Paul. Grafický design: typografie. Brno: Computer Press, 2010. 175 s. Základy designu. ISBN 978-80-251-2967-8.

 

https://helpx.adobe.com/cz/indesign/topics.html#dynamicpod_reference

 

 

 

 

[1] Časopis Turista je označován jako měsíčník, ale vychází pouze 10x ročně, protože v měsících leden a srpen nevychází.

 

[2] AMBROSE, Gavin a HARRIS, Paul. Grafický design: typografie. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. s. 16 - 17. Základy designu. ISBN 978-80-251-2967-8.

 

[3] AMBROSE, Gavin a HARRIS, Paul. Grafický design: typografie. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. s. 66. Základy designu. ISBN 978-80-251-2967-8.

 

 

 

 

Zobrazeno 3307 krát
Naposledy upraveno: pá., 21. srpen 2015 19:33
Pro psaní komentářů se přihlaste