Cíl práce
Cílem práce je navrhnout layout fotbalového měsíčníku, jenž bude vyváženě pokrývat dění z domácího i světového fotbalu. Důraz je kladen na aktuálnost (v časovém období uplynulého měsíce), ale také na texty, které nejsou vázány aktuálností a v ideálním případě mají přesah i do mimo fotbalového prostředí. Obecně by se mělo jednat o časopis, který by neměl primárně vizuální stránkou oslovovat nové čtenáře, ale spíše předkládat zajímavé texty zavedené čtenářské základně. Z tohoto předpokladu bude vycházet i jednoduchý grafický design, který nebude mít mnoho bulvárních prvků. Cílem bude spíše podtrhnout kvalitní texty minimalistickým designem a emotivními fotografie, tak aby čtenáře zbytečně nerušily grafy, info grafiky apod.
Kvalita textů je zásadní, předpokládám, že několik rubrik bude obsahovat rozsáhlé rozhovory, které ve většině případů slouží jako zdroj největšího množství informací. Rozhovory by měly obsahovat (ale není to podmínkou) i mimo fotbalové otázky relevantní ke zpovídanému subjektu. V plánu mám udělat jednu či více rubrik, které se budou věnovat činnostem fotbalistů, odehrávajících se mimo fotbalový trávník. Myslím, že mnoho čtenářů ocením možnost nahlédnou pod pokličku a poznat hráče ze zcela jiné stránky.
Neméně důležitou součástí jsou pro mě fotografie a jejich úprava. Fotografie by měly být co nejemotivnější a měly by dokreslit atmosféru při čtení textu. U některých rubrik hodlám použít i archivní fotografie. K fotografiím hodlám uzpůsobit i celkový design časopisu, který by měl být moderní a co nejvíce vzdušný, čtenáře by měly zejména zaujmout výrazné fotografie, případně citace z jednotlivých článků, jak je tomu u zahraničních projektů. Samozřejmostí je, že by snímky neměly být jednolité, ale měly by být upravené dle typu článku a rubriky.
Rád bych ještě dodal, že cílem není bojovat o čtenářovu pozornost pomocí drobných a nevýznamných grafických prvků, které jen přeplácávají stránku a nemají jiný účel než upoutat čtenáře. Jestliže se tyto prvky v magazínu objeví, tak předpokládám, že budou plnit svoji funkci a nebudou zatěžovat oko čtenáře.
zdůvodnění volby tématu (zajímavost/důležitost/atraktivita tématu, jeho místo v rámci dané tematické mediální oblasti, vztah k ní)
Téma jsem si vybral jednak díky mému školním zaměření, kdy jsem absolvoval kurzy DTP a Sportovní žurnalistiky, tak i kvůli mému celoživotnímu zájmu o sport. Od útlého věku hraju fotbal, proto věřím, že mám určitý vhled do tématu a také nějaké praktické zkušenosti, neboť v čase jsem se setkal i s množstvím méně či více zajímavých periodik, které v uplynulých letech vycházely na českém trhu.
O důležitosti či atraktivnosti sportu, konkrétně fotbalu, není třeba pochybovat, finále Ligy Mistrů, finále Mistrovství světa i finále mistrovství Evropy sledují živě stamilióny diváků po celé planetě. Z toho usuzuji, že existuje i hlad po fotbalových informacích, které zajímají mnoho fotbalových fanoušků nejen v zahraničí, ale i v České republice. O tomto nastupujícím trendu může vypovídat i několik nových projektů, které v Česku v poslední době vznikly. Konkrétně se jedná o čtvrtletník FootballClub a internetové měsíčníky Žongl a Fotbal netradičně. Více se o nich rozepíšu níže.
zdroje/stav problematiky (už to někdo někdy dělal? jak postupoval? k čemu dospěl? na co a jak projekt navazuje?)
Za dva nejvýraznější tuzemské sportovní časopisy považuji měsíčníky Hattrick a Sport GÓÓÓL, přesto mě ani jeden z nich po obsahové stránce nikterak nezaujal. Jejich úroveň byla často velmi nízká a přizpůsobená mladším konzumentům, což mě vede k tomu, že v mém projektu bych chtěl dosáhnout přesně opačného cíle. Nicméně v grafickém zpracování mi byl vždy bližší Sport GÓÓÓL, jehož grafické prvky a fotografie mi přišly v mnoha případech „živější“, ale zároveň také bulvárnější.
V roce 2017 začal vycházet český čtvrtletník Football Club, za jehož vnikem stojí český dlouholetý sportovní novinář Karel Häring. Popis na jejich stránkách nejlépe vystihuje, co fotbalový magazín fanouškům přináší.
„Knižní magazín? Nebo magazínová kniha? Nemůžeme se shodnout. Každopádně jsme čtvrtletník tvořený českými a zahraničními autory, které spojuje láska k fotbalu. Přinášíme tematicky pestré články. Neobvyklé, čtivé a obsáhle zpracované příběhy, rozhovory, reportáže, analýzy i povídky.“
Magazín je klade důraz na autentické a zajímavé texty, grafická podoba je velmi zastaralá a běžného čtenáře rozhodně nezaujme. Naopak znalý předplatitel nebo pravidelný čtenář nevzhlednou grafiku promine výměnou za kvalitní obsah.
Dalšími českými projekty, které vznikly v nedávné době jsou internetové fotbalové magazíny s názvy Žongl a Fotbal netradičně. Jejich autoři jej vydávají zdarma a pouze v elektronické podobě. Projekty stojí někde na pomezí klasických tištěných časopisů (včetně všech jejich pozitivních a negativních vlastností) a amatérských projektů, ale zároveň dobře využívájí internetového prostředí. V jednotlivých číslech nechybí odkazy na jiné stránky, využívají celé dvoustrany a také si hrají s designem, který by v tištěných časopisech neobstál (například velké bílé plochy a nevyužitá místa). Měsíčníky se věnují zajímavým tématům nejen z české a slovenské nejvyšší ligy, ale i zahraničích a nižších českých soutěží. Jelikož to jsou internetové magazíny, grafická stránka je poměrně odlišná od tištěných časopisů nejvýraznějším prvkem je celková větší vzdušnost stránky. Troufám si tvrdit, že v českém prostředí by takový časopis nemohl v tištěné podobě existovat.
Nicméně v zahraničí ano, důkazem toho je magazín SoccerBible, který vychází v Anglii čtvrtletně už několik let a zaměřuje se na světový fotbal. A pod pojmem „světový“ myslím to, že se specializuje na největší hvězdy a fotbalové talenty. Výrazným prvkem je minimalistický grafický layout, ve kterém převažují primárně velké (a netradiční) fotografie a výrazná hra s písmy, titulky i layoutem. Texty, a jejich kvalita, jsou až tím druhým, ne-li třetím, čeho si čtenář všimne. I z toho důvodu bych tento fotbalový magazín přirovnal spíše k módním, architektonickým nebo lifestylovým časopisům (např. Vogue nebo Kinfolk), neboť grafickou úpravou se blíží spíše k tomuto segmentu časopisů. Myslím, že nebudu přehánět, když prohlásím, že magazín SoccerBible je Vogue z fotbalového prostředí.
ideový plán (rozpracování cíle práce: čeho se chce dosáhnout? zasazení projektu do souvislostí již existující reflexe žánrově a technologicky spřízněných realizací tématu apod.)
Rád bych čtenářům nabídnul nadstandartní měsíčník z fotbalového prostředí, který čtenářům přinese přidanou hodnotu a texty, které v ostatních mediálních projektech nenajdou. Důraz budu klást především na kvalitu, a to jak textů, tak i grafických prvků, zejména fotografií. Inspirací mi v tomto budou lifestylové a módní časopisy, které dávají veliký důraz na kvalitu fotografií a po jejich vzoru bude magazín tisknut na lesklém kvalitním papíře, na kterém fotografie vypadají o poznání lépe. Celý časopis bude působit exkluzivnějším a luxusnějším dojem, a i proto je jeho cena nastavena na 100 Kč, což je vyšší cena, která je ale kompenzována materiály a neobvyklým zpracováním. Předpokládám, že časopis bude poskytovat nadčasová témata, rubriky a fotografie, ke kterým se čtenáři můžou a budou vracet i za několik let, proto by byla škoda, kdyby jeho stránky a fotografie byly po čase vybledlé nebo jinak znehodnocené.
Fotografiemi i grafickým layoutem se chci inspirovat u anglického magazínu SoccerBible, jehož grafický styl mi imponuje, nicméně si nemyslím, že lze kompletně převést do českého prostředí. Přesto se domnívám, že inspirovat se u tohoto magazínu nebude na škodu a třeba jeho minimalistický vzhled, některé typy písma nebo rozložení stránek můžu převést i do mého projektu.
Název
Od začátku jsem věděl, že anglicismy football ani soccer do názvu nechci, přesto jsem přemýšlel nad něčím s mezinárodním potenciálem, a co by mělo čtenáři okamžitě asociovat nejpopulárnější sport na Zemi. Inspirací mi byl anglický fotbalový časopis s dlouholetou tradicí s názvem FourFourTwo, tedy v překladu ČtyřiČtyřiDva. Pro neznalého čtenáře název nejspíše nebude dávat smysl, ale zasvěcenější v něm ihned poznají základní fotbalové rozestavení, nebo, chcete-li, formaci. To mi dalo odrazový můstek a po přemýšlení jsem dospěl k názvu 90 MINUT, který vychází ze stejného předpokladu. Mnoho sportů nemá devadesátiminutový časový interval a jsem si jistý, že mnoha skupinám lidí v asociaci naskočí právě kopaná.
ReklamyS reklamami uvnitř časopisu počítám, neboť si myslím, že jsou významným a často nezbytným prvkem z hlediska finančních příjmů. Na mnoha českých i zahraničních případech si lze všimnout, že se dají pojmout vkusně a minimalisticky. Ideálním předpokladem je, že reklamy budou zakomponované do fotografií a textů nenásilnou formou (lze použít otázky: „Co jste si oblíbil na firmě Nike, v jejíž kopačkách jste odehrál celou kariéru?“ nebo „Co vám imponuje na české značce brankářských rukavic BU1, které nosíte?"). V tomto případě by se samozřejmě muselo jednat o konsensu mezi inzerentem a vydavatelem časopisu, přesto mě napadá několik způsobů, jak vkusně takovou reklamu zakomponovat. Zejména v reklamní fotografii mi inspirací budou módní časopisy, ve kterých reklama někdy zabírá i většinu obsahu, přesto si tohoto čtenář z důvodu kvality provedení často ani nevšimne. Příkladem může být únorové číslo českého Forbesu, ve kterém aktéři rubriky 30 pod 30 byli oblečení do oblečení od značky Gant, které si ovšem sami vybrali. Myslím si, že se jedná o vhodnou formu, ve které je zachována poměrně velká míra svobody a hlavně autenticity, ať už ze strany časopisu, tak i zpovídaných.
Titulní stránka
Na titulní stránku plánuji umístit fotku poměrně kontroverzního Neymara, která má upoutat na článek uvnitř magazínu. Nejedná se o nejrozsáhlejší text v časopise, ale brazilský fotbalista je velmi známý a zcela jistě upoutá i méně znalé fanoušky fotbalu. Název časopisu mám v plánu udělat výrazný, ale zároveň jednoduchý, stejně jako celou titulní stránku. Na poměry sportovních magazínů by měla být titulní strana minimalističtější a upoutat by měla zejména fotografie doprovázející hlavní téma. V rámci jednoduchosti zbývající texty a rubriky budou pouze vyjmenované, neplánuji k nim přidat ani fotku ani jiný grafický prvek.
Obsah časopisu
Jak už jsem zmínil, časopis by měl být z nadčasový, proto významnou část obsahu budou tvořit rozhovory, které se nebudou věnovat jen aktuálním tématům, ale někdy zabrousí i do sociálně společenských témat. Záleží podle typu zpovídaného. Měsíční periodicita nenahrává reportážím z utkání. Tři týdny starý zápas čtenáře zajímat nebude, a přestože by reportáž ze zápasu byla ještě aktuální, věřím, že by si ji čtenáři již přečetli na jiných a mnohem tradičnějších zpravodajských webech, tudíž je určitě z obsahu časopisu vynechám. Co ale jistě nevynechám jsou publicistické žurnalistické texty v podobě komentářů, které se do formátu časopisu velmi hodí. Následovat bude i hodně storek, které budou tvořit podstatnou část obsahu.
Rubriky
Pro svůj projekt jsem zvolil několik rubrik. První a pravděpodobně nejklasičtější je rubrika ROZHOVOR, který je dle mého názoru nutností sportovních časopisů. Samozřejmostí je zvolení, co nejatraktivnějšího hosta, který má co říct. Vybral jsem legendu olomouckého a českého fotbalu Oldřicha Machalu, který hrál s mnoha úspěšnými fotbalisty, zažil největší úspěchy českého fotbalu a drží rekord v po sobě jdoucích utkáních v české nejvyšší lize.
Další z klasičtějších rubrik je Téma měsíce, které bude povětšinou vyobrazeno na titulní stránce. V mém případě jde o kauzu Neymar a jeho prohřešky vůči sportovnímu řádu klubu. Dlouhodobý předpoklad je, že touto rubrikou by měly rezonovat témata posledního měsíce, případně by redaktor měl rozebrat některé dlouhodobější kauzy, které hýbou světovým fotbalem. To nutně neznamená, že by se na titulní stránce nemohli objevit čeští fotbalisté. Pokud budou součástí světového fotbalu, můžou se samozřejmě v této rubrice také objevit.
V každém čísle bych rád měl minimálně jednu story, která se bude dotýkat fotbalové prostředí, ale nebude z něj přímo vycházet. Jednou z těchto je story v mém projektu, která se zabývá fotbalem v Afganistánu z pohledu mladé dívky, která v neklidné zemi vyrůstá a později je nucena emigrovat. Téma je nadčasové a tyto texty by měly z velké části definovat časopis.
Další rubrikou, o poznání odlehčenější, je OFF SEASON. Cílem této story je ukázat prvoligové fotbalisty v jiném světle a zaměřit se na jejich aktivity mimo hřiště. Prvním z hráčů bude teplický středopolař Tomáš Kučera, který se ve volném času věnuje hudbě, konkrétně rapu. Ten na sebe upozornil písní, ve které se obul do bývalého předsedy Fotbalové asociace ČR a současného předsedy rozhodčích, za což dostal pokutu 60 tisíc korun. Věřím, že tato rubrika bude u fanoušků velmi oblíbená, protože se dostanou ke „svým“ hráčům ještě blíže.
Do mimo fotbalových aktivit by měla zasáhnut i rubrika Cizinec pod lupou, ve které každý měsíc vyzpovídám jednoho cizince z českých nebo slovenských fotbalových trávníků. Cílem rubriky je nahlédnout do života zahraničních hráčů a předat čtenáři informace například o jejich adaptaci na prostředí, jak vnímají český fotbal, apod.
postup práce + zdůvodnění způsobu zpracování, volby jednotlivých řešení apod. (jakým způsobem bude projekt realizován, v jakém časovém horizontu a za pomocí jakých nástrojů)
Při tvorbě jsem používal program Adobe InDesign CC 2014 a fotografie jsem upravil ve fotografické aplikací VSCO.
Při tvoření projektu a zalamování stránek jsem se inspiroval zejména magazínem SoccerBible, internetovým magazínem Žonglem a několika lifestylovými časopisy, jako je Forbes, Kinfolk nebo Vogue, neboť tímto směrem jsem chtěl magazín posunout. Budoucí rozmístění rubrik neplánoval, nejdříve jsem hledal texty, které do projektu použiji a až poté jsem přemýšlel nad jednotlivým grafickým zpracováním i podle vyznění samotného textu. Najít vhodné texty bylo poměrně snadné, ve dvou rubrikách jsem čerpal z vlastních zdrojů, a v těch zbývajících jsem našel vhodné texty do několika minut. Těžší část nastala, když jsem potřeboval texty zkrátit, neboť jsem nechtěl zbytečně moc zasahovat do samotného textu a musel jsem najít vyváženou míru, aby text měl správné informace a souvislý dával smysl.
Formát časopisu
Rozhodl jsem se pro formát časopisu A4 s okraji 12,7 mm, které jsem se, mimo velkých fotografií, snažil dodržet. Velikost písma jsem u dokumentu nastavil na 12 bodů, ale typy písma jsem pozměnil podle rubriky, aby působily více odděleně a pro čtenáře zajímavěji. V dokumentu je jako hlavní písmo použito Minion Pro, v rozhovorech jsem jej změnil na Baskerville. Všechny vytažené citace z textu napříč rubrikami jsou v písmu Athelas, které je také použito na titulní stránce. V textu jsem také u nerozhovorových rubrik použil iniciálky na dva řádky, které text graficky ozvláštnily.
Titulní strana
Tato strana mi zabrala nejvíce úsilí a také v průběhu času doznala mnoha úprav. Jak jsem již zmiňoval, vycházel jsem z najitých a připravených textů, a protože nejznámější jméno v textech byl Neymar, má volba logicky padla na něj. Uvědomoval jsem si, že fotografie na obálce musí čtenáře zaujmout a zároveň musí splňovat určitá barevností kritéria tak, aby se mohl dotvořit celý vizuál titulní stránky. Do užšího výběru postoupilo několik fotografií, ale nakonec po dlouhém vybírání jsem se rozhodl pro tmavší variantu, kterou jsem ještě malinko ztmavil v aplikaci VSCO. Díky tomu jsem zvolil bílý název magazínu. Pohrával jsem si s myšlenkou, že bych část názvu přesunul za Neymarovu hlavu, ale nakonec by název nebyl dostatečně vidět, tak aby si čtenáři domysleli celý název. Logickým vyústěním tmavší fotografie bylo i bílé označení článku odkazující na text o něm. Od začátku jsem chtěl hlavní titulek obarvit, proto jsem nejprve jeho jméno barevně upravil do barev francouzské vlajky, odkazujících na zemi, ve které hraje, ale později mě napadlo obarvit jméno na růžovo. Myslím si, že ke slovu karneval v titulku je to na místě a také to odkazuje ke dvoustránkové fotce u textu o něm uvnitř magazínu, kde má fotbalista obarvenou hlavu na stejnou barvu. Jeho jméno jsem také zvětšil a oproti zbytku titulku jsem jej dal do kurzívy.
U dolního okraje stránky jsem vytvořil výrazný žlutý pruh, který odkazuje na pravděpodobně nejoriginálnější článek uvnitř časopisu, kterým dle mého názoru je fotbal v Afganistánu a považoval bych za nevhodné, kdyby tento článek nebyl zvýrazněn.
Při tomto bodu je zapotřebí připomenout, že časopis je především určen pro svoji zavedenou čtenářskou základnu, proto ostatní rubriky jako Rozhovor, OFF SEASON a Cizinec pod lupou jsou pouze minimalisticky vyznačeny na levém okraji obálky a otočeny o 90 stupňů. Hlavním důvodem je to, aby poměrně obsáhlý text nezasahoval do fotografie a netříštil tím čtenářovu pozornost. Z mého pohledu je tak vyznačení dalších rubrik a jejich aktuálních témat nutným zlem.
Editorial
Dvoustranný editorial barevností navazuje na titulní stránku. Také zde je zvolena tmavší fotografie, která ukazuje fotbalistu Machesteru United Maisona Greenwood, který za minulý měsíc odehrál spoustu dobrých zápasů a byl tzv. vidět. Na levé straně je zmíněný editorial, na pravé je citace jeho spouhráče Luke Shawa, který vypráví o Maisonu Greenwoodovi. Účel této stránky je především udržet čtenáře v napětí před dalším tématem a poskytnout mu zajímavost vyplývající z uplynulého měsíce, což zde splňuje zmíněná citace spojená s několika informacemi o fotbalistovi.
Rozhovor
První rubrikou je Rozhovor, do kterého jsem zvolil Oldřicha Machalu. Celou rubriku jsem ladil do modré barvy, jednak z toho důvodu, abych rubriku odlišil, tak i kvůli tomu, že tehdy trénoval druholigový Prostějov, jehož klubové barvy jsou modrá a bílá. Přes celou dvojstranu je jeho aktuální fotka a doleva jsem umístil průsvitný modrý pruh, ve kterém je mimo názvu rubriky i úvod do rozhovoru. Na pravé stránce se stejnou průhledností je citace ze zmíněného rozhovoru, která by měla čtenáře navnadit na jeho obsah. Protože by jen dvě barvy působily nudně, do rubriky jsem v malé míře dal zlatou barvu, kterou je označeno jeho jméno i názvy otázek, které jsou oproti klasickému textu mírně zvětšené. Myslím, že touto drobnou úpravou nepůsobí text tak jednotvárně, ale zároveň není ani přeplácaný.
Zvolil jsem tři sloupce na stránku, které cíleně připomínají a odkazují na klasické tištěné noviny a zároveň více oddělují jednotlivé otázky. Rozbití textu jsem neudělal infografikou, jež by se také nabízela, ale citacemi z rozhovoru a další fotkou. Po stranách rubriky jsem udělal modrý pruh s bílým názvem rubriky, aby čtenář mohl snadněji nalistovat jeho pravidelnou a třeba oblíbenou rubriku.
Story – Za zvuků střelby
Jelikož se jedná o poměrně vážné téma, rozhodl jsem se pro černou podkladovou barvu, bílé písmo a tmavší fotky. Od začátku jsem věděl, že hlavní fotka k článku by měla zobrazovat velké emoce a naštěstí jsem takovou našel. Fotografie zachycuje slavící afgánský národní tým a emocí na ní se jen hemží. Pro ještě větší vykreslení emocí jsem snímek ještě ztmavil a upravil ve VSCO a na dolní okraj fotky jsem přidal bílý efekt, který malinko odděluje fotografii od článku, ale zároveň ne příliš. Vzhledem k obsahu článku a minimalističtější grafice stránky mi na začátek textu přišlo vhodné dát iniciálu přes dva řádky, která dodává textu v mých očích větší serióznost.
Celkem třístránkové téma jsem doplnil o další dvě fotografie a text zarovnal do dvou odstavců, které mi přijdou vhodné pro tento druh textu. Jeden odstavec by připomínal knihu a tři zase klasické tištěné noviny.
Cizinec pod lupou
Jak už název napovídá, jedná se o rubriku, která poodhalí život zahraničních fotbalistů v Česku, případně Slovensku. Pro tuto rubriku jsem vybral rozhovor z vlastního archivu, a to s fotbalistou Pablem Gonzálesem, hráčem olomoucké Sigmy. Cílem rozhovoru, stejně tak i celé rubriky, je nahlédnout pod pokličku života hráčů z ciziny a srovnat život v České republice (potažmo Slovensku) s jejich mateřskou zemí. Jedním z dílčích cílů je i edukace fotbalových fanoušků, kteří si často neuvědomují, jak může být pro zahraničního fotbalistu těžké přestoupit do českého týmu.
Protože se jedná o žurnalistický žánr rozhovoru, zvolil jsem na první podobné rozložení stránek jak u rubriky Rozhovor. Do červeného průsvitného pruhu na levé stránce jsem, mimo názvu tématu, přidal zajímavou citaci z článku a také stručný fotbalový životopis hráče pro představu o jeho minulosti, úspěších apod. To vše podtrhuje v pozadí výrazná fotografie, na které španělský záložník drží šálu svého aktuálního týmu. To bylo pro mě obzvlášť důležité, neboť se často setkávám s rubrikami, kde jsou nevýrazné fotografie sportovců a leckdy musím velmi pátrat, o kom rubrika vlastně pojednává. Mám za to, že při použití takto výrazné fotografie tento problém odpadá.
Pravou stránkou jsem se nechal inspirovat v magazínu SoccerBible, který použil podobné rozložení. Zvolil jsem jednoduchý nadpis v podobě jména hráče, pod kterým je zvětšený perex, jehož okraje jsou na každé straně o půl milimetru menší. Poté následuje již samotný rozhovor, který jsem se, jako většinu rubrik, rozhodl vměstnat do dvou sloupců. Rudou barvou jsou také vyznačeny otázky. Tuto barvu jsem nepoužil náhodně, ale proto, že zpovídaný hráč je Španěl a druhým důvodem bylo, že tuto barvu v dalších tématech nemáme, tudíž rubriky působí odděleně a nesplývají čtenáři dohromady.
Na další dvojstranu jsem do pozadí umístil fotku hráče, přes kterou je daný tmavě šedý průhledný filtr, na které je bílé písmo. Původně delší rozhovor jsem se rozhodl zkrátit tak, aby šel vidět v pozadí jak samotný hráč, tak i znak klubu. Fotku považuji za vhodně zvolenou i proto, že dole poskytuje větší kontrast číslicím, které označují číslo stránky, čímž pomyslně uzavírá jak celou dvojstranu, tak i rozhovor.
Téma týdne
Stejně jako při rozhovorech, tak i zde jsem se rozhodl pro velkou a kvalitní fotku přes dvě strany. Najít takovou fotku nebyl zase takový problém, jelikož fotbalista Neymar, jenž je ústřední postavou Tématu týdne, je velmi známý o fotek s ním jsou desetitisíce. Já si zvolil takovou, která přesně dokresluje příběh o údajně smyšlených zraněních fotbalisty, jen kvůli tomu, aby každoročně stihl brazilský karneval. Na fotce brazilský fotbalista leží na trávníku s bolestivou grimasou, a navíc má na fotce vlasy obarvené na růžovo, které čtenářům můžou evokovat nekonvenčnost a osobitost, kterou v sobě Neymar zcela jistě má. Jak už jsem předesílal, pro nadpis „Každoroční karneval“ jsem zvolil stejný odstín růžové, jako má Neymar na hlavě. Pod ním jsem zvolil bílý úvod do článku, který pokračuje na další stránce. Na dvojstránce jsou schválně vynechané číslice stránek, které by celkový dojem z této fotky zkazily.
Jelikož téma a samotný fotbalista jsou často ve světle reflektorů, přišlo mi vhodné graficky rozpracovat tohle téma malinko bulvárnějším způsobem. Do pozadí textu jsem zvolil domácí stadion pařížského fotbalového klubu, za který Neymar v současnosti nastupuje, který jsem opět překryl šedým průhledným filtrem. Text jsem v tomto případu nechal černý s iniciálou přes dva řádky na začátku textu a jako obvykle jsem jej zarovnal do bloku a umístil do dvou odstavců. Do spodní části stránky jsem pak umístil ještě jednu obdélníkovou fotografii, kterou jsem mírně naklonil a umístil tak, že zasahuje i do pravé stránky. Cílem bylo malinko porušit celý design časopisu a ukázat čtenáři, že magazín nemusí být za každou cenu symetrický.
Reklama
Prostor vyhrazený pro reklamní partnery je součást téměř každého periodika, ať už tištěného nebo internetového, proto jsem se rozhodl jej zařadit do svého magazínu. Časopis je psaný v češtině, proto jsem jako sponzora vybral českou značku BU1, která se specializuje na brankářské vybavení, a především na gólmanské rukavice. Inspirací mi byla podobná reklama v internetovém projektu Žongl, jehož partnery jsou především české sportovní firmy. Nejsem příliš fanouškem bannerových a jiných reklam, které zasahují nebo přímo sousedí s textem, proto jsem od začátku chtěl zvolit decentní a minimalistickou reklamu na celou stránku. Fotografii ve vysokém rozlišení jsem stáhl z internetových stránek výrobce rukavic, doplnil ji nevšedním popiskem a celou stránku jsem ohraničil červeným rámečkem, který barevně ladí s fotkou rukavic.
Závěrečná úprava
„sebehodnocení“ (jak se podařilo cíle dosáhnout; v čem byly problémy, úskalí; co by se dalo v budoucnu rozpracovat, na co by se dalo navázat, v čem je přínos/jedinečnost projektu apod.) + okomentování/vyhodnocení vlastní praktické části
Myslím si, že cíle v podobě navržení nového časopisu pro náročnější diváky, se mi podařilo dosáhnout. Přiznávám, že jsem si zpočátku myslel, že se budu více držet minimalistického bílého designu, ale narazil jsem na nedostatek mých grafických schopností a zkušeností. Zjistil jsem, že u jednoduchého designu musím dbát ještě více na detaily a mít alespoň určitou míru grafického a estetického cítění, což bohužel není můj případ. I proto byla od první chvíle realizace projektu pro mě docela náročná a ve výsledku se můj projekt vměstnal někde mezi standartní magazíny a nové internetové projekty, o kterých jsem již psal.
Přesto všechno si myslím, že se mi povedlo vytvořit projekt, který z velké části uspokojuje cíle, které jsem si předsevzal před samotnou prací. Texty nejsou plytké a mají svoji hloubku, kterou náročnější čtenáři jistě ocení. Také samotný koncept časopisu mi přijde jedinečný a dokážu si představit, že by si na tuzemském trhu své čtenáře našel. Rubriky mi přijdou neokoukané a přinášejí přidanou hodnotu. Rozhodně jsem se chtěl vyvarovat rubrikám nebo banálnímu srovnání mezi jednotlivými kluby a fotbalisty. Tyto diskuze bych nechal na divácích a fanoušcích a domnívám se, že do časopisu nepatří.
Můj projekt je jen návrh, ale věřím, že by se dal posunout do podoby skutečného magazínu. Jak už jsem několikrát zmiňoval, myslím si, že je tady velký prostor pro zlepšení tuzemských magazínů, které často přebírají texty nebo řeší světové fotbalisty, ale na témata, která nejsou ve světlech reflektorů se zapomíná. Příkladem několika takových rubrik můžou být například fotbalisté z nižších lig, jejichž příběh je něčím zajímavý nebo třeba lidé, kteří mají určitou spojitost z vrcholnými hvězdami, jako jsou jejich trenéři z minulosti, rodiče či bývalý spoluhráči. Dále mi v tuzemských fotbalových časopisech chybí pravidelná rubrika, která by se například zajímala o nové technologie ve fotbale. Je obecně známo, že mnoho světových týmů používá obrovská kvanta dat, díky nimž se rozhodují, kterého fotbalistu koupí nebo prodají. Pomocí dat lze zjistit v jakých prostorech se hráči nejčastěji pohybují, jaké jsou jejich kvality a nedostatky i třeba počet vyhraných vzdušných soubojů a celkové srovnání s ostatními hráči na jejich pozici.
Nedostatky v mém projektu spatřuji zejména v grafické úrovni a malých detailech, kterých mohlo být více. Naopak největším přínosem mého projektu jsou vybraná témata a samotné texty, které jsou v rámci českého trhu originální.
literatura, zdroje + „konkurenční“ projekty
Ostatní zmíněné projekty:
https://www.soccerbible.com
https://www.footballclub.cz
Fotografie titulní stránka Neymar:
https://sportlife.news/2019/soccer/neymar-wanted-by-chelsea-man-city-and-liverpool-as-trio-join-transfer-battle-for-wantaway-psg-star/
Další fotografie Neymara:
https://www.goal.com/en/news/neymar-is-calmer-now-after-psg-sending-off-tuchel/g78hdewzfk2p1v689r533vuzc
https://www.nytimes.com/2020/02/08/sports/soccer/neymar-psg-messi.html
Fotografie Maison Greenwood:
https://manchesterunitedlatestnews.com/fans-react-to-mason-greenwoods-europa-league-goal-144332/
Text o Neymarovi:
https://sport.aktualne.cz/fotbal/zahranici/cesta-na-karneval-volna-neymar-se-nechal-vyloucit-v-riu-by-n/r~321c4df656d011ea81a20cc47ab5f122/
Text o fotbale v Afgánistánu:
https://www.footballclub.cz/upload/ukazka_fc4.pdf
Fotografie afgánského fotbalového týmu: https://www.fifa.com/associations/association/afg/
https://www.fifa.com/news/amiri-football-brings-afghans-together-2156115
https://www.aspenpublicradio.org/post/pakistan-and-afghanistan-soccer-reconciliation
Reklamní fotografie:
https://www.bu1.cz/obchod/bu1-sunshine-nc/
Stadión PSG:
https://www.goal.com/en/news/1722/ligue-1/2016/05/11/23388082/paris-saint-germain-finish-parc-des-prince-renovation-but
Čárový kód:
http://datascan.cz/carove-kody/carovy-kod-uz-ma-vice-nez-40-let/
Fotografie Pablo Gonzáles:
archiv SK Sigma Olomouc
Fotografie Oldřich Machala:
archiv Deník.cz