Cíl práce
Cílem práce je vytvoření souboru fotografií zachycujících fotbalové prostředí, v kvalitě odpovídající využití v tištěných médiích.
Fotbalový klub Sigma Olomouc se v posledních letech umísťoval na předních příčkách tabulky 1. české ligy, ani odpočet bodů za korupční aféru klubu výrazněji neubral v roce 2012 na popularitě, sezona 2011/2012 byla paradoxně nejúspěšnější v historii olomouckého klubu. SK Sigma Olomouc byl založen v roce 1919, dění okolo prvoligového týmu je silně medializovaným fenoménem nejen v regionálních médiích.
Při fotografování sportovních akcí se fotoreportéři nezaměřují pouze na sportovní výkon, podobně jako při vytváření psané reportáže se snaží zachytit co nejvíce důležitých aspektů, které by podaly svědectví o určité události. Snímky fotbalových utkání v médiích tak zobrazují nejen herní situace, ale i pokyny trenérů, projevy emocí ze strany fanoušků i hráčů, výroky rozhodčích, či dokonce práci fyzioterapeutů a lékařů.
Zdůvodnění tématu
Pro zvolené téma jsem se rozhodl s ohledem na své tematické sportovní zaměření a dále na základě své několikaleté praxe s fotografováním sportu. Těchto zkušeností jsem využil při výběru tématu, které by bylo podle mého názoru kvalitně zpracovatelné a zároveň v dostatečné míře náročné a atraktivní.
Zaměření projektu jsem zúžil zejména na gólové či pozápasové oslavy, tedy okamžiky, které jsou vzhledem k ostatním fotografovaným situacím během či po fotbalových utkáních vzácnější. Pro svou práci jsem zvolil A-tým SK Sigma Olomouc. Zápasy prvoligového týmu mimo jiné v ideálním případě poskytují atraktivní pozadí plných tribun, které dotváří prestižní atmosféru.
Ačkoliv je fotbal tak populárním a medializovaným fenoménem, například v databázi samostatných foto-projektů na portal.upmedia.cz jsem práci zaměřenou na tuto oblast neobjevil.
Fotografie se sportovní tématikou tvoří významnou část snímků otištěných v českém periodickém tisku. Lze předpokládat, že jedním z nejzobrazovanějších sportů je právě fotbal. Na regionální úrovni je fotografiím týkajícím se Sigmy Olomouc věnován prostor například v regionální příloze Mladé fronty DNES, v Olomouckém deníku či na internetových stránkách těchto médií. Využití fotografií s touto konkrétní tématikou není neobvyklé ani pro deník Sport, celostátní sportovní sešit Mladé Fronty DNES či další média.
Stav problematiky
Jak jsem zmínil výše, v médiích jsou fotografie důležitých gólových (a následných emotivních) momentů velmi ceněné a editoři tištěných médií je často využívají (jsou-li tyto fotografie k dispozici). Zpracování tohoto tématu v rámci studentského projektu může však být věcí poměrně složitou, zejména kvůli nárokům na vybavení fotografa věnujícího se technicky náročné sportovní fotografii. Soubory shrnující různé události ve sportovní oblasti jsou poměrně časté, pro svůj vysoký nárok na prostor však zejména v online médiích.
Odborná literatura se sportovní fotografii takřka nevěnuje, tuto oblast zmiňuje například Karel Havlíček v knize Fotožurnalistika (základy fotografické techniky pro žurnalisty) z roku 1975, nejen sportovní fotografie se však od té doby například kvůli technickému pokroku výrazně proměnila. Aktuální trendy a rady z praxe pro fotografování sportovního prostředí naopak poskytují knihy Naučte se fotografovat sport kreativně a Velká kniha sportovní fotografie, na jejichž vytvoření se podíleli profesionální fotografové a které jsem využil pro inspiraci a pro osvojení některých technik při fotografování.
Ideový plán
Domnívám se, že pro objasnění volby tématu a významu fotbalového klubu Sigma Olomouc pro region je důležité přiblížit SK Sigma Olomouc z historického hlediska a zaměřit se také na současný stav klubu.
Před samotnou realizací nebylo jasné, kolik utkání bude potřeba navštívit pro vytvoření rozsáhlejšího souboru. Problémem byla také zřejmě špatná sportovní forma olomouckého klubu od konce března 2013, SK Sigma Olomouc prohrál pětkrát v řadě, z toho tři utkání této série jsem navštívil se záměrem fotografovat radost týmu.
Práci na samostatném projektu jsem se věnoval celkem na devatenácti utkáních sezony 2012/2013, z toho na patnácti ligových a čtyřech pohárových zápasech. Utkání Poháru České pošty však zatím nejsou pro diváky a zřejmě ani pro samotné kluby příliš atraktivní, euforie z úspěchu v ligových zápasech je oproti pohárovým utkáním (s výjimkou semifinále a finále) nesrovnatelná.
Hlavním cílem práce je tedy pokusit se zachytit radost fotbalistů, realizačního týmu a fanoušků SK Sigma Olomouc v mistrovských utkáních (Gambrinus liga a Pohár České pošty).
Historie SK Sigma Olomouc
Olomoucký klub vznikl v létě či na podzimu roku 1919, kdy byl založen tým s názvem FK Hejčín, což je městská část Olomouce. O rok později se tým poprvé přejmenoval na SK Hejčín, v roce 1924 začal působit v Hanácké župě fotbalové, tedy hrát první mistrovské zápasy. Další změny se v olomouckém fotbale udály v roce 1948, kdy byl SK Hejčín sloučen se Sokolem Hejčín a DTJ Hejčín. Vznikl tým s názvem HSK báňská a hutní Olomouc, tento oddíl působil v I.A třídě. V roce 1956 mužstvo postoupilo do vyšší soutěže – Moravské divize, tentokrát už pod názvem Spartak Moravské Železárny Olomouc. Klub se však v této soutěži dlouho neudržel a střídal sezony v krajské a oblastní lize.
Po několika sestupech a postupech dosáhl klub s opět změněným názvem TJ Moravské železárny Olomouc dalšího úspěchu a stal se účastníkem druhé ligy. Po dvou letech ale tým opět sestoupil do divize. V roce 1966 se stal ekonomickým partnerem klubu koncern Sigma a název klubu se přiblížil dnešní podobě – TJ Sigma MŽ Olomouc. V roce 1974 postoupil olomoucký fotbalový tým v čele s nyní velmi uznávaným, tehdy hrajícím trenérem Karlem Brücknerem do nově utvořené třetí ligy. Místo v nejvyšší soutěži si opět přejmenovaný klub TJ Sigma ZTS Olomouc vydobyl v roce 1982. Dlouho očekávaná první liga se hrála v Olomouci pouze jeden rok, poté olomoucký tým opět sestoupil. V následujícím roce se ale dostal s rekordním náskokem zpět do nejvyšší soutěže. Společenské změny po listopadu 1989 zasáhly také Tělovýchovnou jednotu Sigma, která se stala profesionálním sportovním fotbalovým klubem.
Jedno z nejúspěšnějších období olomouckého klubu souvisí s osobou Karla Brücknera, který se k fotbalovému týmu několikrát vrátil v pozici hlavního trenéra. V sezonách 1992/1993 a 1993/1994 s týmem postoupil do evropské soutěže UEFA. Na olomoucký Andrův stadion tak zavítaly slavné evropské kluby - Hamburger SV, Juventus Turín, Fenerbahnce Istanbul či Real Madrid. V roce 1995 se klub stal akciovou společností a přijal současný název SK Sigma Olomouc a.s.
SK Sigma Olomouc v současnosti
Sigma Olomouc je nyní tradičním klubem české nejvyšší soutěže. SK Sigma Olomouc se dlouhodobě prezentuje koncepční prací s mladými fotbalisty, výchova a prodej talentovaných hráčů částečně financuje chod klubu, který pracuje s ročním rozpočtem zhruba 80 milionů korun. Základní kapitál klubu je 199 milionů korun, klub dokázal vybudovat rozsáhlý Andrův sportovní areál, jehož hlavní součástí je fotbalový stadion s vyhřívaným trávníkem a tribunami s diváckou kapacitou 12 541 míst. Stadion byl do dnešní podoby dokončen v roce 2010 a mimo tribunové části nabízí stavby také bytové a nebytové prostory.
Ve sportovním areálu se nachází také čtyřhvězdičkový hotel NH Olomouc Congres, díky kompletnímu zázemí hostí tento areál také zápasy reprezentačního A-týmu České republiky. SK Sigma Olomouc má patnáct fotbalových družstev (A-tým, B-tým, juniorský tým, 4 dorostenecká, 4 žákovská a 4 družstva přípravek). Talentovaní hráči Sigmy Olomouc například Tomáš Ujfaluši, Roman Hubník, Radoslav Kováč, David Rozehnal, Marek Heinz či Tomáš Kalas se dostali do významných evropských klubů.
Celková návštěva na Andrově stadionu činila v patnácti domácích zápasech první ligy v loňském roce 82 291 diváků. V minulém ročníku českého poháru získal SK Sigma Olomouc první trofej v historii klubu, na kterou následně navázal také vítězstvím v Superpoháru (utkání vítěze 1. ligy a českého poháru). Z hlediska získaných trofejí byla sezona 2011/2012 nejúspěšnější v historii klubu, v první lize však byla negativně poznamenána odečtením devíti bodů za údajné ovlivnění zápasu proti týmu Bohemians Praha v roce 2009. Tato kauza byla v rovině fotbalových orgánů potrestána, soudní řízení s obviněným hráčem Sigmy Olomouc Petrem Drobiszem však stále probíhá.
Postup práce
Protože sportovní fotografie zachycuje těžko předvídatelné a neopakovatelné události, bylo velmi náročné cokoliv plánovat. Pro vytvoření rozsáhlejšího souboru na téma fotbalová radost jsem navštívil všechna domácí utkání týmu SK Sigma Olomouc v probíhající sezoně 2012/2013 i venkovní zápasy v Ostravě, Brně a Hradci Králové. Hlavní rizika při zpracování zvoleného tématu jsou dvě. Olomouckým fotbalistům se pochopitelně nepodařilo v každém zápase vstřelit gól a zvítězit, v pohárovém utkání se Spartou Praha sice hráči Sigmy Olomouc skórovali dvakrát, ale pouze zmírnili prohru a neměli důvod k radosti. Druhým neovlivnitelným faktorem je průběh gólové oslavy, nelze předem odhadnout, odkud přesně hráč skóruje a kterým směrem se v euforii vydá. V některých případech jsem tak mohl gólové radosti jen přihlížet.
Pro vstup na stadion jsem využil novinářské akreditace, fotil jsem tedy přímo ze zámezí hřiště. Před samotným fotografováním na Andrově stadionu jsem se kvůli znalostem prostředí fotbalového klubu SK Sigma Olomouc nemusel věnovat speciální přípravě, při zápasech jsem měnil pozice v zámezí útočné poloviny olomouckého týmu. Tak jsem pochopitelně činil i během zápasů v Ostravě, Brně a Hradci Králové, kde bylo nutné získat jednorázovou akreditaci na utkání. Fotografoval jsem digitální zrcadlovkou Canon 7D a teleobjektivem Sigma 70 – 200 mm, f 2.8, v naprosté většině případů do formátu JPEG. Při potížích s automatickým vyvážením bílé, které bylo způsobeno umělým osvětlením, jsem zvolil formát RAW, tak aby bylo možné pohotově pokračovat ve focení a problémy s barevností snímku vyřešit při editaci fotografií na počítači.
Fotoaparát Canon 7D je vybaven obrazovým snímačem o velikosti 22,3 x 14,9 mm, vzhledem k full-frame fotoaparátům (rozměry čipu 36 x 24 mm) tedy disponuje crop faktorem 1,6, což prodlužuje ohniskovou vzdálenost objektivu, v případě teleobjektivu Sigma 70 – 200 mm na 112 – 320 mm. To lze při fotografování vzdálených situací fotbalového utkání považovat za výhodné.
Canon 7D umožňuje nastavení citlivosti ISO v rozmezí 100 – 6400, což je v kombinaci s objektivem s nižší světelností dostačující pro fotografování fotbalových zápasů na prvoligových stadionech. Vyšší citlivosti ISO od hodnoty zhruba 2000 jsou zatíženy mírným šumem, tento jev je výraznější pro hodnoty 4000 – 6400. Toto nastavení jsem kvůli nárokům na technickou kvalitu snímků nepoužil.
Protože se většina utkání odehrávala za umělého osvětlení a velmi často bylo potřeba zachytit rychlý pohyb, volil jsem kratší časy expozice od 1/320 s, clonu 2,8 a vyšší hodnoty citlivosti ISO cca. 500 – 2 500. Při některých utkáních bylo možné snížit citlivost na nejnižší hodnotu. I při dobrých světelných podmínkách jsem pro fotografování sportu s využitím objektivu s delším ohniskem takřka neměnil nastavení clonového čísla. Tato hodnota je přímo úměrná míře hloubky ostrosti. Sportovní snímky se většinou vyznačují malou hloubkou ostrosti, oproti rozmazanému pozadí jsou tak zvýrazňovány zaostřené objekty.
Právě možnosti zaostřování jsou důležitým aspektem při fotografování rychle se pohybujících sportovců či fanoušků, pracovat s manuálním ostřením je v těchto situacích prakticky nemožné. Canon 7D má devatenáct ostřících bodů, využíval jsem nastavení automatického výběru ostřícího bodu ze všech těchto devatenácti bodů, výjimečně také ruční výběr jednoho ostřícího bodu. Velmi užitečná je také funkce průběžného automatického zaostřování, při namáčknutí spouště dojde k zaostření na objekt a na něj je po určitou dobu kontinuálně zaostřováno, dokud nedojde ke stisknutí spouště fotoaparátu.
Při fotografování bylo nutné koncentrovat se na průběh utkání, využil jsem sériové snímání, tak aby bylo možné vybrat nejvhodnější snímek dynamicky se rozvíjející akce. Při kontinuálním snímání lze s Canonem 7D vyfotit přibližně 8 snímků za sekundu.
Zvolil jsem poloautomatický expoziční režim – prioritu clony, kterou jsem nastavil na výše zmíněnou hodnotu 2,8. Během odpoledne dopadají na určitou část hřiště stíny tribun a sloupů umělých osvětlení, v těchto místech jsou pochopitelně zcela jiné světelné podmínky než na jasně osvětlených částech hřiště a je velmi nepraktické fotit s manuálním režim expozice. Při pohotovém reportážním fotografování nelze neustále přenastavovat fotoaparát na exponování situací ve stínu a na slunci v závislosti na tom, kam hráči zamíří. Proto jsem v těchto případech nastavil hodnotu citlivosti ISO tak, aby poloautomatický režim nastavoval expoziční čas na hodnotu cca 1/640 s. Na slunci je pak hodnota expozičního času výrazně nižší cca 1/2 000 s, což však není při fotografování sportovní akce na škodu.
Režim priority clony jsem využil také ve večerních hodinách, kdy při stmívání postupně ubývá slunečního světla a přírodní zdroj světla bývá částečně nahrazen umělým. Citlivost ISO se nepohybuje v těchto případech v hodnotách 100 – 500, ale je o něco vyšší cca. 1 600 – 3 200. Hodnoty expozičního času jsem průběžně sledoval a podle potřeby zvyšoval hodnotu citlivosti ISO.
Použité objektivy
Objektiv Sigma 70 – 200 mm, f 2.8 APO EX DG HSM s bajonetem Canon je alternativou k nákladnějšímu objektivu se stejnou ohniskovou vzdáleností a světelností od výrobce Canon. Teleobjektiv s ohniskovou vzdáleností 70 – 200 mm patří pro svou univerzálnost do základní výbavy reportážních fotografů. Důležitou vlastností je stálá světelnost objektivu při změně ohniskové vzdálenosti. Hodnota 2,8 se tedy při zvýšení ohniskové vzdálenosti nezmění jako u setového objektivu Canon 70 – 300 mm, u kterého se světelnost pohybuje v rozmezí 4,5 – 5,6. To je pro fotografování při horších světelných podmínkách nevhodné.
Pro zachycení průběhu fotbalových utkání používají profesionální fotografové spíše objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 300 mm a světelností 2,8. S tímto objektivem jsem několikrát pracoval, ale kvůli vysoké ceně jej nevlastním. V kombinaci s Canonem 7D navíc kvůli crop factoru 1,6 dochází k úpravě ohniskové vzdálenosti na 480 mm, což je skutečně vysoká hodnota. Pro fotografování pozápasových oslav jsem využil také setový objektiv Canon 18 – 55 mm, se světelností 3,5 – 5,6. Širokoúhlý objektiv je možné zvolit také pro zachycení například pokutových kopů zpoza branky, fotografie pořízené s pomocí tohoto objektivu jsem nakonec do souboru nezařadil.
Při fotografování na fotbalových zápasech jsem použil pouze UV filtry značky Hama, které výrazně nemění podobu fotografie a slouží k absorpci ultrafialového záření a zejména jako ochrana proti mechanickému poškození přední čočky objektivu. Využívaným příslušenstvím pro fotografování sportu je také monopod, tento druh stativu jsem ale vzhledem k nižší hmotnosti objektivu a zbytečnému omezení pohyblivosti při práci nevyužil.
Kompozice fotografií
Vytváření snímků rychle se odvíjející sportovní akce s sebou nese úskalí náročného komponování prvků obrazu do esteticky příjemného rozložení. Na vhodné umístění hlavního objektu v rámci fotografického obrazu je skutečně málo času a navíc se často může stát, že během utkání do fotografované scény někdo nebo něco zasáhne a kompozici naruší.
Tyto problémy lze částečně řešit ořezem při editaci fotografie, již při fotografování je však potřeba soustředit se na základní prvky kompozice. Ve většině případů jsem využíval třetinové kompozice, výjimkou však nebyla ani tzv. středová kompozice. Například fotografie běžícího hráče by měla mít více volného prostoru před hráčem v závislosti na směru jeho pohybu.
Omezeny nebo úplně eliminovány by měly být těsné dotyky hlavních objektů s okrajem snímku. Dalším důležitým a v drtivé většině využívaným prvkem kompozice je ve sportovní fotografii nízká hloubka ostrosti, která, jak bylo zmíněno výše, zdůrazní hlavní objekt a částečně „vyčistí“ rozmanité pozadí tribun či reklamních panelů.
Softwarová úprava fotografií
Získané snímky jsem editoval v programu Adobe Photoshop CS5. Základní úpravou byl ořez fotografií, protože při pohotovém fotografování reportážních snímků je možné věnovat se kompozici jen částečně. Tento nedostatek lze většinou odstranit právě ořezem fotografie. Dalším použitým nástrojem byla funkce Úrovně, úpravou histogramu jsem zvýšil kontrast fotografie. Posledním krokem bylo mírné zostření fotografie s pomocí Photoshopem nabízených filtrů. Adobe Photoshop CS5 umožňuje také práci s fotografiemi ve formátu RAW, i tuto možnost jsem využil a před provedením výše zmíněných úprav jsem nastavil hodnotu vyvážení bílé tak, aby podání barev co nejvíce odpovídalo skutečnosti. To bylo ostatně cílem i při předchozích úpravách fotografií.
Sebehodnocení
Při vypracovávání samostatného projektu se mi podle mého názoru podařilo splnit zvolený cíl, snímky jsou autentické a technickou kvalitou využitelné pro otištění v novinách. V periodickém tisku většinou bývají většinou upřednostňovány fotografie, které zachycují situaci z čelního či bočního pohledu. Avšak také snímky, na kterých jsou hráči zachyceni zezadu, nabízejí zajímavý náhled na projevy radosti po dosažení sportovního úspěchu.
Úspěšnost vytvoření vhodných snímků snížily jak faktory, které jsem nemohl ovlivnit (sportovní forma týmu SK Sigma Olomouc, průběh oslav), tak také moje chyby při fotografování. Při pohotové práci během fotbalového utkání jsem některé situace nezaostřil či neexponoval tak, aby kvalitativně odpovídaly využití v tomto projektu. Samostatný projekt byl dobrou simulací tlaku na kvalitní výsledek fotografické práce, tak jako je tomu například při fotografování pro periodický tisk či agenturu. Studiem publikací o sportovní fotografii jsem získal lepší přehled a znalost o používaných technikách. Profesionální fotografové zde také popisují práci na vrcholných sportovních akcích, což je jistě dalším zdrojem inspirace. Ačkoliv jsem navštívil 15 utkání první ligy a čtyři utkání Poháru České pošty, využil jsem nakonec snímky ze sedmi zápasů první ligy. Při realizaci záměru se ukázalo, že pohárová utkání se soupeři z nižších soutěží nepřinesou i přes vyšší počet vstřelených branek výrazné projevy emocí ze strany hráčů, realizačního týmu ani nízkého počtu fanoušků, kteří pohárové zápasy navštěvují.
Možností co a jakým způsobem zachytit na sportovních událostech je nespočet. Bylo by například možné zkoušet alternativní fotografické postupy, které mají zajímavé výsledky, ale nejsou pro svou nespolehlivost a někdy i nepochopenou kreativitu zpracování, příliš využívány. Jedná se například o panning, zoom effect, ostření na nečekanou část scény či jiné kombinace. Lze se také zaměřit na jiné situace při fotbalových utkáních, ať již na frustraci po nepovedeném herním momentu či zápase, či klasické reportážní zachycení soubojů, střel, brankářských zákroků a jiných okamžiků. Jistě lze také vytvořit atraktivní soubor ze zápasů nejmenších hráčů klubu Sigmy Olomouc nebo i jiného týmu. Bezprostřednost malých fotbalistů by byla dalším atraktivním prvkem.
Použitá literatura a internetové zdroje:
KLAMAR, Joe. Naučte se fotografovat sport kreativně. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2009, 200 s. Encyklopedie - grafika a fotografie. ISBN 978-80-7413-032-8.
KOZÁK, Martin. Velká kniha sportovní fotografie. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 208 s. Edice digitální fotografie. ISBN 978-80-251-3247-0.
www.sigmafotbal.cz
www.digihit.cz
www.fotografovani.cz
Seznam fotografií
1. Martin Pospíšil slaví branku v zápase proti týmu FC Slovan Liberec (16. 9. 2012)
2. Michal Ordoš slaví branku v zápase proti týmu FC Slovan Liberec (16. 9. 2012)
3. Oslavy hráčů po vítězném utkání proti týmu FC Slovan Liberec (16. 9. 2012)
4. Jan Navrátil slaví branku v zápase proti týmu FK Dukla Jihlava (21. 10. 2012)
5. Radost střídačky SK Sigmy Olomouc, v popředí Jan Navrátil s náhradním brankářem Zdeňkem Zlámalem. (21. 10. 2012)
6. Brankář Martin Blaha děkuje fanouškům a společně s nimi slaví vítězství v utkání s FK Dukla Jihlava (21. 10. 2012)
7. Pozápasová radost střelce vítězného gólu Jana Navrátila a jeho spoluhráče Martina Pospíšila (21.10. 2012)
8. Oslava Jakuba Petra a Michala Ordoše v zápase proti týmu 1. FK Příbram (4. 11. 2012)
9. Martin Doležal (č. 15) slaví branku proti týmu SK Slavia Praha se spoluhráči Janem Schulmeisterem a Tomášem Janotkou (24. 2. 2013)
10. Martin Doležal se v euforii snaží chytit střelce druhého gólu proti týmu SK Slavia Praha, Michala Ordoše (24. 2. 2013)
11. Jan Navrátil slaví branku v zápase proti týmu FC Hradec Králové (3. 3. 2013)
12. Jan Navrátil na ramenou brankáře Zdeňka Zlámala, olomoučtí fotbalisté jdou poděkovat fanouškům za podporu na venkovním utkání v Hradci Králové (3.3. 2013)
13. Realizační tým Sigmy Olomouc se raduje z branky v zápase proti týmu FC Vysočina Jihlava, uprostřed asistent trenéra Martin Kotůlek (9. 3. 2013)
14. Martin Doležal a Václav Koutný spěchají po vstřelení gólu s míčem zpět na polovinu hřiště, Sigma Olomouc prohrávala v utkání s FK Mladá Boleslav 1:2 (21. 4. 2013)
15. Jakub Plšek (zcela vlevo) srovnal skóre utkání s FK Mladá Boleslav (21. 4. 2013)