pá., 29. květen 2020 11:30

Nesrovnávej!

Anna Skopalová - Nesrovnávej Samostatný projekt fotožurnalistika, sportovní specializace

 

1. Cíl práce

Hlavním cílem samostatného projektu s názvem „Nesrovnávej!“ je poukázat na problematiku nesrovnávání sportovců jako takových, ať už jde o profesionální sportovce, profesionální sportovkyně, amatérské sportovce nebo handicapované sportovce. Každý z nich totiž sportuje hlavně pro pocit uspokojení z vlastního výkonu, který se fotoprojekt snaží zachytit. Emoce totiž ve sportu hrají důležitou roli a jedním z cílů sportovních novinářů je právě přenést určitou emoci na jejich diváka/čtenáře. Je tedy třeba zachytit bezprostřední emoce vybraných sportovců při nebo ihned po výkonu.

2. Zdůvodnění volby tématu

Během prvního a druhého ročníku bakalářského studia jsem si jako tematickou profilaci vybrala sportovní žurnalistiku, protože jsem ke sportu jako takovému měla vždy pozitivní vztah a několik let jsem aktivně sportovala v několika různých sportovních týmech. Jako technickou profilaci byla pro mne fotožurnalistika jasná volba, protože fotografii jsem se již pár let věnovala.

Hlavním důvodem výběru právě tohoto tématu je má vlastní zkušenost. V mladším věku jsem byla sportovně nadaná, především na míčové sporty. Postupem času jsem přišla na to, že mě nejvíce baví fotbal, což byla v tehdejší době velká rarita. „Holka, aby hrála fotbal? Kdo to kdy viděl?“ Takové a mnoho dalších poznámek jsem slyšela denně. Tehdy byly dívčí fotbalové týmy velmi neobvyklé, objevovaly se pouze ve velkých městech. Pro maloměsto, jakým Kroměříž vždy byla a bude, šlo o něco nepochopitelného. Láska k fotbalu ale byla silnější než pochybnosti ostatních, a tak jsem začala trénovat s chlapeckým mužstvem, což přineslo ještě více spekulací a slovních útoků na moji osobu. Sice jsem měla lepší kopací techniku než polovina týmu, ale kvůli mému pohlaví jsem za tento tým nikdy do zápasu nenastoupila a pozorovala hru pouze z lavičky. Po pár letech se v blízkém Holešově založil první dívčí fotbalový tým, a tak byl můj přestup konečně na místě. V dívčím fotbalovém týmu jsem se konečně cítila dobře a určitě jsem nebyla jediná hráčka, která si od negativních komentářů a kritiky oddychla.

Dalším hlavním důvodem zvolení tématu byla osobnost Michaela Hankeho, o kterém jsem psala svoji bakalářskou diplomovou práci s názvem Česká reportážní fotografie se zaměřením na práci fotografa Michaela Hankeho. Právě Michael Hanke je fotograf, věnující se problematice handicapovaných sportovců. Jednou ze svých sérií dokonce vyhrál druhé místo v celosvětové fotografické soutěži World Press Photo. Sérii Nikdy ho neviděli brečet (Never Saw Him Cry) věnoval handicapovanému sportovci Zdeňku Šafránkovi, reprezentantu pozemního hokeje. Právě fotograf Michael Hanke mi byl inspirací, jak při výběru tématu projektu, tak při zvolení černobílé barvy u všech fotografií projektu. On sám všechny své soubory publikuje právě v černobílé. V rozhovoru v rámci bakalářské diplomové práce uvedl, že černobílá vyruší barvy, které mohou odvést pozornost od prvotní emoce, která musí čtenáře/diváka zasáhnout při prvním pohledu, což bylo hlavním záměrem mého projektu.

 3. Zdroje / stav problematiky

Sportovní fotografie jako taková je fotografický žánr, řadící se do novinářské fotografie. Sportovní fotografie jsou a vždy byly velmi populární, zejména kvůli zachycování bezprostřední akce a emoce, které si čtenář může díky fotografiím prožít na vlastní kůži.[1] Kvalita sportovních fotografií je rok od roku vyšší, společně s nároky na dobrého sportovního fotografa. Například organizace World Press Photo a Czech Press Photo každoročně udělují prestižní ocenění nejen za nejlepší sportovní fotografie. Mezi posledních 5 oceněných českých sportovních fotoreportérů v rámci Czech Press Photo patří Martin Kozák, Michal Svítok, Jiří Křenek, Lukáš Bíba a Filip Singer. Fotografování handicapovaných sportovců se dlouhodobě věnuje právě Michael Hanke, který se svojí sérií fotografií handicapovaných sportovců vyhrál druhé místo World Press Photo v roce 2019.

Hlavní využití sportovní fotografie je pro publikační účely. Sportovní fotografové ve většině případů pracují pro tištěná média nebo elektronická média, publikují do novin, poskytují své snímky zpravodajským agenturám, fotografují pro sportovní magazíny apod.

Co se týče správného fotografického vybavení profesionálního sportovního fotografa, sada by měla obsahovat rychlý teleobjektiv a fotografické tělo s rychlými časy závěrek. Kvůli váze teleobjektivů se v poslední době velmi často používají tzv. monopody, odlehčující celkovou váhu fotografického setu a zajišťující lepší stabilitu. Při sportovní fotografii je často využívána clona f/2.8 a vyšší, a to kvůli malé hloubce ostrosti, dále kvůli rychlejšímu zaostřování kvůli většímu množství světla, které vstupuje do objektivu, posledním benefitem vyšší clony je možnost „zmrazení akce“, což je využíváno při fotografování rychlejších sportů – automobilové závody apod. V současné době je často využíváno tzv. rybí oko, což je typ širokoúhlého objektivu, jehož čočka má záběr s velmi širokým úhlem a společně s velkým zkreslením tvoří velmi zajímavé pohledy. Objektivy tohoto typu mohou najednou zobrazit úhel až 180°, někdy i 220°. Technologie rybího oka bývá často využívána při cyklistických závodech. S oblibou jej využívá uznávaný cyklistický fotograf Michal Červený.

Ke sportovní fotografii se váže 5 tipů pro kvalitnější sportovní fotografie, které zpracoval server www.mujolympus.cz. Prvním doporučením je volba správného stanoviště. Před fotografováním je totiž důležité si projít oblast, kde se sportovní klání bude odehrávat a najít to nejlepší možné místo pro zachycení správných okamžiků. Vhodný objektiv je druhá podmínka pro kvalitní fotky. Třetím a velmi důležitým bodem je ostření a sekvence. Při sportovní fotografii je totiž nejdůležitější ostrost fotografie, aby byla vůbec publikovatelná. Práce s časem je čtvrtým bodem pro kvalitnější sportovní fotografie. Je třeba zvolit expoziční režim priority času a tzv. si s tímto režimem hrát. Pátým bodem je spíše rada, a to nekontrolovat snímek ihned po vyfocení a raději se soustředit na další fotografování. Rozhodující moment a emoce vám totiž může uniknout.

 4. Ideový plán

V rámci fotoprojektu Nesrovnávej! chci naplnit hlavní cíl celé myšlenky projektu, a to poukázat na nesrovnávání rozdílu mezi sportovci. Ať už jde o muže, ženy nebo handicapované sportovce. Pro svůj projekt jsem vybrala jak profesionální sportovce, tak amatérské. Všichni totiž sportují hlavně pro uspokojení svých emocí a všichni do tréninku a následného výkonu totiž dávají vše. Cílem je zachytit emoce právě při přípravě anebo v samotném zápase u vybraných sportovců. Jedním ze zachyceného sportu je fotbal, právě kvůli vlastním zkušenostem, které jsem zmínila ve zdůvodnění volby právě tohoto tématu, a také fakt, že se mi podařilo stát se fotoreportérkou na vybraných zápasech SK Sigma Olomouc a SK Slavia Praha ženy. V plánu je zahrnuto focení handicapovaných sportovců na speciálně upravených lyžích – tzv. monoski, dále posilování handicapovaného sportovce po Dětské mozkové obrně (dále DMO), následně tréninková příprava úspěšného handicapovaného atleta Dušana Ščambury a posilování amatérského hráče amerického fotbalu v rámci jarní přípravy Andreje Getlika.

 5. Postup práce

Fotografování jednotlivých sportovců bylo původně rozvrženo na 6 měsíců, a to od října 2019 do března roku 2020. Kvůli krizi, způsobené koronavirem, se původní plán prodloužil na 8 měsíců. Ode dne 12. března 2020 byl od 14 hodin vyhlášen na celém území České republiky nouzový stav v souvislosti s pandemií koronaviru COVID-19, původně na dobu 30 dnů. Nouzový stav byl ukončen až 17. května 2020, tedy po 66 dnech.[2] V rámci nouzového stavu byl zakázán volný pohyb osob venku bez prokazatelného důvodu, zakázané byly i veřejné a sportovní akce, mimo jiné byly zavřené i posilovny a fitcentra, což postup zpracování samostatného projektu značně zkomplikovalo.

První fotografie do projektu vznikly 16. října 2019 při osmifinálovém utkání Ligy mistryň mezi domácí SK Slavia Praha a hostující Arsenal W.F.C. Utkání domácí celek sice prohrál 2:5, ale neměl se vůbec za co stydět. Kvality soupeře byly sice na jiné úrovni, i přesto Slávistky držely krok, hlavně během druhého poločasu. Měly totiž obrovskou diváckou kulisu, která je na ženský fotbal v českém prostředí, nevídaná. Na Sinobo Stadium v Praze přišlo 5248 diváků. I přes prohru byly Slávistky dojaté a šťastné, kolik lidí je přišlo podpořit. Přesně tyto emoce se mi podařilo zachytit v prvních dvou fotografiích.

Další fotografie do projektu vznikly při mužském utkání mezi SK Sigma Olomouc a SK Slavia Praha, a to 23. listopadu 2019. V tehdejším utkání Olomouc senzačně remizovala s úřadujícím mistrem a lídrem tabulky, který si po dlouhé době připsal jen 1 bod za remízu. Třetí fotografie projektu dokumentuje znepokojeného slávistického brankáře Ondřeje Koláře, který musel zlikvidovat další nebezpečný pokus olomouckých útočníků. Následující fotografie z utkání zachycuje zklamání Jakuba Yunise, který tzv. spálil velkou šanci na vstřelení úvodní branky zápasu. Poslední fotografie z tohoto utkání zachycuje hrdost na celý tým olomouckého kapitána Víta Beneše.

Následující série fotografií je věnována handicapovaným sportovcům, kteří lyžují na speciálně upravených lyžích s názvem monoski. Monoski je speciální sportovní nářadí, kompenzující fyzické postižení jedince a umožňuje mu se zařadit mezi zdravou lyžařskou veřejnost. Skládá se z jedné lyže, na které je upevněna v silném vázání nosná konstrukce s tzv. skořepinou, ve které je handicapovaný lyžař posazen.[3] Fotografie vznikly ve spolupráci s Centrem APA (Aplikované pohybové aktivity) pod záštitou Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci a Newman School. Organizace pořádaly 15. února 2020 událost s názvem Dny na monoski v lyžařském areálu Hrubá Voda na Olomoucku. Akce měla přiblížit zimní sporty ve světě handicapovaných pod dohledem zkušených instruktorů. Na speciálně upravených lyžích se svezly handicapovaní zkušení sportovci i široká veřejnost. Na zachycených snímcích jsou pouze osoby s tělesným postižením, kteří na monoski pravidelně jezdí. Ve fotografiích č. 6 až 11 jde nalézt spousta emocí – od naprostého soustředění na svůj výkon až po obrovskou radost a štěstí z jízdy a zážitku.

Na měsíc březen bylo naplánováno fotografování handicapovaného sportovce Jakuba Řičici s DMO v Aplikačním centru Baluo v Olomouci, konkrétně v prostorách posilovny. Fotografování bylo dlouho naplánováno na pátek 13. března 2020, ovšem den předtím byl vyhlášen nouzový stav České republiky, posilovny byly uzavřeny, a tak fotografování nebylo zrealizováno. Jelikož je Jakub Řičica studentem Univerzity Palackého v Olomouci, který je ubytován na vysokoškolských kolejích, i po skončení nouzového stavu se na doporučení příslušných orgánů nevrátil kvůli bezpečnosti na koleje, a tak fotografování nemohlo být zrealizováno ani po ukončení nouzového stavu v průběhu května.

Dvanáctá fotografie projektu zachycuje amatérského hráče amerického fotbalu Andreje Getlika, který hraje za slovenský tým Bratislava Monarchs. Fotografování Andreje Getlika se také časově posunulo v rámci měsíců, kvůli uzavření nejen slovenských hranic a následných opatření v rámci koronaviru. Fotografie zachycuje posilování v rámci jarního tréninku na venkovním posilovacím hřišti ve Smetanových sadech v Olomouci. Fotografování probíhalo 14. května 2020.

Poslední série fotografií je věnována handicapovanému sportovci Dušanu Ščamburovi. Známý tělesně postižený atlet má za sebou nevídané medailové úspěchy. Kromě titulu mistra České republiky v hodu oštěpem a koulí, sbírá cenné kovy různě po světě. Naposledy přivezl zlaté medaile z Kanady a Polska. Když Dušanovi bylo 27 let utrpěl vážný úraz a skončil na vozíku, pro něj ovšem život neskončil. Před úrazem se věnoval řecko-římskému zápasu, atletice, plavání a hand-biku se začal aktivně věnovat až po úrazu a následné léčbě.[4] Fotografie vznikly 22. května 2020 na olomouckém atletickém stadionu, kam Dušan jednou týdně pravidelně dojíždí ze Šumperka trénovat pod vedením trenérky Venduly Šebečkové.

Všechny pořízené fotografie byly pořízeny vlastním fotoaparátem Nikon D3200 s různými typy objektivů, a to Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX a Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2. K následné postprodukci byl využit program Adobe Lightroom 3.2, převážně pro převod fotografií do černobílé verze a ořezu. 

5.1. Jednotlivé fotografie

Fotografie č.1

Fotoprojekt - Nesrovnávej!  

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 2800, 1/500 sec. f/4.5

Hráčky SK Slavia Praha po prohraném osmifinálovém utkání Ligy mistryň proti Arsenal W.F.C, děkující fanouškům za podporu na Sinobo Stadium ze dne 16. října 2019. Zleva Kateřina Svitková, Aneta Dědinová, Tereza Szewieczková, Andrea Jarchovská, Michaela Khýrová, Diana Bartovičová, Veronika Pincová a Petra Divišová. Dojaté, a zároveň zklamané spoluhráčky ze svého výkonu, za který se ale ovšem stydět vůbec nemusely. Přišlo je podpořit 5248 platících diváků, což je pro ženský fotbalový svět nevídaná návštěvnost.

 

 

Fotografie č.2

Fotoprojekt - Nesrovnávej! 

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 560, 1/125 sec. f/4

Slávistická kapitánka Diana Bartovičová děkující fanouškům společně s Veronikou Pincovou a Kateřinou Svitkovou. O takové podpoře v české fotbalové ženské lize si bohužel mohou nechat jen zdát, a tak si fotbalistky užívaly každý okamžik z podpory příchozích fanoušků.

 

Fotografie č. 3

Fotoprojekt - Nesrovnávej!

  Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 2500, 1/1250 sec. f/4

Znepokojený brankář Ondřej Kolář z týmu SK Slavia Praha v utkání proti domácí SK Sigma Olomouc. Sešívaní během zápasu po dlouhé době ztratili body, a z utkání si senzačně odvezli pouze bod za remízu. Během zápasu, který se odehrával 23. listopadu 2019, byl Kolář znepokojený z výkonu svých defenzivních spoluhráčů, a tak musel často likvidovat nebezpečné šance protihráčů.

 

Fotografie č. 4

Fotoprojekt - Nesrovnávej!

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 160, 1/1250 sec. f/4

Olomoucký útočník Jakub Yunis v utkání proti SK Slavia Praha z 23. listopadu 2019, znepokojený po propásnutí velké šance, která mohla znamenat domácí vedení. V pozadí olomoucký záložník Šimon Falta.

 

Fotografie č. 5

Fotoprojekt - Nesrovnávej! 

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 4000, 1/800 sec. f/4

Kapitán olomoucké Sigmy Vít Beneš, děkující fanouškům za podporu v důležitém utkání proti lídru tabulky SK Slavia Praha, ze kterého si Sigma senzačně odnesla cenný bod před zimní pauzou. 

 

Fotografie č. 6

Fotoprojekt - Nesrovnávej!

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 400, 1/1250 sec. f/5.6

 

Fotografie č. 7

F

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 400, 1/1250 sec. f/5.6

 

Fotografie č.8

F

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 125, 1/500 sec. f/5.6 

 

Fotografie č. 9

 

F

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 400, 1/1250 sec. f/5.6

 

Fotografie č. 10

F

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 400, 1/1000 sec. f/4.5

 

Fotografie č.11

F

Nikon D3200 + Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro 1:2, ISO 400, 1/125 sec. f/22

Série fotografí zachycující handicapované sportovce na speciálně upravených lyžích s názvem monoski, vznikla ve spolupráci s Centrem Aplikovaných pohybových aktivit pod záštitou Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci společně s Newman School. Série dokumentuje úžasnou píli, odhodlání a upřímné pocity štěstí a soustředění se sportovců na svůj výkon. Fotografování handicapovaných sportovců považuji za jeden z nejsilnějších zážitků, které jsem doposud měla možnost prožít. U fotografie č. 11 byl schválně použit delší čas, pro zachycení rychlosti, ve které handicapovaní sportovní jeli.

 

Fotografie č. 12

F

Andrej Getlik je slovenský amatérský hráč amerického fotbalu z Bratislavy. Americkému fotbalu se věnuje aktivně již 6 let, předtím závodně plaval a sbíral úspěchy po místních soutěžích. V současné době studuje v Brně, kde pravidelně trénuje. Jak již bylo zmíněno, fotografování s Andrejem muselo být posunuto téměř o dva měsíce, kvůli koronavirové krizi. Fotografování letní přípravy Andreje probíhala 14. května 2020 ve Smetanových sadech v Olomouci. Andrej je zodpovědný hráč, který přípravě vždy dává 100 %, a to i tehdy, kdy musí trénovat kvůli opatřením sám.

 

Fotografie č. 13

F

Nikon D3200 + Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX, ISO 100, 1/200 sec., f/7.1

 

Fotografie č. 14

 

F

Nikon D3200 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, ISO 100, 1/200 sec., f/7.1

 

Fotografie č. 15

F  

Nikon D3200 + Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX, ISO 100, 1/200 sec., f/7.1

 

Fotografie č. 16

F

Nikon D3200 + Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX, ISO 100, 1/250 sec., f/8

 

Fotografie č. 17

F

Nikon D3200 + Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX, ISO 100, 1/250 sec., f/8

 

Fotografie č. 18

F

Nikon D3200 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, ISO 100, 1/250 sec., f/8

 

Fotografie č. 19

F

Nikon D3200 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, ISO 100, 1/200 sec., f/7.1

 

Fotografie č. 20

F

Nikon D3200 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR, ISO 100, 1/200 sec., f/7.1

Fotografická série dokumentující trénink známého handicapovaného atleta Dušana Ščambury byla zachycena dne 22. května 2020. Dušan pravidelně dojíždí až ze Šumperka trénovat na olomoucký atletický stadion, kde ho trénuje Vendula Šebečková. Fotografie zachycují rozcvičení obou atletů, trénink hodu koulí a posilování pomocí různě těžkých medicinbalů (4kg a 5kg). Trénink hodu koulí a posilování pomocí medicinbalů bylo prováděno za pomocí speciální stoličky, na kterou je handicapovaný atlet pevně přichycen pomocí speciálních lan a háků, aby nedošlo ke zranění sportovce.

6. Sebehodnocení

Původní plán a cíl projektu, tedy zachytit různé sportovce během výkonu a přípravy s různými emocemi, jsem dle mého názoru splnila. Byl vybrán schválně takový vzorek sportovců, aby pokryl jejich různé kategorie. Fotografování jednotlivých sportovců probíhalo bez větších problémů, díky kvalitní přípravě a správně zvolené fotografické technice. K lepším fotografiím mi pomohlo již zmíněných 5 bodů/rad z kapitoly Zdroje / stav problematiky - tedy volba správného stanoviště, správné ostření a sekvence, správně zvolený objektiv, práce s prioritou času a nekontrolování snímků ihned po vyfocení. V zachycených fotografiích jde vidět spousta emocí, od znepokojení, dojetí, radosti, pýchy, štěstí až po naprosté úsilí a soustředěnosti na výkon.

Jediný problém a komplikaci v průběhu zpracovávání projektu ovšem vidím v posunutí a plánování fotografování kvůli nouzovému stavu. Na druhou stranu jsem ráda, že poslední dvě fotografování během května vůbec vyšla. Bohužel, jedno plánované březnové focení nevyšlo vůbec, a to fotografování handicapovaného sportovce Jakuba Řičici po DMO. Ten kvůli uzavření posilovacích středisek a vysokoškolských kolejí se již do termínu bohužel nemohl vrátit do Olomouce, a tak fotografování nebylo zrealizováno.

Přínos v mém projektu vidím v nastínění emocí různých sportovců, ať už jde o profesionály, muže, ženy, amatéry i handicapované sportovce. Všichni totiž sportují se stejným zápalem a láskou ke sportu, což jde díky fotografiím vycítit na první pohled.

7. Zdroje

 

 

Zobrazeno 1352 krát
Naposledy upraveno: st., 10. červen 2020 11:25
Pro psaní komentářů se přihlaste