I přes vysoká čísla cenovek na totemech čerpacích stanic se zatím spotřebitelské chování českých řidičů nijak zásadně nemění. Zdá se, že po největším cenovém šoku ze začátku března se motoristé se současnou cenovou politikou benzínových pump vcelku smířili. Není se co divit. Na rostoucí náklady už ve velké míře reguje také železniční doprava i linkové spoje dálkových autobusů. Ušetřit tak v dnešní době za cestování, zvláště potom na delší vzdálenosti, v podstatě nelze. Ceny ropných produktů už se navíc stihly stabilizovat a řidiči se se skutečností, že pod 40 korun naftu ani benzín neseženou, se skřípěním zubů smířili. Z této rovnice vyplývá, že autoservisům a pneuservisům práce naopak raketově narůstá.
Řidičům osobních automobilů se po období dvou let téměř znemožnilo svévolně cestovat na území České republiky. Buď jim byly nařízením vlády uzavřeny okresy, a proto se nemohli svými vozy dostat za jejich hranice, nebo neměli kam jezdit, ptotože všechny kulturní, sportovní a společenské akce byly přinejmenším omezeny, ne-li zrušeny úplně. S nadsázkou se tedy dá tvrdit, že pravidelní řidiči se během protiepidemických opatření změnili v řidiče sváteční. Ti šťastnější potom pouze ztratili přirozené reflexy za volantem. Těm začínajícím po nevynucené pauze zase oslabil mladistvý pud sebezáchovy. Nehodovosti tak přibývá a automechanici mají už stejně práce jako v předpandemické době. A aby toho nebylo málo, nehledě na dramatické zvýšení cen pneumatik, se letos mnoho řidičů rozhodlo přezout své automobily krátce po zimě na letní gumy.
Ještě před covidem ostevřený ostravský autoservis FG má práce pořád více než dost. Jeden ze spolumajitelů a vedoucích pracovníků servisu Miroslav Kulhánek se nechal slyšet, že ve dvou lidech je provoz vcelku náročný. „Je znát, že opatření skončila, naše dílna je důkazem, že lidé více bourají a jsou asi i méně pozorní,“ říká. Na začátku covidového období navíc rozšířili své služby také o pneuservis, tady taky zájem o výměnu pneumatiky zvrostl několikanásobně v porovnání s předchozími dvěma roky. „Zatím zákazníci tolik nehledí na ceny a jezdí jich k nám několik každý den. Zaměřujeme se sice na značky BMW, což jsou luxusnější vozy, u konkurence si ale na nedostatek práce taky rozhodně nestěžují.“
V následujících měsících se uvidí, jestli lidé začnou šetřit i na údržbě svých vozových parků. V maloobchodě už jsou poklesy obejmu nákupů zaznamenány. Je tak otázkou, jestli se tento trend utahování opasků ze strany spotřebitelů přesune i do sektoru jiných, zbytnějších služeb. V servisech osobních automobilů tomu zatím nic nenasvědčuje.