Jejich klobouky si oblíbili zákazníci ve více než 40 zemích světa od Spojených států, přes Anglii, Japonsko až po Nový Zéland. Prosadit se na zahraničním trhu ovšem není nic lehkého. „Když jsme třeba byli na veletrhu v Paříži, tak nám říkali, že musíme počkat tak deset let než si na nás zvyknou a něco si od nás koupí. Protože takových firem jako jsme my je hodně,“ říká jedna z majitelek Alice Nytrová.
Do konkurenčního boje ale kromě menších dodavatelů vstupují i velcí hráči. „Jsou tady samozřejmě velké firmy, jako třeba H&M které na takové veletrhy ani jezdit nepotřebují.“ Tyto společnosti mají svoji hustou síť prodejen, a proto neshánějí nové odběratele, ani zákazníky. Zároveň většina jejich výrobků pochází z Číny a je proto cenově nesrovnatelná s kvalitní ruční prací menších dodavatelů. Firmy jako Anytra proto lákají především na mnohem širší sortiment zboží. „Oni mají v nabídce třeba dvě tři čepice a některým lidem to stačí. Samozřejmě je i spousta lidí, kteří vyhledávají levné zboží. Ale my taky máme levnější věci, třeba čepice, takže je z čeho vybírat.“
Mezi poptávkou v cizině a České republice podle ní rozdíl není. Snad jen ten, že u nás je snazší dostat zboží k lidem. „Máme vlastní kamennou prodejnu, ta je tady 30 let a lidé už ji znají, pravidelně do ní chodí.“ Díky dobré pověsti zároveň nemusí investovat do reklamy.
„Reklamy v televizi ani novinách si neplatíme,“ potvrzuje se smíchem Alice Nytrová. „Ale my hlavně fungujeme jako velkoobchod, takže vlastně nové zákazníky přímo neoslovujeme.“ Místo toho zprostředkovávají menším prodejcům široké spektrum pokrývek hlavy od českých i zahraničních výrobců.
Tisíc druhů
Říct, jak se změnily trendy a preference v případě nošení klobouků podle ní není lehké. „Vy říkáte klobouk, ale to je hrozně široký pojem. Můžete mít zimní nebo letní, plstění, plátěný…“ Především je ale dobré rozlišovat mezi klobouky a pokrývkami hlavy obecně. „Máme klasické plstěné klobouky, ale taky barety, čepice, látkové klobouky. Těch typů je moc, my máme v nabídce třeba tisíc druhů. Jenom těch čepic – můžete mít jednobarevné, vzorované, s kytičkami, s peříčkem, nebo můžete mít čepici s pravou bambulí. Ta nabídka je hrozně široká.“ V porovnání s lety minulými podle ní oslabil zájem o klasické plstěné klobouky, naopak se zvýšila poptávka po těch látkových a také po čepicích. Velkým trendem posledních let jsou rovněž barety.
Klobouky z Anytry se, kromě hlav spokojených zákazníků, občas objevují i jako součást kostýmů. Přes e-shop totiž může nakupovat každý. „Jestli si objedná režisér nějaký klobouk, to nevíme, z faktury to nepoznám, ale je pravda, že občas vidím v televizi náš klobouk. Ale že bych vypisovala fakturu na filmová studia Barrandov, to ne.“ O kom, ale naopak vědí, že jejich klobouky využívají, jsou divadla.
Dostihy a svatby
Stejně jako jako zástupci jiných odvětvích, mají i prodejci klobouků rozplánovanou sezónu podle významných akcí. Ať už se jedná o veletrhy nebo společenské události. Do jejich běhu ale zasahuje koronavirová pandemie. „Ten poslední rok byl obrovský útlum. Teď nám třeba chybí odbyt z akcí.“ Kromě veletrhů jsou klobouky z Anytry k vidění třeba i u prodejců na Velké pardubické. Značný zájem je i mezi svatebčany. „Lidé vidí v televizi třeba anglickou svatbu a taky chtějí vypadat jinak, být zajímavější. Tak se shání po klobouku, nebo si koupí třeba fascinátor.“
Přes všechny aktuální problémy ale Alice Nytrová věří, že se prodej zase rozjede. Lidé podle ní budou chtít kupovat klobouky i nadále, jejich zájem nezmizí.