čt., 6. květen 2021 09:29

Rozhovor: Kina v době pandemie. Ceny popcornu porostou, říká manažer zlínského multiplexu Michal Gaja

Multikino Golden Apple Cinema v obchodním centru Zlaté Jablko v centru Zlína. Multikino Golden Apple Cinema v obchodním centru Zlaté Jablko v centru Zlína. Zdroj: Golden Apple Cinema/Creative Commons
Filmový průmysl se již přes rok nachází v útlumu kvůli pandemii koronaviru. Nejvíce trpí kina a multiplexy, které nemohou promítat. Podle manažera zlínského Golden Apple Cinema se pandemie podepíše na cenách a streamovací služby za hrozbu nepovažuje.

Retrospektivně, jak bys zhodnotil rok 2019, který byl, co se týče celosvětových tržeb filmového průmyslu, historicky nejúspěšnější? A jak bys jej porovnal s rokem 2020? Jednalo se o velký ekonomický šok?
Šok to byl velký, protože rok 2019 byl pro nás nejúspěšnějším rokem. My a koneckonců všechna kina v České republice dosáhla vynikajících výsledků. Měli jsme tedy našlápnuto dobře a rok 2020 byl v té době výhledově ještě lepší. V lednu a v únoru jsme dosahovali ještě lepších čísel než v roce 2019 a vývoj trhu byl výborný a my jsme dokázali přesně predikovat chování diváka, co se týče chození do kina a nakupování v bufetu. Rok 2020 se v prvních dvou měsících vyvíjel dobře a my jsme byli příjemně překvapeni. Věřili jsme, že dosáhneme rekordních příjmů, které bychom hned refinancovali do kina, protože jsme plánovali postavení druhého sálu na Atmos (prostorový zvukový systém Dolby Atmos, pozn. red.), chtěli jsme rekonstruovat sály, které rekonstrukcí ještě neprošly.


Které filmy slibnému začátku roku 2020 vévodily? Pokud vím, tak český dokument V síti byl u diváků velmi oblíbený.
Já s tebou naprosto souhlasím. V síti bylo fenomenální, my na něm vydělali asi jeden a půl milionu, přišlo na něj zhruba devět tisíc diváků, nicméně V síti mělo ještě větší potenciál, a právě v době největšího rozmachu tohoto dokumentu přišel COVID, přišel lockdown, my jsme v tehdy měli naplánovanou sérii představení pro školy, díky čemuž mohla být návštěvnost mnohem větší. Takže V síti mohlo vydělat dvakrát, ne-li třikrát víc, než jaké měl ve výsledku čísla. Dalším úspěšným filmem byla komedie Příliš osobní známost, protože u nás se chodí především na české filmy, tudíž tento film u nás skončil na druhém místě a na třetím místě se paradoxně umístily 3Bobule, které startovaly v létě po první vlně pandemie, kdy byly omezené projekce a lidé se báli chodit do kina.


V létě se byl ale i velkým tahákem Tenet režiséra Christophera Nolana. Naplnil očekávání?
O Tenetu se velice mluvilo, téma bylo probírané zprava, zleva, protože fanouškovská část si myslela, že Tenet přiláká lidi do kina. Kinaři Tenetu věřili, ale zároveň věděli, kdo na ten film přijde, jaká je to cílová skupina a že hlavně masivní PR a marketing dokáže přesvědčit fanoušky v to, že kina jsou již bezpečná, a hlavně přesvědčit ostatní distributory, aby uvolnili své projekty do kina. V tom byl Tenet výjimečný, v tom byla jeho největší síla v době pandemie.
S tím nepochybně souvisí i stanovisko samotného Christophera Nolana, který chce za každou cenu udržet tradici kinopremiér a je velkým odpůrcem nového trendu filmové distribuce, o které ještě bude řeč.
Nolan chce mít filmy na velkém plátně a s ním i řada velkých režisérů. Oni točí filmy pro kina, ne pro VOD (video on demand, pozn. aut.). Zážitek v kině na velkém plátně je diametrálně odlišný od toho, co si pustíme doma na PC nebo na telefonu. Já osobně doma sleduji film nebo fotbal na telefonu, je to pohodlnější.


Když se ještě vrátíme na začátek pandemie, kdy se už v lednu v Číně, která je pro filmový průmysl druhým největším trhem na světě, začala hromadně zavírat kina, sledovali jste už tehdy vývoj situace?
My jsme to sledovali už v prosinci. Tehdy jsme ze srandy vymýšleli katastrofické scénáře, smáli jsme se tomu, protože nám to připomínalo film Nákaza, který jsme si všichni povinně pustili, takže už v prosinci jsme měli menší depresivní stavy z toho, co může být. Ovšem po konzultaci s majiteli jsme už v prosinci 2019 začali odkládat peníze do rezervního fondu, začali jsme se připravovat na náraz, v lednu už začalo být vše reálné a v únoru se už veškeré tržby vkládaly do udržení provozu. Takže v první vlně lockdownu jsme měli nějakou peřinu, byli jsme nachystaní na dva až tři měsíce.


Takže krizové scénáře vznikaly?
Vznikaly. Každý týden na poradách vyhodnocujeme situaci, takže jsme mohli brzy zakročit.
Jak vypadá chystání programu? Především v situaci, kdy nevíte, co a kdy, a jestli vůbec, budete moci promítat? Jak jste reagovali na jarní odsouvání premiér velkých filmů?
Za normálních okolností se program sestavuje každé pondělí na nadcházející kinotýden, který u nás je od čtvrtka do středy. Nasazení filmů, prodloužení v programu nebo nahrazení vyhodnocujeme podle klíče založeném na návštěvnosti a dalších atributech. Většinou víme měsíc, dva dopředu, jak s daným filmem budeme zacházet podle podmínek distributora. Posouvání premiér se nás nejvíce dotklo u nového Bonda (Není čas zemřít, pozn. aut.), u kterého jsme měli rozjetou kampaň, nachystané promítání, takže tam to bylo nejhorší. Samozřejmě i očekávané blockbustery jako prequel Kingsmenů, Black Widow nebo pokračování Wonder Woman měly rozjeté marketingové kampaně, tam se s tím také pracovalo.


Co tedy nasadit do kina po první vlně a velkém odlivu premiér?
Blockbustery byly típnuté, zůstaly nám filmy, které se nestihly odehrát v plném intervalu před lockdownem. Byť tyhle filmy už vyšly na VOD, daly se koupit v balíčku na streamovacích službách, například Bloodshot nebo Neviditelný, tyhle filmy jsme vrátili do programu, i V síti jsme promítali po přerušení. Zkrátka jsme si převedly filmy, u kterých stále byl divácký potenciál. Samozřejmě spousta filmů se do distribuce ani nedostala a po odkladech je společnosti pustily na internet.


Můžete v situaci, kdy máte málo filmů, které můžete dát do programu, využít úspěšných filmů z předchozích let?
Ne. Tam záleží na právech, která drží distributor. My bychom ty filmy třeba chtěli, ale distributor ztrácí práva, která mívají třeba jen na rok nebo dva, častokrát se také doba držení práv zkracuje nebo přecházejí do rukou jiným společnostem. Nyní máte hlavně strach, že si distributoři budou své filmy držet po otevření kin a budou čekat, jak zareaguje trh, kvůli čemu my vlastně nebudeme mít co promítat.


Společnost Warner Bros. v listopadu 2020 oznámila, že své filmové premiéry plánované na rok 2021 vydá ve stejnou chvíli jak na streamech, tak v kinech tam, kde je to možné. Tímto způsobem už vyšla dvojka Wonder Woman, Godzilla vs Kong a Mortal Combat. Budete moci tyto filmy promítat, přestože si premiéru už odbyly?
Řešili jsme to, tyto filmy chceme promítat v kině, zatím ani distributor neví a není schopen na otázku odpovědět, protože přebírá informace z centrály v Americe a Česká republika je pro příliš malý trh, aby nás řešili. Tudíž osobně nevím, zda budeme Godzilla vs Kong nebo Mortal Combat či Wonder Woman 1984 promítat. Řekl bych, že na Wonder Woman už je pozdě, tak se podle mě promítat nebude.


Jak se z hlediska kina povedl tradiční filmový festival pro děti a mládež? Fungoval v omezeném režimu?
Pro nás filmový festival znamená, že nepromítáme komerčně, tudíž máme nějakou ztrátu a festival nám tuto ztrátu kompenzuje, vztahy mezi námi a organizátory festivalu jsou korektní, my ovšem nevyděláváme. Jsme ve stádiu udržení. Filmový festival nám dělá reklamu, láká další lidi do kina. V okrajových částech můžeme klasicky promítat, v tomto smyslu nám festival vychází vstříc a nechává nám volná okénka. Pořád ale nejsme během festivalu komerčně fungovat. Během festivalu nám na bufetu nejvíce vydělávají školy, ty byly v pandemické době velmi omezené.


V omezeném režimu se uskutečnil i karlovarský filmový festival. Promítalo se i u vás?
U nás jsme Vary promítali. Obsah před filmem se streamoval online, film jel z našeho zařízení a případná beseda po filmu se opět streamovala. Bylo to zajímavé, protože se jednalo v podstatě o přímé přenosy. Organizace byla výborná, obdrželi jsme dekorace, diváci tak měli pocit, že jsou na karlovarském festivalu, přestože seděli ve Zlíně. Hodnotím to jako povedený projekt.


Streamování a streamovací služby během pandemie vzrostly na popularitě. Jak vy vnímáte rostoucí sílu streamování a VOD, může se jednat o potencionální hrozbu pro kina? Může fungovat nějaká spolupráce?
Nemůže fungovat kamarádské soužití mezi kinem a streamem, protože tyhle služby si samy mezi sebou konkurují a konkurují i vůči kinu. Pokud by se streamovací služby podělily o svůj obsah s kinem, formou marketingové kampaně nebo nějakého balíčku před uvedením do vlastního programu, mohla by kina přejít fakt, že jim stream škodí, ale zdravá koexistence fungovat nemůže. Jiná situace by byla, kdyby i u nás vycházely filmy zároveň v kině a zároveň na streamech, nabízí se otázka, co by lidé zvolili raději. My máme zatím čísla jen z USA, tam je ale chování lidí jiné. Američané jsou do kina primárně kvůli jídlu, filozofie Čechů se zase více kloní k tomu samotnému filmovému zážitku z návštěvy kina s kamarády. Dle našeho šetření se v České republice jede na vlně zážitku. U nás navíc lidé chtějí ven, chtějí pryč z domu, jsou se najíst a pak do kina, nebo jsou do kina a pak se bavit do baru.
Takže v České republice zatím streamovací služby nepovažujeme za primární hrozbu. Pokud se objeví probíraný distribuční systém Warnerů, tak se zvedne vlna nevole ze strany kinařů. Kinař musí vydělat. Problém nastává ve chvíli, kdy produkt kina bereme kinům a dáváme jej přímo na VOD. Takhle to fungovat nemůže. Hrozbou mohou být negativní názory na sociálních sítích, které budou lidi nabádat, aby konzumovali obsah doma, argumentovat budou cenou kina a cenou bufetu, zde spatřuji problém.


Mohl by nastat problém i v případě, že se zkrátí exkluzivní interval, po který může být film v kinech?
To by mohl být problém. Uvedu to na příkladu Ledového království. Když my ten film můžeme mít půl roku v kině, tak to je půlroční záruka, že na nějak budou chodit děti a s nimi zákonitě i rodiče. Pokud bude Ledové království po pár týdnech na Disney+, rodiče nevezmou dítě do kina, ale posadí ho před televizi a od rána do večera pojede Ledové království měsíc po uvedení. Opět ale záleží na filmu, některým to může pomoct.


Jaká je vaše predikce do budoucna? Za jak dlouho se mohou kina zmátořit a jak se návrat do normálu odrazí na cenách?
Optimisticky jsem si myslel, že bude otevírat v květnu tohoto roku, ale především díky chaotickým krokům vlády je těžké cokoliv predikovat. My celou dobu komunikujeme s úředníky na Ministerstvu zdravotnictví, řešíme podmínky provozu kin, ale tam se změní vedení nebo názor a začínáme od nuly. Ovšem myslíme si, že léto bude otvírákem, že se to postupně začne rozvolňovat. Víme ale, že primárním kritériem je počet očkovaných občanů, na základě toho se budou otevírat provozy. Nedokážu si představit, že bychom měli po divácích požadovat negativní testy na COVID, nebo že bychom před kinem sami testovali. Bojím se ale, že to tak dopadne. Největším přelomem by mohla být zima. Samozřejmě nějaká nervozita z chození do kina bude, díky tomu se asi sjednotí VOD a kino. Osobně si myslím, že do normálu se plně vrátíme příští léto.


A s tím zdražováním?
Měli jsme v plánu zdražovat vstupné, to ale asi nenastane, zdražování bude kosmetické. Zřejmě se srazí cena 2D a 3D do ceny 2D filmů, čili 3D zlevní. Budou věrností programy. Nevyhnutelný fakt je, že cena lístku do kina do dvou let poroste až ke dvěma stovkám beze slevy. Rozhodně ne hned při otevření kin, ale postupně. Kina, které jsou na dvou stech dvaceti korunách za lístek zdraží postupně na dvě stě padesát, ale budou nabízet velkou slevu. Takže se vše srovná na průměrných dvou stovkách za vstupenku. Ale rozhodně se zdraží bufet. Pokud se popcorn zdražuje o sto procent, obalový materiál o padesát procent, což je celosvětový problém, takže je neúnosné, aby ceny zůstaly tam, kde byly před zavřením. Zdražování bude ale kosmetické, postupně po deseti korunách. Lidé si toho všimnou, ale řeknou si, že se zdražuje vše, takže to pochopí.

 

Zobrazeno 1050 krát
Naposledy upraveno: út., 1. červen 2021 07:27
Pro psaní komentářů se přihlaste