čt., 6. květen 2021 06:26

Samostatný projekt: Školství pod rouškou pandemie

Cíl práce: 

Cílem samostatného projektu je ukázat, jak se roční pandemie podepsala na oboru školství. V tématu se zabývám výpověďmi dvou učitelů, které neminula výuka za ztěžených podmínek. Do kontrastu jsem také volila učitelku z klasické základní školy a učitele na speciální škole. V reportáži přibližuji jeden den z pohledu vyučujícího na nižším stupni základní školy při podmínách v celosvětové pandemii.  Těmito články otevírám problematiku zameškaného učiva a sdílené frustrace mezi žáky, učiteli a rodiči. Jako žánry jsem zvolila reportáž, která čtenáře uvede do celé problematiky, dva rozhovory s učiteli z rozdílných prostředí.  Projekt se tedy skládá ze tří textů.

Zdůvodnění tématu: 
Již od začátku pandemie, chodím doučovat mé dva mladší bratry a vidím jejich nechuť do toho se něco nového naučit. Téma uzavření škol je aktuálním tématem, které trápí rodiče, žáky tak i učitele. Školství je široký pojem, ve kterém se dá vydat mnoha směry, nabízí tedy i variabilitu tématu a případný prostor pro vlastní čtenářovu interpretaci/pohled na tématiku.

Zdroje a stav problematiky: 

Při rešerších byla mým primárním zdrojem webová stránka Ministerstva zdravotnictví Ministerstva školství a tělovýchovy.  Na těchto webech jsem sledovala aktuální dění a minulou posloumnot vydaných nařízení. K problematicke jsou vydané pouze dílčí články, nikdy však nejsou součástí většího celku. Nikdo se v České republikce tématu proměny školství vlivem pandemické situace komplexně nezabýval.

Ideový plán: 

Mým plánem bylo porovnat různá odvětví vzdělávacího systému na základě rozhovorů s učiteli. Bohužel však, jsem se nedokázala setkat s učitelkou základní umělecké školy jak bylo původně v plánu. Následně jsem zrealizovala dva rozhovory každý pojednávající o jiném prostředí vzdělávacího systému. Abych tak mohla vykreslit  problematiku očima učima učitelů. Poté jsem se vydala na základní školu, kde jsem na nižším stupni strávila celý den a zjišťovala tak na kolik jsou dané rozhovory pravdivé. 

Způsob zpracování:

Projekt je zpracovaný v rámci tří týdnů v prosinci minulého roku. V této době byly školy v rámci pandemických opatření oteveřeny, ale za předpokladu striktního dodržování pravidel. U reportáže jsem se zaměřila zejména na observaci rekcí dětí na pravidal, ztěžení výuky a celkovou atmosféru školy. 

Sebehodnocení:

Příště bych rozhodně myslela na záložní plán, pokud mi některá z možností vypadne. Rozhovor s učitelem na speciální škole je dobře strukturovaný a má logickou návaznost. U druhého se mi tato struktura nepodařila udržet a rozhovor s učitelkou spíše pobíhal jako rozhovr dvou přátel, který má tendence odcházet od tématu. Rozhodně bych tedy příště myslela více na formálnost rozhovoru a vytýčený cíl, kterého chci dosáhnout.

Zobrazeno 34 krát
Naposledy upraveno: čt., 6. květen 2021 09:35
Pro psaní komentářů se přihlaste