čt., 2. květen 2019 10:40

Záměr samostatného projektu: Politici a sociální sítě

MILION SEM, MILION TAM

1)

Cílem samostatného projektu je představit čtenáři základní rozložení politických sil na především českých sociálních sítích, s tím že budou pro porovnání uvedeny do kontextu se zdrojovou zemí sociálních sítí – Spojenými státy americkými. Čtenář získá povědomí o druzích politiků, kteří se na sociálních médiích vyskytují, o nejvýraznějších tvářích současné politiky, kterým se jejich prostřednictvím podařilo/nepodařilo prorazit, o způsobech sebeprezentace, popřípadě sebedegradace, ke kterým se uvedení politici uchylují.

2)

Za téma samostatného projektu jsem si vybral „Politici a sociální sítě“. K volbě jsem došel, jelikož se jedná o univerzální téma, se kterým se dokáže ztotožnit každý, kdo v poslední době použil internet. Sociální sítě se během posledních deseti let staly základní součástí života každého z nás, čehož logicky politici využívají. Je proto dle mého nezbytné uvědomit si strategie a přístupy, které používají, aby se nám dostali do přízně, což nám umožní zachovat chladnou hlavu a lépe se bránit ovlivňování. Tématem se taky z očividných důvodů dlouhodobě zajímám a při psaní práce jsem využil své poměrně rozsáhle sbírky politických bizarností.

Z pragmatického hlediska je téma logickým vyústěním mé specializace, vzhledem k absolvovaným předmětům Základy politologie, Žurnalistická specializace – politická, Základy psané žurnalistiky a Workshop psané žurnalistiky.

3)

Problematika politiků v prostředí sociálních sítí je denně pod drobnohledem uživatelů oněch daných sítí. V průběhu let se touto otázkou zabývalo několik sborníkových článku, obecně však velmi vágně, spíš jako zmínky o jednotlivých excesech politiků na hraně bulváru, než že by se nějak komplexněji pokusily zachytit a vystihnout mechanismy jednotlivých fanouškovských stránek a profilů. Jediná odborná komplexní práce, která se v českém prostředí této problematice věnovala, je bakalářská práce Jana Hlavy Sociální sítě a jejich využívání politickými stranami jako nástroje politické komunikace. Práce však vznikla už v roce 2009, tedy v relativních prvopočátcích sociálních sítí, její východiska jsou proto z velké části zastaralá a nenabízejí mnoho využití v dnešním kontextu.

4)

Ideový plán je takový, že by samostatný projekt měl posloužit jako kompaktní přehled nejvýraznějších tváří české politiky, vyskytujících se a prosperujících na sociálních sítích, a předvést mechanismy, které používají k ovlivňování veřejnosti. Vzhledem k tématu, které vinou špatných, čí dobrých strategií politiků sklouzává do absurdních rovin, jsem se rozhodl projekt zpracovat odlehčených publicistickým stylem, který nešetří humorem, sarkasmem a občasnými slovními výkruty stejně zoufalými jako snahy zkoumaných politiků zalíbit se. Strukturálně jsem se vzhledem k obsáhlosti tématu a rozmezení, které se logicky nabízelo, rozhodl projekt pojmout jako jeden velmi dlouhý, všeobjímající publicistický článek, recenze českého politického Facebooku, zdali by se to tak dalo nazvat, jehož závěr bude rozvinut tematicky shodnou a vhodně zvolenou kratší glosou – aktuálním prohřeškem, kterého se zásadní aktér závěru článku Donald Trump dopustil.

5)

V úvodu hlavního textu jsem se rozhodl připravit půdu jako pro následující článek čili politický terén na sociálních sítích, tak hned ze startu naladit čtenáře na celkovou atmosféru textu užíváním ironie a sarkasmu a expresivních lexikálních prostředků.

Po obsáhlejším obecném úvodu přichází podkapitola popisující specifičnosti českého internetového prostředí a v další podkapitole se už pouštím přímo k věci, tedy k samotným rozborům vystupování jednotlivých politiků. Text je členěn do podkapitol, jejichž název vždy více či méně nepřímo pojmenovává subjekt zkoumání. Celkem se text věnuje pěti konkrétním politikům a jedna podkapitola se zabývá hned několika neúspěšným pokusům o získání si lásky davů. Závěrečné podkapitola pojmenovaná Za velkou louží pak blíže přibližuje současné scény politických sociálních sítích v Americe.

A na závěrečnou podkapitolu navazuje druhý článek, který je součástí projektu, a to glosa o Donaldu Trumpovi a jeho problémech s čísly.

6)

Cíle se dle mého skromného názoru podařilo dosáhnout relativně dobře, struktura ústřední práce se vyjevila jako vhodně zvolená, práce se dobře čte, je psána odlehčeně a s humorem, jak bylo zamýšleno. Největším úskalím se ukázal být závěr hlavního publicistického článku, podkapitola o situaci v Americe, která měla uvést zbytek práce do kontextu a porovnat české prostředí s jeho výchozím bodem, „kolébkou sociálních sítí“ Amerikou. Závěrečná podkapitola sice konceptuálně funguje v kombinaci s navazující glosou, která podkapitolu rozšiřuje, ukázalo se však, že samotná podkapitola o americkém kontextu by si zasloužila spíše vlastní samostatný článek. Příliš mnoho informací je vměstnáno do příliš malého prostoru a závěr tak působí spíše jako výčet faktů a náladově výrazně sušeji než zbytek práce, skoro až nadbytečným dojmem. K přepracování by však bylo potřeba překopat původní koncept a práci výrazně změnit, což se vzhledem k okolnostem ukázalo být časově nezvládnutelné. I přes drhnoucí finále však práci považuji za čtivou a relativně kvalitně zpracovanou.

7)

„Konkureční projekt“:

HLAVA, Jan. Sociální sítě a jejich využívání politickými stranami jako nástroje politické komunikace. Brno, 2009. Bakalářská práce. Masarykova univerzita.

Zdroje:

Andrej Babiš [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/AndrejBabis/

Tomio Okamura - SPD [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/tomio.cz/

 

@choco_afro [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://www.instagram.com/choco_afro/

Jiří Ovčáček [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://twitter.com/PREZIDENTmluvci

KRETÍK, Matěj. Politici – influenceři? Jak to s nimi vypadá na sociálních sítích před volbami [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://tyinternety.cz/socialni-site/politici-influenceri-jak-to-s-nimi-vypada-na-socialnich-sitich-pred-volbami/

HEROLDOVÁ, Martina. Přešlapy politiků na sociálních sítích: Bělobrádek a mrtvý pes, Babiš u pisoáru a Čunek s extremisty [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/nejvetsi-preslapy-politiku-na-socialnich-sitich/r~ed87a27a8ca211e7a3060025900fea04/

Zobrazeno 1278 krát
Naposledy upraveno: čt., 9. květen 2019 01:12
Pro psaní komentářů se přihlaste