čt., 6. květen 2021 10:38

I záporáci mohou být hrdinové

https://drive.google.com/file/d/1_3jkpabIeGDCMBtDf84PHmZHkKw0jooC/view?usp=sharing

Cíl:

Cílem mého samostatného projektu je představit kostýmovou organizaci 501 legion a její české zastoupení Czech Garrisom v rámci krátkého videodokumentu. Jedná se o největší světovou kostýmovanou organizaci, která se věnuje kostýmům ze světa Star Wars a to záporných či neutrálních postav.
Zpracování jsem zvolila na základě své specializace, což je televizní specializace. V rámci svého videodokumentu využívám zkušenosti, které jsem se v rámci předmětů specializace získala, jako práce s kamerou nebo postprodukci.

Zdůvodnění volby tématu:

Toto téma jsem zvolila, jelikož je mi velmi blízké. Sama jsem členkou této organizace, věnuji se cosplayi (hobby, v rámci kterého lidé vytváří kostýmy fiktivních postav a rovněž se snaží jako tyto postavy také působit) a baví mě fenomén Star Wars. Také si myslím, že téma cosplaye jako koníčku, je velmi atraktivní a zajímavé, přesto v rámci Česka málo mediálně pokryté (i když se v tomto směru situace zlepšuje). Tato organizace má však oproti jiným cosplayerům svá specifika ať už díky oficiální spolupráci s Lucasfilmem nebo svým charitativním přesahem. Právě druhá zmíněná věc se rovněž prolíná s mou durhou specializací- zdravotně-sociální. Členové 501 legie například navštěvují děti v nemocnicích, případně svou činností přispívají na charitativní účely.


Zdroje a stav problematiky:

U nás působící Star Wars kostýmové organizace- Czech Garrison a Lion Base (která se věnuje kladným charakterům) dostává mediální pozornost obvykle ve spojení s uvedením nových filmů ze Star Wars univerza do kin případně při každoročních oslavách Dne Star Wars 4. května (díky podobnosti data v angličtině s ikonickým pozdravem Star Wars „Ať tě provází Síla!“), kdy organizace pochodují v kostýmech centrem Prahy.
Přesto přímo o činnosti a fungování organizace jako takové se v mediálních sděleních, kde se objevuje, mluví jen velmi okrajově.

Některé z reportáží kde se objevil Czech Garisson případně sesterská organizace Lion Base.
https://ct24.ceskatelevize.cz/1525480-fanousci-slavi-den-star-wars

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097206490-udalosti-v-kulture/218411000120505/obsah/617958-mezinarodni-den-star-wars

https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-volny-cas/605487/at-te-prahou-provazi-sila-metropoli-prosel-pruvod-k-oslave-mezinarodniho-dne-star-wars.html

https://prazsky.denik.cz/kultura_region/obrazem-prahu-zaplavily-svetelne-mece-slavil-se-den-star-wars-20180506.html

https://www.facebook.com/CT24.cz/videos/1022193768122003

Ideový plán:

Celý projekt bude pojat jako krátký videodokument. Tento formát mi do mé vize seděl více než reportáž, jelikož jsem chtěla v rámci projektu detailněji nahlédnout na fungování a činnost organizace, což myslím, že by se mi v reportáži tolik nepodařilo.
Celou situaci velmi zkomplikovala situace ohledně koronaviru a protipandemická opatření. Ty znemožnily konání velkých i malých akcí, kde se 501 legie nejvíce prezentuje. Přesto jsem však stále v době, kdy jsem návrh svého projektu zpracovávala, doufala, že situace se alespoň mírně zlepší a bude možné uskutečnit malé srazy. Situace se bohužel nezlepšila, takže jsem musela svůj plán několikrát pozměnit.
Chtěla jsem, aby mi v rámci videa dali krátké rozhovory někteří ze členů Czech Garrison, ideálně pak také z vedení. Mé otázky byly směřovány na celkové představení organizace, její založení, aktivity, charitativní činnost, kostýmy a jejich standardy. Poté jsem chtěla dát několik otázek jednotlivým členům ohledně jejich kostýmu, o jakou postavu se jedná, proč si zvolili právě tyto kostýmy, jejich krátký popis a několik slov o výrobě a nakonec proč se rozhodli vstoupit do 501 legie.
Celý dokument jsem pak chtěla prolínat záběry na jednotlivé kostýmy, ve kterých by mi členové pózovali. Měla jsem také představu několika záběrů, kde by se členy v kostýmech interagovalo okolí, ve smyslu požádání o fotku apod. Rovněž jsem chtěla zákulisní záběry z menších akcí, u kterých jsem stále doufala, že by mohly proběhnout, jako hromadné focení apod.
Do videodokumentu jsem chtěla krátce zahrnout také členy sesterské organizace, soustředící se na kostýmy kladných hrdinů světa Star Wars, Rebel Legion s českým zastoupením Lion Base.

Provedení:

Jak jsem již zmínila, celý můj záměr mi velmi zkomplikovala epidemiologická situace a různá omezení a nařízení. Ač jsem si velmi přála točit na některých akcích, jelikož myslím, že na nich jde zachytit fungování organizace daleko lépe a je zde také možnost mluvit s více členy, jak jsem již uvedla výše, bohužel se to nepodařilo.
Proto jsem oslovila jen tři vybrané členy z vedení Czech Garrison, se kterými jsem natočila rozhovory ohledně fungování organizace, standardů pro kostýmy, jejich kostýmů a případně důvodů vstupu do 501 legie. Rovněž jsem natočila několik záběrů jejich kostýmů, ve kterých mi ochotně pózovali. Ty jsem pak použila jako prokládací záběry skrz celý videodokument.
Využila jsem také některých archivních záběrů Czech Garrison z několika akcí, kterých se členové účastnili. To mi alespoň trochu vynahradilo nemožnost dostat se s členy na akce.

Technické vybavení:

Při svém natáčení jsem použila dvě kamery, jelikož jsem natáčela v dvou různých dnech a školní kamera byla bohužel volná jen v jeden z těchto termínu. Na první z termínů jsem tedy využila školní kamerou, se kterou jsem již měla zkušenost z hodin televizního workshopu. Přesto jsem měla tentokrát trochu více času se s ní seznámit a vyzkoušet si některé nové funkce (zaujal mě například efekt zoomu.). Měla jsem ovšem problém se stabilizací, jelikož kamera je poměrně těžká a při ilustračních scénách točených venku, jsem neměla k dispozici stativ. Výsledkem toho bylo, že obraz při některých z těchto záběrů působí lehce roztřeseně.
Co se druhého natáčecího termínu týče, tentokrát jsem měla menší kameru, Canon HG10. I když jsem se první obávala, že jiná technika podepíše na výsledné kvalitě, tyto obavy se nenaplnily a i s touto kamerou jsem dokázala natočit dobré záběry.

Komunikace:

S několika členy jsem si domluvila natáčení, všichni byli velmi ochotní. Bohužel kvůli epidemiologickým opatřením a časovým vytížením některých ze členů, jsem s bohužel nemohla sejít s tolika členi kolika bych chtěla. Sešla jsem se tedy jen se třemi členy, z vedení českého zastoupení, se kterými jsem se domluvila na dvou natáčecích dnech, jelikož ne všem vybraná data vyhovovala.

Pořizování záběrů:

Účinkující jsem seznámila se záměrem mého videodokumentu, rozhovorů i mou vizí některých záběrů. Před rozhovory měli vždy čas na přípravu, aby si mohli shrnout všechny body, které chtějí obsáhnout a vše si předem rozvrhnout. Co se ilustračních záběrů týče, zde jsem nechávala volnou ruku především kostýmovaným členům. Měla jsem vymyšleno několik póz, vyzvala jsem je však, aby také přišli i s některými vlastními. Všichni se mnou ochotně spolupracovali. Některé scény jsme vymysleli i v průběhu natáčení v ohledu na možnosti okolí. Došlo rovněž na interakci s několika lidmi z okolí.

Postproukce:

K postprodukci jsem využila program Avid media composer se kterým jsme pracovali během hodin televizního workshopu. Jelikož je program dostupný také zdarma a mám s ním již nějaké zkušenosti, byl tento program pro mě jasnou volbou.
Z kamer jsem všechny své soubory přetáhla do jediné složky v mém PC. U programu Media Composer je nutné všechny soubory mít v jedné složce na jednom místě po dobu zpracování videa. Pokud by byl některý ze souborů přesunut, sekvence, ve které byl použit již pak nemusí správně fungovat.
Všechny natočené materiály jsem si poté zvlášť prošla a vyhodila ty, které byly zkažené nebo nepoužitelné.
Následně jsem celý videodokument začala dávat dohromady. Nejprve jsem prostříhala části rozhovorů. Jednotliví členové se totiž v některých věcech opakovali, proto jsem tyto části nepoužila, aby daná informace nezazněla ve videodokumentu dvakrát. Následně jsem začala přidávat ilustrační scény. U těch jsem se snažila, aby alespoň trochu ilustrovaly to, o čem zrovna daný člověk mluví. Přesto že jsem měla dosti omezený počet ilustračních scén hlavně z akcí, které tvořily archivní záběry, snažila jsem se tyto možnosti využít na maximum.
Do projektu jsem se rozhodla přidat také hudbu. Zvolila jsem fanouškovský soundtrack od tvůrce Samuela Kima, který tvoří fanouškovské soundtracky z mnoha seriálů a filmů, Star Wars nevyjímaje. Zvolila jsem variaci na soundtrack k traileru Star Wars epizody 9: Vzestup Skywalkera. Autor tyto soundtracky poskytuje bezplatně jako hudební podtext do videí. Hudbu jsem použila na začátku a konci videodokumentu, kde tvořila podtext pro ilustrační záběry a na konci pro závěrečné titulky.
Poté jsem nakonec přidala titulky, ve kterých jsem zmínila všechny účinkující, autora hudby a rok natočení. Aby byly i titulky trochu tematické, zvolila jsem podobný font, který byl použit v závěrečných titulcích skrz celou ságu Star Wars. Rovněž jsem tomu přizpůsobila i barvu písma, která je modrá.

Sebehodnocení:

Jak jsem již několikrát zmínila, mou práci bohužel značně zkomplikovala epidemiologická situace. Největší problém pro mě nastal, když vláda vydala zákaz opouštění okresů, jelikož jsem měla vše natáčet v Praze. Naštěstí byl tento zákaz na „poslední chvíli“ uvolněn a proto jsem hned vyrazila natáčet. Tímto děkuji svým respondentům, kteří se mi v tomto přizpůsobili.
Nejsem bohužel spokojená se všemi záběry, které jsem natočila. U spousty ilustračních záběrů jde vidět třes, což je způsobeno tím, že jsem neměla k dispozici stativ. Rovněž jsem si až po natočení když jsem prohlížela soubory v PC všimla, že některé záběry, včetně rozhovorů, nejsou dostatečně ostré, už jsem je však nemohla natočit znova.

Přesto si myslím, že i přes značné komplikace, se mi projekt podařilo vypracovat v přijatelné podobě.

Zobrazeno 1068 krát
Naposledy upraveno: čt., 6. květen 2021 10:50
Pro psaní komentářů se přihlaste