Pražské orgie nejsou vlastně vůbec orgie

Ohodnoťte tento článek
(0 hlasů)
Plakát Pražské Orgie
Plakát Pražské Orgie Zdroj: bioscop.cz
Rok po smrti autora knižní předlohy Phillipa Rotha, přichází film Ireny Pavláskové, popisující socialistickou Prahu očima Američana, do kin.

Nathan Zuckerman (Jonas Chernick), úspěšný americký spisovatel, který v druhé polovině 70. let přilétá do Prahy, aby odvezl ztracené rukopisy, je přivítán přísnými pohledy pohraničníků na letišti a nepříjemnou atmosférou, která se filmem nese až do konce. Rudolf Bolotka (Pavel Kříž), bývalý divadelní režisér a toho času údržbář v muzeu, je Nathanovým průvodcem. Odhaluje Američanovi svět za železnou oponou, plný nedůvěry, odposlouchávání a také, jak sám film již v titulu naznačuje, orgií.

Zde se však z filmu stává zmatený rej dialogů, které skáčou z tématu na téma jako sklerotický kamzík. Ještě zamotanější je samotná osobnost Olgy, která ze všeho nejvíce připomíná teenagerku, co nesnáší své rodiče a dělá si co chce. V jednu chvíli je emocionální a v další osahává Nathanův rozkrok. V průběhu se Zuckerman prostřednictvím historek jeho pražských přátel dozvídá o absurditě života v normalizačním Československu. Historky a všechny ostatní dobré části filmu jsou však utopeny v bezbřehém plácání o ničem a o všem, především však v dialozích Olgy a Nathana.

Když však nakonec Nathan získá vytoužené rukopisy, je sražen mocnou rukou pokřiveného totalitního zákona. Samotný Nathan je donucen pod přímým dohledem „estébáků“ odhlásit se z hotelu a následně posazen do auta ministra kultury (Miroslav Táborský). Nathan, který je zmatený, jak se to vlastně seběhlo, je nucen poslouchat, že lidé, které v Praze potkal, nejsou výkvětem socialistické vlasti, ale prachsprostí perverzáci.

Závěr je temnou a depresivní tečkou za nepovedeným příběhem. Nathan odchází tmavou letištní chodbou. Poselství filmu by se dalo shrnout jako obrázek normalizace v Československu z pohledunaivního idealistického Američana.

Řemeslné zpracování filmu je, jako film samotný, rozporuplné a zmatené. Zcela jistě by filmu prospělo promítání v originálním znění. Dabing dvou hlavních postav je téměř dokonalý, avšak u všech ostatních postav zní uměle a bije do uší. Je to dáno zřejmě tím, že čeští herci, kteří odehráli film v angličtině, potom sami sebe dabovali.

Tento film je pěknou ukázkou toho, jak netočit podle knižních předloh. Režisérka Pavlásková bohužel netrefila hřebíček na hlavičku a na kritikách je to znát. Jedná se o pokus o vhled amerického idealismu na český pesimistický realismus pod dekadentní dečkou.

Naposledy upraveno:
Pro psaní komentářů se přihlašte

Poslední články

Visit the best review site bbetting.co.uk for Bet365 site.

Články podle data

« Únor 2020 »
Po Út St Čt So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  

Jsme na Facebooku

O portálu

Zpravodajsko-publicistický portál Pres.UPmedia.cz je cvičným médiem, prostorem pro tvorbu studentů oboru Žurnalistika na Katedře mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Vznikl (ještě jako bezejmenný projekt) na konci roku 2007 s úkolem nabídnout studentům platformu pro veřejné publikování jejich žurnalistické... číst dál

2015 © Pres.UPmedia.cz - Katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci | Joomla SEF URLs by Artio | webmaster: petben.cz

Přihlášení nebo Registrace