pá., 8. květen 2020 00:54

Recenze: Klonové války- Velkolepé a dojemné zakončení jedné éry

Plakát k sedmé sérii Klonových válek Plakát k sedmé sérii Klonových válek Zdroj: facebook.com/StarWars/
Populární seriál Klonové války z universa Star Wars, byl náhle přerušený v roce 2014. Fanoušci si mysleli, že se zbylých epizod již nikdy nedočkají. Letos však konečně, po šestileté pauze, byla odvysílaná sedmá sezóna, která nabídla velkolepé finále a jeden z nejemocionálnějších konců.

Seriál Klonové války (The Clone Wars) odstartoval v roce 2008 jako náhrada za animovaný seriál, který se vysílal pod stejným názvem v roce 2003. Odehrával se v období mezi epizodou dva a tři a pokrýval tak období konfliktu mezi Republikou a separatisty (Konfederací nezávislých systémů), známého jako Klonové války.

Hlavními hrdiny seriálu byly dobře známé postavy prvních tří epizod - rytíři Jedi Anakin Skywalker a Obi-Wan Kenobi, ke kterým se přidala Ahsoka Tano, mladá padawanka Anakina. Seriál také rozvinul charaktery, které byly ve filmech jen vedlejšími postavami či se objevily ve vedlejších scénách. Těmi byli například různí Jediové, politici či třeba klonoví vojáci, kterým autoři navíc vytvořili rozličné povahy a osobnosti. Případně představil postavy úplně nové jako například různé nájemné lovce, piráty, vojevůdce, politiky, Jedie a vyznavače temné strany Síly. Kapitán Rex, Asajj Ventress, Cad Bane nebo Hondo Ohnaka jsou dnes dobře známými postavami světa Star Wars, se kterými se pracuje i v dalších seriálech nebo dokonce i filmech.

Seriál měl šest sérií, přes 120 epizod a jeden celovečerní film, který sloužil jako pilot. Ten však dostal velmi vlažné hodnocení a je nejhůře hodnoceným kánonickým filmem ze Star Wars. Podobně na tom byly i první série, které publikum přijalo celkem vlažně. Postupem času si však seriál získal své fanoušky, a i on sám se stal mnohem kvalitnějším. Přestal se zaměřovat primárně na dětské publikum, stal se dospělejším a do jisté míry tím, jak se blížil konec Republiky, i temnějším. Posunu doznala i animace. Zprvu byla velmi kritizovaná, postupem času si však tvůrci našli svůj osobitý styl, který zlepšovali.

V roce 2014 však přišel nečekaný konec. Po tom, co Disney převzalo Lucasfilm, zastavilo i distribuci nových dílu Klonových válek pro kanál Cartoon Network. Seriál tak zůstal nedokončený. Několik připravovaných příběhových oblouků bylo přepsáno do knižní podoby (například dovyprávění osudu Asajj Ventress) nebo komiksové (pokračování příběhové linie Dartha Maula). A také Lucasfilm vydal několik nedokončených scén, které jsou však považovány za canon. Fanoušci již byli smíření s tím, že seriál je na dobro ukončen. V roce 2018 jim však svitla naděje, když Lucasfilm vydal nový trailer s podtitulem „Clone Wars saved“ a oznámil, že chystá 12 epizod jako finální sedmou sérii.

Vzkříšení legendy

Sedmá série odstartovala letos v únoru a v rámci dvanácti epizod nám ukázala tři příběhové oblouky. První se zaměřil na klonové vojáky. Mohli jsme tak sledovat misi, na kterou byli povoláni, krom známých klonů z 501 legie kapitána Rexe a Kixe, také speciální jednotka Bad Batch, tedy experimentálně upravení klonoví vojáci. Šlo o více méně klasický příběhový oblouk Klonových válek o misi, která má za úkol překazit některý ze separatistických plánů. Novinkou krom Bad Batch, byli také noví separatističtí droidi. A hlavně jsme se zde dočkali jednoho překvapení, které zahřálo u srdce nejednoho fanouška seriálu. Příběh byl ovšem občas lehce zbytečně natáhlý a neuškodilo by ho zkrátit o díl nebo dva. Což je ale bohužel problémem celé sedmé série.

Po Bad Batch přišel příběhový oblouk, kde jsme konečně zase mohli vidět jednu z hlavních postav seriálu, fanoušky milovanou, Ahsoku Tano. Ta se neukázala od incidentu na začátku páté série, kvůli kterého opustila řád Jedi. Tady ji vidíme se protloukat ulicemi Coruscantu, kdy je poprvé na všechno úplně sama. Setkává se zde náhodou se sestrami Trace a Raffou Martezovými, které uzavírají pochybné obchody v šedé zóně. Ahsoka s nimi začne spolupracovat, a tak se zaplete i mezi pašeráky koření a skončí ve vězení, ze kterého musí dostat jak sebe, tak obě sestry.
Tento příběhový oblouk byl většinou fanoušků nejvíce strhán. Podle mnoha fanoušků tu bylo málo akce, události nebyly důležité a postavy sester Martézových nebyly příliš sympatické. Rovněž byl příběh příliš dlouhý a roztahaný. Tento oblouk však ukázal dvě zásadní věci. Jednak pohled obyčejných lidí v galaxii na řád Jedi, který postupem času u lidí začíná budit větší a větší nelibost. Lidé jsou unavení válkou a Jediové, jakožto generálové republikové armády, jsou s ní přímo spojováni. To vše přispívá k world buildingu. Můžeme tak lépe pochopit vztah prostých lidí k řádu a důvod, proč jej mohli tak jednoduše zavrhnout, když došlo k rozkazu 66.
Druhou věcí, v čem příběhový oblouk dobře funguje jsou pak i samotné sestry. Ty sice skutečně nemusí být mnoha lidem příliš sympatické, ale ukazují dvě různé cesty, kterými se může Ahsoka vydat. Starší Rafě jde jen o svůj prospěch a nehledí na morální správnost, mladší Trace je pozitivní, optimistická, trochu naivní a drží se svého morálního kompasu. Velkou chybou tohoto příběhového oblouku ale je, že je příliš utahaný. Pokrývá čtyři epizody, i když by mohl být odvyprávěný ve třech nebo i dvou epizodách. Možná se toto nemusí jevit jako velký problém, ale přeci jen finální série měla mít pouhých 12 dílů, takže každá epizoda by měla být využita na maximum.

Emocionální horská dráha

Když už bylo mnoho fanoušků zklamaných tím, jak se sedmá sezóna vyvíjí, přišel poslední příběhový oblouk, a to sice Siege of Mandalore (obléhání Mandaloru), který se plynule napojil na předešlý. Zde se řešily následky jednoho z předchozích oblouků, a to převzetí vlády nad planetou Mandalore Darthem Maulem. Tento příběhový oblouk se také přímo prolíná se třetí epizodou - Pomsta Sithů, takže některé události z filmů můžeme vidět i zde. Všechny čtyři díly pojali tvůrci jako samostatný „film“, a tak i otevírací titulky byly trochu jiné, než na jaké jsme u Klonových válek zvyklí.

Již s prvním dílem se tento příběhový oblouk ovšem vyšvihl mezi to nejlepší, co Klonové války nabídly. Dechberoucí akční scény, emocionální chvíle v podobě znovusetkání starých hrdinů, u kterých ukápla slza nejednomu divákovi. V příběhovém oblouku dostala hlavní roli především Ahsoka Tano, které sekundoval velitel klonů kapitán Rex. I další epizoda se nesla ve stejném duchu. Tentokrát už ji začaly naplno ovlivňovat události Pomsty Sithů a i celý děj začal značně potemňovat. Bylo jasné, že se blíží konec války a s tím také obávaný rozkaz 66, ze kterého mnohým běhal mráz po zádech při představě, že by si znovu museli prožít smrt svých oblíbených postav. Ten skutečně přišel v dalším díle a rozhořela se tak vřava, při které šli klonoví vojáci po Ahsoce. Celý díl byl velmi akční a napínavý.

Poslední díl se nesl ve stejné ba ještě vypjatější atmosféře než minulý. Tentokrát však přibylo velmi emocionálních chvil. V posledních dvou dílech krásně vynikne osobnost Ahsoky, a to především jedna z jejích vzácných vlastností. A to dokonce i mezi ostatními rytíři Jedi, kteří se v podobné situaci zachovají naprosto rozdílně. Opět je tu využito velké plus Klonových válek, a to v podobě „humanizování“ klonových vojáků. Ti, na rozdíl od ostatních filmů a seriálů zde nevystupují jako fackovací panáci a osoby ve zbrojích bez tváře, ale jako individuality s rozličnými osobnostmi. O to je těžší pozorovat rozkaz 66, kdy loajální klony zradí své jedijské generály. Tento aspekt je tu reprezentován především kapitánem Rexem, který se jako jediný dokáže vzepřít rozkazu a pomůže Ahsoce v boji proti svým vlastním bratrům. Dočkáme se tak jednoho z nejsmutnějších rozhovorů mezi těmito dvěma postavami.

Krása, která se nedá ve slovech vyjádřit

Konec je pak vskutku poetický a nejsilnější moment celé série. Beze slov, pouze s hudbou, která se podobá soundtracku z filmu Blade Runner, je řečeno vše a možná ještě více. Funguje jako metafora celého pádu Republiky a nástupu Impéria, zároveň však vzdává holt Klonovým válkám, všem, kdo v nich sloužili a položili svůj život. Odděluje jednu éru od druhé, ty ale zůstávají stále úzce propojeny.
A na konci dává naději. Jako ostatně skoro všechny Star Wars filmy a seriály. Naděje je totiž jedním z hlavních poselství Star Wars, a ne-li úplně hlavní.

Čtyři poslední díly se tak právem řadí k tomu nejlepšímu, co nám universum Star Wars kdy nabídlo a celá sedmá série tak skončila velkým úspěchem.
Krom příběhu je také nutné ocenit i animaci. Ta se za roky posunula neskutečným způsobem, bylo ji radost sledovat a některé scény se mohly rovnat i těm filmovým. Tvůrci si také schovali v rukávu eso v podobě motion capture, a to snímání skutečných herců při souboji Dartha Maula a Ahsoky. Ten tak působil velmi věrohodně na rozdíl od ostatních soubojů v předchozích sériích, které byly poněkud strojové.

Klonové války se rak rozloučily ve skutečně velkolepém duchu a dokázaly, že ve světě Star Wars si zaslouží své čestné místo.

Zobrazeno 1840 krát
Naposledy upraveno: so., 9. květen 2020 17:21