RECENZE: Pestrobarvec petrklíčový – Dokud ti patřím, žiju

Pestrobarvec petrklíčový je snímek odehrávající se v bezčasí s neznámými postavami bez jakéhokoli kontextu. Artové poetické drama dvou lesbiček zasazené do přírody mezi nádherná vybarvená motýlí křídla přináší vykreslenou psychologii postav. Motýli nehrají ve filmu důležitou roli, pouze dokreslují atmosféru a slouží jako metaforický výklad. Erotické hrátky plné vášně, odehrávající se na šlechtickém sídle uprostřed ničeho, jako by spadaly do lechtivých filmů 60. a 70. let.

Britský film od režiséra Petera Stricklanda vypráví příběh dvou zamilovaných žen plný chtíče a erotických hrátek dominy a submitivy. Starší Cynthia v roli neúprosné tyranky mladé Evelyn není žádným odrazem Christiana Greye z Padesáti odstínů šedi, jedná se o inteligentní ženu s hlubokými city, která mučením partnerky ničí i sama sebe. Procítěná láska ženských postav podtržená cvrkoty hmyzu a záběry rostoucí přírody je plná naturalismu a surovosti. Ženy nejsou definované ani profesním či sociálním statusem, jsou do sebe propletené v nekonečném proudu času s často se opakujícími scénami. Dílo v divákovi evokuje údiv. Přísnost a nadvláda Cynthie je pro oko neúnosná, avšak po táhlém rozuzlení děje nikomu neunikne, kdo ze dvou jmenovaných je skutečným „vládcem“.

Pomalu plynoucí kamera Nikolase D. Knowlanda spolu s ponurým podsvícením navozuje dekadentní atmosféru. Hudba kanadsko-britské dvojice Cat´s Eyes hraje spolu se scenérií, přidává na lechtivosti i naopak frustraci. Strickland si zkrátka pohrává s hlubokým vztahem, jehož vzorec lze aplikovat na jakýkoliv pár. Avšak v Pestrobarevci se neobjevuje ani jedna mužská postava, to vše se pokusil vytěsnit pouze názvem v mužském rodě.

Snímek je barvitý jak v záběrech, tak v samotném hereckém výkonu postav. A fanoušci například Petera Greenawaye tomuto snímku nebudou schopni odolat. Nedějové dílo bez jakékoliv pointy v divákovi probudí city a zamyšlení nad sílou lásky.