út., 23. duben 2019 17:48

RECENZE: První dvě epizody rozmístily šachové figurky, hra o trůny začala

Vedlejší postavy se ve druhé epizodě dostaly k hlavnímu slovu Vedlejší postavy se ve druhé epizodě dostaly k hlavnímu slovu Zdroj: https://www.hindustantimes.com/
Po necelých dvou letech čekání se televizní diváci dočkali vymodleného pokračování Game of Thrones, fantasy seriálu plného násilí, draků a mocenského pletichaření. Zasažen bolestným dvaceti hodinovým přežíváním jsem v pondělí v osm večer usedl do kino sálu a mohl si tento moderní epos vychutnat tak, jak se sluší a patří. Druhou epizodou jsem si pak okořenil start Velikonočního pondělí. Následující zhodnocení bude obsahovat spoilery, a pokud jste tak první dva díly stále neviděli, běžte to okamžitě napravit.

Kino Západozemí opravdu sluší

Takřka týden po premiéře už víme, že co se počtu diváků týče, byl první díl tím nejúspěšnějším v historii. V rámci vysílání hlavního kanálu HBO a obou streamovacích platforem této televize HBO GO a HBO NOW sledovalo premiéru ve tři hodiny našeho času celkem 17,4 milionu lidí a první díl tak překonal premiéru finálního dílu řady sedmé. Troufnu si však říct, že o podobném překonávání rekordu nemluvíme naposledy. Oproti svým začátkům mají tvůrci na jednotlivé scény nezměrně větší rozpočet a je to vidět. Technické zpracování a práce kamery jsou na poli televizního vysílání jsou nepřekonatelné. V rámci už zmiňovaného sledování na velkém plátně se pak při pohledu na krásu Králova přístaviště nebo zimní krajiny kolem Zimohradu zatajoval dech všem přítomným. Je škoda, že HBO a největší síť českých kin Cinestar nenavázaly dlouhodobější spolupráci, i přes dlouhé vyčkávání ve frontě a následnou nemožnost díl zhlédnout brzy jako celý zbytek světa, je tohle promítání, které si Trůny zasluhují.

Zimohrad přivítal nejen staré známé tváře

Příběh závěrečné řady navazuje přesně tam, kde předchozí sedmá diváky před takřka šesti sty dny nechala. Jon Snow spolu s dobyvatelskou královnou Daenarys Targaryen pochoduje na Sever, aby bránil říši lidí proti hrozbě děsuplných bílých chodců a jejich vůdce, Nočního krále. Stejně jako v průběhu posledních dvou sérií i zde pokračovali tvůrci ve snaze co nejrychleji dovést děj až k finálním zvratům. Za vše mluví scéna záchrany Yary Greyjoy z flotily kotvící u Rudé Bašty, nebo let Jona na Rheagalovi. Prim však v prvním dílu nazvaném jednoduše „Winterfell“ hrají setkání. Po několika sériích se znovu shledává množství postav, které jsme na jedné scéně neviděli téměř osm let. Zatímco rodinné shledání sourozenců z rodu Starků uspokojilo většinu fanoušků, rozhovor bývalých manželů Tyriona Lannistera a Sansy Stark ukázal nedostatky, které se v trpaslíkově scénáři množí už od páté řady. Atmosférickým vrcholem první epizody je pak zajisté hororově laděná scéna na severském hradě Poslední Krb, ve které vidíme tragický skon místního mladého lorda Jona Umbera.

Nejlepší scénář od předehnání knižní verze

Epizoda druhá nese název „A knight of the seven kingdoms“ a je v mnoha ohledech značně konzistentnější. Veškerý děj se věnuje jakýmsi přípravám na nadcházející bitvu. Ať už jde o výrobu nových zbrání, plánování jednotlivých fázi boje, nebo prožití možná poslední noci na světě z pohledu každé z postav. Právě toto pojetí scénáře zařazuje druhý díl osmé sezóny mezi ty nejlepší. Nedočkáme se zde žádné velkolepě zpracované scény, ani letu na dracích, vše je o charakteru jednotlivých hrdinů. Jejich rozhovory a interakce působí jako vytažené z nejoslavovanějších prvních sérií. Herecký výkon Gvendoline Christie září stejně tak, jako pasáž doprovázená zpěvem Podricka Paynea připomínající příchod památné bitvy o Helmův Žleb z druhého Pána prstenů. Mínusem pak pro někoho může být menší rozvoj těch nejdůležitějších linií, včetně naprostého vynechání Králova přístaviště.

První dva díly výborně odstartovaly nejočekávanější televizní událost všech dob. Od tvůrců v dalších týdnech schytáme zvraty jako na běžícím páse. Příští neděli nás přece jenom čeká samotná bitva mezi lidmi a bílými chodci. Číselné hodnocení zde nehledejte, obě epizody mají své kladné i stinné stránky. Ta druhá je ovšem vypravěčsky naprosto úchvatná.

Zobrazeno 1353 krát
Naposledy upraveno: út., 23. duben 2019 20:52