pá., 29. duben 2011 09:48

Boom solárních elektráren

1. CÍLE PRÁCE

Hlavním cílem práce by měl být výstup, který prokáže schopnosti a zkušenosti načerpané z kurzů Praktikum TV žurnalistiky a Workshop TV žurnalistiky. Také by měla být z výběru tématu zřejmá tematická profilace, v mém případě ekonomická.

Jako téma svého samostatného projektu jsem si zvolila reportáž o rozmachu solárních elektráren. O tomto tématu jsem již psala do Olomouckého deníku. Mou specializací je ekonomická žurnalistika. To byly hlavní důvody výběru tohoto tématu. V reportáži natáčím přímo z obce, kde bydlím. Solární elektrárny zde byly velice diskutovaným tématem. Cílem mé práce je vytvořit reportáž, která přiblíží veřejnosti fakta o „boomu“ solárních elektráren v posledních letech a nastínit aktuální problém s výkupem energie. V reportáži je také anketa, kde se ptám obyvatel vesnice Újezdu u Uničova, kde jedna velká solární elektrárna stojí, na jejich názory. „Právě kvůli záboru orné půdy se nejčastěji zvedala kritika proti stavbám zelených zdrojů energie.“

Solární elektrárny v dnešní době stojí téměř na každém místě. Když přišel boom solárních elektráren do České republiky, mnozí z nás měli naděje, že s přibývajícími obřími elektrárnami budou klesat ceny za energii. To se ovšem nestalo. Reportáž je určena pro širokou veřejnost, hlavně tedy pro diváky regionální televize. Diváky chci obecně informovat o rozmachu solárních elektráren v roce 2010. Reportáž je situovaná jako reportáž pro regionální televizi. Původně měla vzniknout klasická zpravodajská reportáž. Samostatný projekt je ale časově omezený a zpravodajská reportáž v televizi má délku 1 min. – 1 min. 30 s.

Proto je výsledná reportáž spíše publicistická. Vznikla tedy reportáž o délce cca 5 minut. Tato reportáž může být zařazena do vysílání regionální televize z Olomouckého kraje. Projekt byl nejvíce náročný v tom, že prakticky nebyl žádný profesionální tým, např. kameraman. Větší část projektu jsem tedy musela natočit sama a zároveň být redaktorkou reportáže. Také technické podmínky nebyly úplně ideální. Proto není reportáž vhodná např. do celostátní televize.

2. ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU

(zajímavost/důležitost/atraktivita tématu, jeho místo v rámci dané tematické mediální oblasti, vztah k ní)

Jak jsem již zmínila, téma o solárních elektrárnách jsem si vybrala především z toho důvodu, protože v obci, ve které bydlím, byla vybudována první solární elektrárna na Hané. Toto téma tu bylo velice diskutované. Občané měli nejprve velké výhrady k návrhu o vybudování fotovoltaické elektrárny. „Bylo by fajn, kdyby i my jsme z toho něco měli. Ale ani nevím, jestli bude levnější elektřina, nebo co nám to přinese.“

Zvolené téma samostatného projektu musí odpovídat profilacím (TV a ekonomika). Téma by mělo být pro diváka dostatečně srozumitelné. Přímo cílovou skupinu diváků jsem si nezvolila. Téma je určeno pro širokou veřejnost. Zejména pro diváky regionální televize. Téma by mělo diváky zaujmout, jelikož o solárních elektrárnách slyšíme a čteme v novinách velmi často.

Dalo by se říct, že rok 2010 byl ve znamení fotovoltaiky. Během roku 2010 došlo k nárůstu výroby elektřiny o 4, 4 %. Z pohledu solárních elektráren se jednalo o nárůst o téměř 600 %.

V posledních dnech slyšíme o solárních elektrárnách také v kontextu novelizace energetického zákona. „O novelizaci energetického zákona informovaly Hospodářské noviny. Změnu bude projednávat Poslanecká sněmovna. Důvodem je, že se v minulém roce prudce zvýšil podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů, řídit "provoz" elektřiny v síti je výrazně složitější a riziko výpadků proudu (takzvaného blackoutu) roste.“


„Vlivem úspěšně zakončeného legislativního procesu souvisejícího s novelou zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů a následných realizovaných opatření do konce roku 2010 bylo možné do výsledných cen zahrnout vládní dotaci 11,7 miliardy korun a tím cenu příspěvku snížit na 370 Kč/MWh z původně stanovených 578 Kč/MWh,“ uvedl ERÚ s tím, že tato položka má stále zásadní podíl na celkovém růstu regulovaných cen.“

3. ZDROJE/STAV PROBLEMATIKY

(už to někdo někdy dělal? jak postupoval? k čemu dospěl? na co a jak projekt navazuje?)

Na téma - Solární elektrárny, vzniklo již mnoho prací. Jednalo se o psanou formu v tištěných periodikách, ale také o video-reportáže v regionálních i celostátních televizích.
V tištěných médiích vyšlo např.:
Olomoucký deník:
•    Bylo by fajn, kdybychom z elektrárny něco měli
•    Na ornici u Olomouce roste další solární elektrárna
iHNed.cz :
•    Zvýhodníme malé solární elektrárny, navrhuje ministerstvo
•    Počet solárních elektráren v Česku vzrostl za rok čtyřikrát
ČT 24
•    Včerejší verdikt Ústavního soudu potěšil i "solární byznys“

Informace do reportáže jsem čerpala z článků z Olomouckého deníku. Také jsem využívala, pro získání informací, některé internetové stránky zabývající se problematikou fotovoltaiky. 

4. IDEOVÝ PLÁN

(rozpracování cíle práce: čeho se chce dosáhnout? zasazení projektu do souvislostí již existující reflexe žánrově a technologicky spřízněných realizací tématu apod.)

Projekt nepřináší v rámci relací stejných žánrů mnoho nových informací. Téma solárních elektráren je dostatečně zkoumáno jak v tištěných tak i v elektronických médiích. V rámci aktuálnosti je však reportáž přínosná, vzhledem k novelizaci zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů. Chtěla bych vytvořit reportáž, kterou bude možné použít v rámci zpravodajství v regionální televizi. Chtěla bych také poukázat na své schopnosti a dovednosti, které jsem získala absolvováním praktik a workshopů. Dalším mým cílem je prokázat, že dovedu vytvořit samostatně reportáž, která bude zaměřená podle mé profilace – ekonomická.

Ideový plán jsem během natáčení reportáže neměnila. Dopředu jsem si udělala bodový scénář, kterého jsem se snažila držet. Natočení reportáže bylo časově velmi náročné, jelikož nebyly dostupné technické pomůcky. Proto jsem musela spoustu věcí odkládat a přesouvat na jiný den. To má dle mého názoru i nepatrný vliv na celkové zpracování reportáže.

5.  POSTUP PRÁCE + ZDŮVODNĚNÍ ZPŮSOBU ZPRACOVÁNÍ, VOLBY JEDNOTLIVÝCH ŘEŠENÍ APOD.

(jakým způsobem bude projekt realizován, v jakém časovém horizontu a za pomocí jakých nástrojů)
Schéma přípravy reportáže: 
•    výběr tématu (prioritně vlastní zdroje, dále tiskové zprávy, pozvánky
•    ověření relevance informací minimálně ze dvou zdrojů
•    výběr respondentů do reportáže
•    schválení tématu vedoucím
•    domluvení natáčení s respondenty
•    domluva s kameramanem
•    zajištění technických prostředků
•    natáčení rozhovoru
•    natáčení ankety + obrazového materiálu
•    střih reportáže, úpravy, konzultace s vedoucím
•    vypracování záměru
•    odevzdání projektu

Nejdůležitější bylo v první řadě naplánování a promyšlení tématu. Oslovila jsem zástupce firmy Acacom e-mailem, jestli souhlasí s natočením rozhovoru. Dále jsem oslovila starostu obce Újezd u Uničova, s žádostí o poskytnutí informací k projektu. Dále jsem přemýšlela, kde budu natáčet záběry solárních elektráren. Když jsem měla vše promyšlené, bylo potřeba zapůjčit technické vybavení pro natočení reportáže. Musela jsem se domluvit s kolegyní, která mi pomohla s natáčením při rozhovoru. Otázky, které jsem pokládala zástupci firmy Acacom jsem si dopředu připravila. Rozhovor jsem nakonec sestříhala do jedné výpovědi. Také jsem si připravila krátkou anketu pro obyvatele obce Újezd u Uničova.
Otázky v rozhovoru:
•    Kolik bylo použito panelů pro výstavbu fotovoltaické elektrárny v obci Újezd u Uničova?
•    Jaká byla použita technologie?
•    Na jakém principu tyto panely fungují?
•    Co se stane, když slunce nesvítí a je zataženo?
Otázka v anketě:
•    Jaký máte názor na solární elektrárnu ve vaší obci? Věděli jste dopředu o výstavbě?
Technické vybavení jsem měla zapůjčené z katedry žurnalistiky. Jednalo se o digitální kameru značky Panasonic a mikrofon. Při natáčení jsem postupovala následovně:
•    Natočení rozhovoru s panem Alexandrem Kolářem (cca 20 minut hrubého materiálu)
•    Natočení ankety (cca 15 minut hrubého materiálu)
•    Natočení záběrů solárních elektráren ve Štarnově (cca 10 minut hrubého materiálu)
•    Natočení záběrů solárních elektráren v Újezdě u Uničova (cca 15 minut hrubého materiálu)
•    Natočení uvedení reportáže + vstupy redaktorky (cca 45 minut hrubého materiálu)

Po natočení všech záběrů a rozhovorů jsem musela materiál zpracovat. Reportáž jsem zpracovávala v multimediální učebně na katedře žurnalistiky. Nejprve jsem musela všechen hrubý materiál importovat z kamery do počítače. Materiál jsem stříhala v programu Avid. Nejprve jsem si vybrala vhodné záběry, ty jsem následně poskládala za sebe podle představy výsledné reportáže. Některé záběry jsem ještě zkrátila, jiné úplně vystřihla. Doplnila jsem reportáž fotkami. Nakonec jsem přidala titulky a úvodní a závěrečné titulky a efekty pro vyrovnání stability obrazu. Poslední fáze je vyexportování výsledné reportáže z programu Avid. Výsledný materiál jsem nejdříve vyexportovala ve formátu DV. Tento formát byl následně převeden za pomoci vedoucího práce Mgr. Jiřího Vrby do formátu WMV. Reportáž jsem poté vypálila na přenosný disk DVD.

6. SEBEHODNOCENÍ

(jak se podařilo cíle dosáhnout; v čem byly problémy, úskalí; co by se dalo v budoucnu rozpracovat, na co by se dalo navázat, v čem je přínos/jedinečnost projektu apod.) + okomentování/vyhodnocení vlastní praktické části.

Podle mého názoru, je vytvoření samostatného projektu v rámci televizní specializace nelehký úkol. Pokud chci natočit kvalitní reportáž, je na to potřeba mnoho času. Nejdůležitější je si téma promyslet a zvolit si linii, kterou celou reportáž povedu. Zvolit si nějaký cíl, říct si co je vlastně ta hlavní věc, informace, kterou chci divákovi sdělit. Poté nastává další nelehký úkol a to důkladně téma zpracovat a natočit ji. Při natáčení reportáže jsem musela zvládnout ovládání kamery, i když jsem měla po ruce pomocníka, zároveň jsem byla i reportérka. Některé záběry tedy odpovídají neprofesionálnímu použití kamery, přestože jsem se snažila být maximálně přesná a profesionální.
S natáčením mi pomáhala spolužačka ze žurnalistiky. Některé záběry byly bohužel nepoužitelné, takže bylo nutné je přetočit. Přesto jsem byla se spoluprácí spolužačky velmi spokojena. Některé záběry byly sice použitelné, ale bylo potřeba je upravit pomocí efektů.
Můj druhý studijní obor jsou aplikovaná ekonomická studia. Proto jsem si také zvolila na katedře Žurnalistiky ekonomickou specializaci. Když jsem si volila téma pro zpracování samostatného projektu, reportáž o solárních elektrárnách mě napadla hned jako první. Později jsem si uvědomila, že bude náročné téma zpracovat zajímavě a zároveň dodržet požadavky zadané katedrou.
Před natáčením reportáže jsem byla domluvená se zástupcem firmy Acacom panem Alexandrem Kolářem. Ten mi schůzku bohužel dvakrát odvolal, takže jsem si původně myslela, že názor odborníka nakonec v reportáži ani mít nebudu. Nakonec se mi názor natočit povedl, bohužel jsem na to měla pouze 15 minut i s přípravou, protože pan Kolář byl opět časově zaneprázdněn.
Záběry jsem točila u tří solárních elektráren, na stejném místě jsem pořídila i fotografie. Některé fotografie použité v reportáži jsou získané z internetových stránek firem, které se fotovoltaikou zabývají.
Jako největší problém bych uvedla komplikaci s nahráváním materiálu do počítače. To se mi povedlo až se třetí kamerou. Když už byl projekt úspěšně nahrán v počítači, začala jsem pomalu stříhat jednotlivé záběry. Projekt jsem stříhala v učebně na katedře. Neměla jsem bohužel možnost nahrání projektu na externí disk. Na to jsem také bohužel doplatila, protože se mi z téměř hotového projektu „ztratilo“ několik sestříhaných záběrů. Zřejmě se někdo chtěl podívat na zpracování a ať už úmyslně nebo ne projekt upravil. Naštěstí se mi podařilo dát vše do původní podoby, ale ztratila jsem tím dost času. Určitě je to pro příště ponaučení, vše si ukládat na externí disk.
Nejlépe se mi natáčela anketa. Tu jsem natáčela v obci, kde bydlím a občané, kteří mi na otázku mou otázku odpovídali, byli nad mé očekávání natolik přesní, že se stříháním nebyl žádný problém. Přesto se pár problémů vyskytlo. Někteří dotázaní nechtěli mluvit na kameru, někteří se zase „báli“ mikrofonu a musela jsem často vysvětlovat, že se jedná pouze o materiál pro školní účely, že nebude nikde publikovaný v televizi.
Pokud bych měla hodnotit to, zda se mi podařilo dosáhnout vytyčeného cíle, pak si myslím, že ano a to v rámci svých technických dovedností. Také nesmím opomenout překážky, které mě během natáčení a stříhání potkaly a tuto práci mi trochu znesnadnily. Znalosti jsem čerpala především z absolvovaných kurzů Praktikum TV žurnalistiky a Workshop TV žurnalistiky.
„Ačkoliv není schopnost dobře mluvit tou jedinou podmínkou pro práci moderátora, je samozřejmě nutným předpokladem.“  Pro mě práce s mikrofonem nebyla až taková překážka. Ovšem jako větší problém spatřuji v tom, že jsem se musela velice soustředit na to, abych mluvila pomalu. Několik natočených záběrů bylo nepoužitelných právě proto, že jsem mluvila do mikrofonu příliš rychle. Také pro mě bylo ne příliš snadné orientovat se v programu pro střih. K orientaci mi pomohly poznámky z absolvovaných kurzů.
Podle mého názoru v rámci sebehodnocení, by práce mohla být vysílatelná v regionální televizi, takže cíle byly splněné. Reportáž by však bylo potřeba zkrátit, protože téměř pětiminutovou reportáž regionální televize nevysílají.


7. LITERATURA, ZDROJE + „KONKURENČNÍ“ PROJEKTY
1.    Olomoucký deník, online cit. 2011-04-20 Dostupné z: http://olomoucky.denik.cz/
2.    ŽELEZNÝ, J., Základy práce moderátora v televizním a rozhlasovém zpravodajství. In Mediální praxe : Základy žurnalistických profesí. Olomouc : Katedra žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2008.
3.    CT24, ČSÚ: Rok 2010 se nesl ve znamení fotovoltaiky. Online cit. 2011-04-20 Dostupné z: http://www.ct24.cz/ekonomika/122313-csu-rok-2010-se-nesl-ve-znameni-fotovoltaiky/
4.    iDNES.cz, Článek s názvem: Stát omezí odběr proudu ze solárních elektráren, bude-li hrozit blackout. Online cit. 2011-04-20 Dostupné z: http://ekonomika.idnes.cz/stat-omezi-odber-proudu-ze-solarnich-elektraren-bude-li-hrozit-blackout-1a9-/ekonomika.aspx?c=A110426_130701_ekonomika_fih
5.    E 15.cz, Podpora na ekologickou výrobu elektřiny stoupla letos na 32 miliard korun, online cit. 2011-04-20 Dostupné z: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/podpora-na-ekologickou-vyrobu-elektriny-stoupla-letos-na-32-miliard-korun
6.    PLACHÝ, J., Televizní zpravodajská reportáž. In Mediální praxe : Základy žurnalistických profesí. Olomouc : Katedra žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2008.
7.    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46345930-zvyhodnime-male-solarni-elektrarny-navrhuje-ministerstvo
8.    http://digiweb.ihned.cz/c1-29827830-pocet-solarnich-elektraren-v-cesku-vzrostl-za-rok-ctyrikrat
9.    http://www.ct24.cz/ekonomika/122450-vcerejsi-verdikt-ustavniho-soudu-potesil-i-solarni-byznys/
10.    http://www.fotovoltaicke-solarni-elektrarny.cz/
11.    http://www.solarni-energie.info/solarni-elektrarny.php

Zobrazeno 2582 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:41
Pro psaní komentářů se přihlaste