so., 4. březen 2017 13:55

RECENZE: Logan odejde nezapomenut

Plakát k filmu Logan Plakát k filmu Logan Zdroj: www.comingsoon.net
Charles Xavier byl vždycky přesvědčen, že X-meni jsou Božím plánem. Wolverine si stál za tím, že jsou spíše Božím omylem. A film Logan si mezi těmito dvěma tvrzními musí vybrat. Pozor, článek obsahuje spoilery!

Píše se rok 2029 a mutanti se již nerodí. Logan, alias Wolverine, alias James Howlett, se živí jako řidič limuzíny. Vadí mu všechno. Hluční zákazníci, nestálá pracovní doba, ne zrovna pohádková výplata, lidi, kteří nevědí s kým mají tu čest, a pokoušejí jeho horší já. To já, které se tak pracně snaží udržet na uzdě. Na vždy se ale zadaří.
Ani „doma“ však nenachází mír. Opuštěná továrna, kterou sdílí se slunce nesnášenlivým mutantem Calibanem, je vlastně jen přechodným bydlištěm, kde kromě něj a albína žije také Chales Xavier alias Profesor X. Devadesátiletý, senilní Profesor X, o kterého se Wolverine stará, a který buďto nesmyslně blábolí nebo dostává záchvaty, které ohrožují Logana i všechny ostatní. To jsou však malé problémy.

Akce se rozjíždí ve chvíli, kdy Logana kontaktuje jistá Gabriela, s naléhavou žádostí o pomoc. Potřebuje, aby její dceru Lauru zavedl na místo zvané Eden, a to co nejdříve. O pár hodin později konfrontuje Logana žoldák jménem Pierce, který nechce nic jiného, než najít právě Gabrielu s Laurou. Logan samozřejmě nechce mít ani s jedním nic společného, ale nakonec kývne na nabídku Gabriely, protože potřebuje peníze. Udělá práci, shrábne prachy a koupí jachtu, na které bude společně s Profesorem spokojeně žít. Jednoduché jak facka.
„Nečekané“ se stane očekávaným, když je Gabriela zabita a Loganovi zůstane na krku pouze Laura, pro kterou si přímo do Loganova „domu“ přijede Pierce. Strhne se bitka a svět se dozví, že mutanti přeci jen nevymřeli. Profesor je nadšený, Wolverine spíše v šoku. Laura totiž není jen tak ledajaký mutant. Je přesnou kopií jeho samotného. Okamžitá regenerace, síla, rychlost, adamantiové drápy – a na vrch zběsilost, zuřivost a žádné vychování. Jednoduché se právě stalo nebezpečným.

Záporáci byli zneškodněni a Eden již čeká. Nachází se však na druhé straně Ameriky, v Severní Dakotě. A jet tak velkou dálku s nájemnými zabijáky za zadkem není zrovna lehká práce. Tím spíš, když Wolverinovi léčivé schopnosti začínají ochabovat a adamantium v jeho těle Logana pomalu zabíjí. Cestu neulehčuje ani přítomnost dítěte a nemocného starce, neboli jak Logan sám říká: „101 důvodů proč je všechno v ha***.“ (volný překlad).
Laura je ale okouzlující dítko a nenechá si vymluvit svou cestu. Akce se tedy rozjíždí nanovo. Hodiny naplněné utíkáním, skrýváním, bitkami, zbraněmi, surovými a velmi naturalistickými souboji, filosofováním, dojemnými momenty, hrou na city, smrtí, snahou o převýchovu malé divoženky i střetem se speciálně vyšlechtěným mutantem odsypávají jedna báseň. Je pravda, že poslední třetina filmu je trochu pomalá a snesla by zkrácení či lehké uspěchání, ale to nemění nic na tom, že tenhle film je pomyslnou třešničkou na Wolverinově filmovém dortu.

Logan je natolik vyspělým a kvalitním snímkem, že člověk ani nemusí znát předchozí díly, aby jej dokázal ocenit. Má vše, co si člověk od filmu může přát - kvalitní příběh, uvěřitelné emoce, skvěle zvolené momenty překvapení, nezeslazené ani nepřesolené dialogy, spád a v divácích nechává dojem, že byl promyšlen do toho nejmenšího detailu. Všechno do sebe zapadá jako puzzle, jako cesta, která byla vytyčena dávno předtím, než vůbec Wolverine vstoupil do filmového průmyslu a kterou se všem režisérům povedlo ukrývat, dokud nebyl čas ji naplno odhalit. Jako by tu byla pořád, ale my jsme ji neviděli. Nemohli. Čekala na svůj čas. A když se konečně objevila, dala nám pocit, že přesně takhle to mělo být. Nejspíš za to může především Hugh Jackman, ale také mladá herečka, ztvárňující Lauru. Mnoho filmů neví, kdy přestat. Ještě více z nich ani neví, jak přestat. Logan je v tomhle výjimkou. Lepší tečku si nedokážu představit. Kéž by takhle končila každá slavná éra.

PS: Nemá cenu čekat na scénu po titulcích, žádná totiž není.

Režie: James Mangold
Předloha: James Mangold (povídka)
Scénář: Michael Green, Scott Frank, James Mangold
Kamera: John Mathieson
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafne Keen, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Elizabeth Rodriguez, Doris Morgado, Reynaldo Gallegos, Dave Davis, Lauren Gros, Mark Ashworth, James Moses Black, Han Soto, David Kallaway…
Doba trvání: 137 minut

Zobrazeno 2563 krát
Naposledy upraveno: ne., 5. březen 2017 21:49