Kreativní a kulturní průmysl má v Olomouci obrat pět miliard

Ohodnoťte tento článek
(0 hlasů)
Kulturní a kreativní průmysly na Olomoucku
Kulturní a kreativní průmysly na Olomoucku Zdroj: www.olomouc.eu
Olomouc-Obrat pět miliard korun, pět tisíc zaměstnaných lidí a přes tisíc dvě stě subjektů tvoří v Olomouci a nejbližžším okolí kulturní a kreativní průmysl. Přesvědčil se o tom tým z Univerzity Palackého, který právě dokončil ve spolupráci s městem ojedinělý výzkum zabývající se silou těchto dvou odvětví. Kulturní a kreativní průmysl přitom zahrnují odvětví, která se opírají o lidskou tvořivost, dovednost a talent. Patří sem několik oblastí jako například výtvarné umění, literatura, památky, muzea, design, architektura nebo média včetně filmu a videa. Vzhledem k rychlému vývoji společnosti v posledních letech se snaží země Evropské unie zmapovat celkový potenciál těchto odvětví. Olomouc není prvním městem v České republice s mapou kreativity, avšak jako první město došlo k jejímu zmapování dle nové metodiky schválené ministerstvem kultury. 

Desetičlenný tým Univerzity Palackého pracoval na tomto zkoumání přes rok a výsledkem je podrobná analýza. „Zjistili jsme například, že velmi silným odvětvím je vývoj softwaru. Olomoučtí vývojáři velkou část své produkce dokáží uplatnit na zahraničních trzích jak v EU, tak v USA nebo Číně a Rusku. Současně ale z naší analýzy vyplývá, že právě tento segment velmi silně postrádá ve městě kvalifikované zaměstnance, včetně absolventů,“ vysvětlil vedoucí mapovacího týmu z Univerzity Palackého Radek Palaščák. Výsledky mapování mohou sloužit středním a vysokým školám k tomu, aby dokázaly aktualizovat své výukové plány a popřípadě otevřít nové obory, po kterých je na trhu poptávka.

Dalším důležitým kreativním odvětvím je literatura, knihy a tisk, přičemž zaměstnanost a obrat tohoto odvětví tvoří hlavně překladatelé. Velký význam má také architektura, která ovlivňuje veřejný prostor tím, že utváří podobu měst, obcí i krajiny. Díky bohaté historii a velkému počtu památek je zde významné také odvětví kulturního dědictví. „Při mapování jsme poprvé v Olomouci sezvali stovky zástupců firem, živnostníků, příspěvkových, nevládních a dalších organizací působících v kreativních odvětvích na sérii moderovaných workshopů. Zjišťovali jsme, co by jejich oboru ve městě pomohlo k dynamičtějšímu rozvoji. Výstupy z této aktivity jsou velmi cennou součástí studie,“ doplnil Palaščák. Data získaná při analýze může město mimo jiné využít při tvorbě strategického plánu města či celkově v oblasti turismu, cestovního ruchu a kulturní politky. 

Zjištěné informace o existenci a počtu aktivních subjektů i o jejich ekonomickém přínosu slouží k lepšímu porozumění potřebám v daných odvětvích a také k cílenější podpoře aktivit, které ve městě vyvíjejí. Využití výsledků analýzy pro město spatřuji aktuálně zejména v procesu přípravy a tvorby strategického plánu města, v němž jeden z jeho pilířů nese název Konkurenceschopná a kreativní Olomouc,“ objasnil náměstek primátora města Olomouce Aleš Jakubec.

Naposledy upraveno:
Pro psaní komentářů se přihlašte

Poslední články

Visit the best review site bbetting.co.uk for Bet365 site.

Články podle data

« Prosinec 2017 »
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Jsme na Facebooku

O portálu

Zpravodajsko-publicistický portál Pres.UPmedia.cz je cvičným médiem, prostorem pro tvorbu studentů oboru Žurnalistika na Katedře mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Vznikl (ještě jako bezejmenný projekt) na konci roku 2007 s úkolem nabídnout studentům platformu pro veřejné publikování jejich žurnalistické... číst dál

2015 © Pres.UPmedia.cz - Katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci | Joomla SEF URLs by Artio | webmaster: petben.cz

Přihlášení nebo Registrace