st., 12. listopad 2014 21:36

Olomouc přivítala sv. Martina

Nejen že by měl svatý Martin na svém bílém koni přivést první sníh, spolu s ním by to mělo být také první letošní víno. Na náměstí u sloupu Nejsvětější Trojice se toto mladé víno „koštovalo“.

Sv. Martin by měl podle pověsti přivést sníh, ale letos si na sněhovou nadílku musíme ještě počkat. Teplotní rekordy padají každým dnem. Počasí, připomínající spíše babí léto, moc neodpovídá datu v kalendáři, tedy 11. listopadu. Na Horní náměstí v Olomouci, přesto přijíždí patron vinařů na svém bílém koni. Pan Martin Major, bývalý primátor a nynější první náměstek primátora, se převlékl do slušivého historického převleku a pod orlojem přivítal desítky lidí v sedle bílého koně. Pozdravil je u zapáleného ohně, kterého ale díky teplému počasí vlastně nebylo třeba.

U několika stánků, reprezentujících vinařství z vyhlášených oblastí, jste dokonce museli vystát dlouhou frontu, abyste měli možnost zakoupit vzorek Svatomartinského vína. „Okoštovat" jste mohli vzorky z vinařství z Mutěnic, Čejkovic a dalších. Za pár korun jste tak dostali skleničku a chuť moravských vín. Naštěstí pro zákazníky fronty postupovaly rychle a prodejci byli navíc velmi ochotní, aby vám o Svatomartinském něco řekli. Dozvěděli jste se například, že první víno, vylisované z letošních hroznů, se může vyrábět pouze z odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský nebo Modrý Portugal, Zweigeltrebe a Svatovavřinecké. "Už jsem prodala šestnáct beden (po dvanácti lahvích) a tohle mi zbylo (ukazuje na asi třicet lahví na pultu)", odhalila jedna z prodávajících množství vína, které se během dne vypilo. Za celý den se tedy u jednoho stánku prodá zhruba 200 litrů mladého vína.

Aby mohli vinaři své víno opravdu nazvat Svatomartinské a tudíž ho vždy uvést na trh 11. listopadu, musí splňovat přísné předpisy. Nejprve je nutné, aby prošlo degustací odborné poroty, která konkrétní odrůdu z konkrétního vinařství ohodnotí. Toto víno se vyznačuje svěžestí a ovocitou chutí a vůní i přesto, že se stáčí jen pár týdnů po vylisování. Na rozdíl od pozdějších vín není tak bohaté a výrazné. Ke Svatomartinskému vínu se odjakživa váže také tradice svatomartinské husy, tedy husích hodů. A obliba svatomartinské husy se stejnojmenným vínem velmi roste. Zatímco v roce 2005, kdy se pod ochranou značkou poprvé toto víno začalo prodávat, si spotřebitelé koupili 125 000 lahví, v roce 2013 to už bylo 2,2 milionu lahví. Odborníci také radí víno spotřebovat nejpozději do Velikonoc. (tos)

 

Zdroj obrázku: www.hotel-duo.cz

Zobrazeno 1508 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:49
Pro psaní komentářů se přihlaste