út., 24. květen 2022 16:50

„I am vengeance.“ Recenze filmu The Batman

Plakát k filmu Plakát k filmu Zdroj: Warner Bros. Pictures DC Films
Temného rytíře bojujícího za očištění svého města jménem Gotham jsme mohli spatřit v různých filmových adaptacích již mnohokrát. Jak se to však povedlo nyní ?

Původní kino-seriálová verze, jež měla patnáct dílů, spatřila světlo světa již v roce 1943 (Jen čtyři roky po prvním komiksu s tímto hrdinou). V následujících desítkách let se jeho podoba a příběh co se týče hraných filmů několikrát změnily. Jako první milník zde máme sérii filmů pod vedením Tima Burtona: Batman (1989), Batman Returns (1992), Batman Forever (1995) a Batman & Robin (1997), jenž nejen že byly hvězdně obsazené hvězdami, ale pro pravé fanoušky tohoto netopýřího hrdiny od nakladatelství DC budou mít vždy místo v srdci. Poté přichází asi nejslavnější trilogie o od režiséra Christophera Nolana Batman Begins (2005) The Dark Knight (2008) a The Dark Knight Rises (2012). Za zmínku určitě stojí i herní trilogie Batman Arkham, která skvěle vystihuje temný komiksový svět DC a propůjčí hráči kontrolu právě nad stínem Gothamu.

Jedná se o snímek od režiséra Matta Reevse, který stojí i za filmy jako Válka o planetu opic a Úsvit planety opic. Ten i když začínal původně na seriálech, tak po přechodu na filmový formát vyprávění ukázal, že dokáže být spektakulární režisér. Na dříve zfilmované příběhy se snaží vždy najít nový, čerstvý pohled a jinak tomu nebylo ani zde.
Již od zhlédnutí traileru může divák vidět, že se Reevsovo snažení o to, aby vystoupil z řady a začal budovat jeho vlastní DCCU (DC Cinematic Universe) povedlo. Film působí až noirově temně a hrubě. Batman je zde vyobrazen podobně jako v komiksech. Brilantní detektiv, avšak s agresivní zlomenou stránkou osobnosti. Jako jednu z inspirací pro jeho personu byl i dnes již zesnulý zpěvák kapely Nirvana Curt Cobain, od kterého je i jedna z hlavních písní v soudtracku.

V hlavních rolích se nám zde objeví Robert Pattinson (Bruce Wayne), Zoë Kravitz (Catwoman), Paul Dano (Riddler), Jeffrey Wright (James Gordon) a Collin Farrel (Penguin). Herecké výkony všech byly velice nadprůměrné a skvěle vystihly svůj charakter.
Co se týče hlavních postav. Bruce Wayne zlomený světem a ženoucí se za odplatou. Catwoman žijící na hraně života a smrti z důvodu prostého cíle přežít v nehostinné části společnosti.

Film samotný je zasazen do období dvou let poté co si Bruce Wayne poprvé nasadí masku, a tudíž je ještě na začátku své kariéry jako ducha spravedlnosti za smrt svých rodičů. Jako hlavního záporáka máme ne zas tak známého Riddlera (Hádankáře). Tento superpadouch, vyznačující se nadprůměrným intelektem a svojí zálibou v hádankách a pastech, je v komiksech jeden z hlavních nepřátel hrdinů Gothamu. Ve filmovém formátu se však na stříbrném plátně moc neohřál, a tak pro mnoho diváků byl velká neznámá, to ale jen napomáhá tomu, že divák má podobný pocit jako hlavní postava. Riddler zde působí jako chaotický šílenec, avšak jen polovina je pravda, jelikož sice šílený je ale jeho plán je perfektně promyšlený. Nevíme však kdo to je, co dělá a co je jeho cílem. Temnota a brutalita, jenž zahaluje onoho vraha, je ze začátku jediné vodítko a informace co známe a postupně s tím jak plyne film více a více společně s Brucem odkrýváme roušku tajemství a zjistíme o koho se vlastně jedná a co je jeho cílem.

Ze snímku máme pocit právě jako bychom hráli právě jednu z videoher nebo četli komiks. Skvěle propracovaný, temný svět se skvělým narativem, jenž je již od začátku vrhán na sledujícího díky Brucově úvodním monologu. Nevyzpytatelným příběh v kombinaci s tvrdým noirovým nasvícením a postavami nás pomalu pohlcuje až do grandiózního vyvrcholení, kde jen sedíme v sedadle a říkáme si jaká to byla jízda. Co však na filmu doopravdy vyniká je vrcholná kinematografie, díky práci s barvami, efekty, již zmíněným nasvícením a filmovou kompozicí a je to pravá vizuální pastva pro oči. Když to nasledně ještě tvůrci spojily s pochmurným, avšak silným soundtrackem tak je náš vnitřní filmař po odchodu z kina naprosto spokojený.

Jako nevýhody filmu bych označil až moc na sílu uspěchanou romantickou linku s jednou z antihrdinek DC světa a to Catwoman. I když postava samotná je důležitým hybným článkem příběhu tak i přes skoro tříhodinovou délku filmu a synergickou chemií mezi Robertem a Zoë nebyl dostatečný prostor a čas, aby tyto postavy v sobě navzájem začali chovat tak silné city jako mají ke konci.

„Fear is a tool. When that light hits the sky. It’s not just a call. It’s a warning“ - Batman

Zobrazeno 744 krát
Naposledy upraveno: út., 24. květen 2022 18:55