„Milovníci piva se musejí připravit na zdražování svého oblíbeného nápoje. Cenu plánují zvedat jak největší tuzemské pivovary, tak hospodští,“ začala minulý týden večerní zprávy Lucie Borhyová. V den, kdy ruská ofenziva rapidně sílila, došlo k dobytí dalšího ukrajinského města Kreminna a schylovalo se k pádu Mariupolu.
Očekávala bych, že Nova, jedna z nejsledovanějších tuzemských televizí, přirozeně dá tyto nejzásadnější informace o rusko-ukrajinském konfliktu do popředí své hlavní zpravodajské relace. Místo toho se v hlavním vysílacím čase několik dlouhých minut pídila po vysvětlení, proč muselo ke zdražení piva dojít. Kdo by mohl čekat, že při inflaci vyšší než 10 %, dojde i na pivo?
Pivo by se dalo považovat za národní český nápoj. Není tedy divu, že zdražení o jednu až čtyři koruny vzbuzuje u některých Čechů pobouření a starosti. Zdá se, že Nova zná své publikum natolik dobře a ví, co je pro ně podstatné a čemu věnovat největší pozornost.
Avšak následující večer byla situace zcela jiná. Zprávy tentokrát neodstartovalo pivo, ale salám. Respektive první reportáž začínala názorným příkladem, že za kilogram točeného salámu nyní zaplatíme až 200 korun místo někdejších 90. Redakce tímto kuriózním startem směřovala k vysvětlení problematiky zvyšování marží obchodníků u některých potravin.
TV Nova, která ještě měsíc zpátky speciálně kvůli konfliktu prodlužovala své hlavní zprávy, nyní posílá Ukrajinu na druhé místo svého zájmu. Je pochopitelné, že diváci jsou postupem času přehlceni a nejsou schopni každý den vstřebávat informace pouze o válce. Je ale taky podstatné, čím jsou popřední zprávy nahrazeny, aby to nepůsobilo dojmem snižování významnosti války, jako se tomu stalo v těchto příkladech.