ne., 12. duben 2015 13:30

Pokusy o její život v podání studentů divadelního oboru

Brno - Gymnázium Pavla Křižkovského s uměleckou profilací předvedlo ve dnech 8 - 10. dubna absolventské představení studentů divadelního oboru. Tato střední škola je jediná v České republice, která poskytuje jak základní gymnazijní vzdělání, tak umělecké zaměření.

Výtvarná koncepce představení pochází od profesora Tomáše Pavčíka, který s pomocí Jana Krajčíroviče upravoval původní podobu hry od umělce Martina Crimpa. Představení také provázíi zvukové efekty a videoprojekce. Dílo experimentuje s formou. Jedná se o sedmnáct scénářů, které se skládají pouze z replik, a není udán počet postav ani herců. Všechny scénáře se pojí v jednom bodě, hlavní postavě Anne, kterou Crimp označuje jako „theatre device“- nástroj. Anne se neobjevuje ani v jedné scéně, ale vše se odehrává kolem ní. Může být všemi a vším a v jedné scéně je dokonce popisována jako automobil. Hra se od všech ostatních liší tím, že dává prostor ve svém zprostředkování a nemá žádné omezení.

Studenti se svého úkolu chpili s živoucí energií. Prožívali své role, jako by se jich to osobně týkalo, a vystihli hlavní rysy scénáře. Ve hře nechybělo napětí, vtip ani odhodlání. Každý z herců představoval více rolí a každá z nich byla naprosto odlišná. „Příprava byla určitě náročná na texty. Bylo jich hodně a bylo těžké uvědomit si jejich smysl,“ popisuje studentka čtvrtého ročníku, Lucie Kuchynková. Ve hře se objevilo i několik abstraktně pojatých tanečních kreací. Nechyběla ani různorodost kostýmů dodávajícíh patřičnou atmosféru. V jedné chvíli byl na jevišti kravaťák, v druhé hip hopoví tanečníci a ve třetí prostitutka. Hře nechyběla originalita, část textu dokonce zazněla v ukrajinštině. Toto téma dokáže diváky donutit k zamyšlení nad životem. „Jinak je tato hra velmi odlišná od jiných a budí v nás spíše smíšené pocity,“ dodává Lucie.

Umělec Martin Crimp začal s dramaturgií na počátku 80. let v londýnském alternativním divadle Orange Tree v Richmondu. Postupem času se propracoval do centra divadelního dění a jeho hry a překlady se dnes obejvují na zásadních londýnských scénách, mezi něž patří například Royal Court, Young Vic, či National Theatre. I přes četné úspěchy je těřké jeho tvrobu pochopit. Crimp při psaní experimentuje s formou a záměrně pracuje se znepokojivými a krutými situacemi. Přes mizení lidí až ke zneužívání děti. Zabývá se zneužívanými médii nebo zpochybňuje tradici genderových rolí.

foto: Facebook.com

 

Zobrazeno 1972 krát
Naposledy upraveno: ne., 19. duben 2015 15:16
Pro psaní komentářů se přihlaste