Milujeme historii. Princezny, retro účesy, velké příběhy lásky, ale i náhled do prostředí války či komunismu. Proto nikoho nepřekvapí, že největšími televizními hity jsou Sága rodu Forsytů či o mnoho mladší Panství Downton, které si získalo fanoušky po celém světě. A uznejme, že diváky přilákaly i první řady seriálu Vyprávěj, a rozhodně právem. Kde tedy udělal režisér První republiky chybu?
Dle mého skromného názoru asi tak všude. První díl pod názvem Ztracený syn nás seznamuje s osudem rodiny Valentových v době konce první světové války. Přestože se jedná o rodinu na vysoké úrovni, celý scénář působí velmi hrubě a chvílemi až vulgárně s ohledem na dobu, ve které se příběh odehrává. Typický zamilovaný trojúhelník - hlavní hrdinka si jednoho bratra vzala, druhého dodnes miluje a je nešťastná. Celá atmosféra působí pateticky a člověk tak nějak tuší, co vlastně bude následovat. Uběhne první dvacet minut a divák stále čeká na ten důvod, proč by ho to mělo bavit. A ten se ne a ne objevit. Možná by pomohlo, kdyby režisér omezil scény typu, kdy služka hledá kadibudku a při své jednoduchosti se zeptá rovnou své milostpaní. Což by na tu dobu byl absolutně nevhodný rozhovor. Nebo například scéna o muži, jenž při pokusu o první milování pozvrací prostitutku (odhalená prsa samozřejmě nechyběla). Při vyselektování těchto scén by zbylo v prvním díle místo na to, aby byl seriál zajímavý.
Další věc, která se dá seriálu vytknout, je rozhodně herecké obsazení. Okoukané tváře, které známe všichni. Ničím sice neurazí, ale taky už nenadchnou. A přitom právě kolem obsazení se při přípravě projektu dělal největší humbuk. A dobrovolně se přiznám, že mi obsazení Magdy Mázlové do hlavní role přijde nevkusné. Aneb je smutné, že nejen Kristen Steward, ale i Markéta Častvaj je herečka jednoho, stále naštvaného výrazu.
Osud první republiky známe všichni, co se jen trochu vyznáme v historii. Po prvním díle tohoto seriálu mám velice silný pocit, že ten osud bude velice podobný, ale o dost rychlejší.