čt., 13. leden 2011 16:08

Recenze: Black Swan – Černá labuť

„Nina! Nina! Nina!“ Bouřlivý aplaus jako ocenění výkonu je pro každého umělce největší odměnou. Mladá baletka Nina si toho svého ale neužívá. Její osud je stejně tragický jako ten Odetin.

Darrenu Aronofskymu se opět podařilo zabodovat! Jeho nejnovější film „Black Swan“ za krátkou dobu od své premiéry získal pozitivní kritiky recenzentů, desítky tisíc fanoušků na Facebooku, na internetové Česko-Slovenské filmové databázi se dokonce zařadil mezi 200 nejlepších filmů vůbec. To vše můžeme přičítat především schopnosti režiséra vtáhnout diváka do děje, donutit ho prožívat s hlavní hrdinkou její pochyby, bolest, zoufalství i obsesivní touhu po dokonalosti.

Newyorský baletní soubor se právě loučí s primabalerínou Beth, která je příliš stará a okoukaná na to, aby předvedla něco nového, co by přitáhlo diváky. Thomas Leroy, umělecký ředitel, se rozhodne ztvárnit světoznámé Labutí jezero, ale v novém kabátu. Hlavní role Odety, která může být ze svého zakletí v labuť vysvobozena pouze skrze lásku prince, je jako předurčena pro mladou a talentovanou Ninu. Thomas ale chce, aby ta stejná baletka zatančila i Černou labuť, která prince svede a odsoudí svůj bílý protějšek k záhubě. Krásná a nevinná Nina má s druhou stranou ztvárnění problémy. Pak se ale objeví nová baletka, Lily. Nina má strach, že jí chce roli přebrat, ale na druhou stranu se dívky spolu určitým způsobem spřátelí a vypadá to, že právě Lily může Ninu naučit být smyslnou a lstivou jako je Černá labuť. Ninina matka Erika, bývalá baletka, si začne o svou dceru dělat starosti. Její změny chování jsou patrné, Nina začíná být pohlcena svými schizofrenními představami a sny.

Dějově nejde o nijak převratný snímek. O baletu byly natočeny spousty filmů (Baletní střevíčky, Tanec s vášní, Billy Elliot, Červené střevíčky...), Aronofsky ale dal do Černé labutě něco víc, to co uchvátilo publikum už v jeho Requiemu za sen, Fontáně nebo Wrestlerovi. Neúnosnost Ninina osudu, stejně jako nemožnost se z něho vymanit, postupná gradace, konflikt Nininy dokonalosti na scéně a psychického vyčerpání v reálu diváky pohltí. Emotivní pojetí sebedestrukce baletčiny osobnosti skrze roli v Labutím jezeře podbarvené orchestrální hudbou složenou Clintem Mansellem, s originálními nahrávkami z Labutího jezera P.I. Čjakovského stojí bezpochyby za zhlédnutí.

Drama / Thriller / Psychologický
USA, 2010, 110 min

Režie: Darren Aronofsky