po., 4. březen 2019 15:43

Recenze: The Umbrella Academy tradiční superhrdiny rozhodně nenabídne

Plakát Plakát Zdroj: netflix.com
Netflix na to zase vyzrál. Musel se sice během posledních pár měsíců zbavit svých divácky oblíbených marvelovských seriálů, hned na to ale přišel s novým nápadem. A to v podobě adaptací komiksů, které mají s avengerským vesmírem pramálo společného. Na Netflixu totiž v únoru přistál seriál The Umbrella Academy a v mnoha věcech se vymyká pravidlům, na která jsme do této chvíle byli zvyklí. Žádné "hrdina porazí padoucha a všichni přežijí", tentokrát je to úplně něco nového.

Seriál The Umbrella Academy se inspiroval komiksovou předlohou z roku 2007, oceněnou například Eisner Award za nejlepší sérii. Seriál se točí kolem sourozenců obdařených nadpřirozenými schopnostmi, kteří se po mnoha letech opět setkávají, a to poté, co jejich adoptivní otec umírá. Postupně odhalují rodinná tajemství a snaží se zabránit obrovské hrozbě, která může skončit kompletním vyhlazením lidské populace. Na první pohled typický superhrdinský seriál. Jedná se ale o směsku dramatu a komedie, který je akční a temný jako The Titans, který se představil minulý podzim na stanici TNT, ale s mnohem větší dávkou humoru v podobě osmdesátkové a devadesátkové muziky během akčních scén, dialogů postav a občasného bizáru. Za hudbou stojí skvělý Jeff Russou, známý pro hudbu v seriálu Fargo, za který získal cenu Emmy.

Nevyrovnaní dospělí

Stylizace by mohla pro některé být moc artsy, tak jiná, až podivná. Časem ale člověku přiroste k srdci a bez ní už by to prostě nešlo. Jediné, co opravdu ve fikčním světě Umbrella Academy nesedí, jsou scény na Měsíci, ve kterých vystupuje Number 1 (jak se jmenují všichni sourozenci). Netflix většinou nemá problém se sci-fi scénami, tohle se mu ale opravdu nepovedlo.

Postavy jsou na první pohled prázdné a bez emocí, ale časem si k nim člověk vytvoří vztah a najde si své oblíbence. Seriál staví na velkých jménech jako Ellen Page nebo Robert Sheehan a velice dobře to funguje. Naprosto nekonvenční prvek v seriálu je vykreslení emočně nevyrovnaných dospělých, to se v televizi a vůbec všeobecně v západní kultuře zobrazuje zcela výjimečně. I díky tomu se diváci mohou do postav lépe vcítit.

Druhá série?

Jediné, co by člověku mohlo na Umbrella Academy vadit, je natahování scén a možná překombinovanost. Často se totiž stává, že se v některých epizodách nestane vůbec nic zajímavého a to může být pro některé diváky onen kámen úrazu. Druhá polovina série ale utíká mnohem rychleji a než se člověk vzpamatuje, už je konec.

Oblíbenost tohoto seriálu jednoduše záleží na vkusu, někomu sedne, jinému už ne. Ten, kdo očekává klasický superhrdinský seriál, bude zklamaný. Ten, kdo chce aspoň jednou za čas zhlédnout něco jiného, něco, co se vymyká standardu, bude skákat nadšením. Hodnocení 81 procent na Československé filmové databázi mluví ale za vše, tenhle seriál se jen tak nezapomene. To dokazují i drby o prodloužení seriálu o další sérii. Lze jenom doufat, že to Netflixu nebude trvat tak dlouho jako se třetí sérií Stranger Things.

Zobrazeno 2125 krát
Naposledy upraveno: út., 5. březen 2019 13:52