po., 20. březen 2023 01:31

Sony PlayStation Vita: Skvělá přenosná konzole ve špatný čas, na špatném místě

Takto vapdala/vypadá PS Vita Takto vapdala/vypadá PS Vita Zdroj: Unsplash - Aleks Dorohovich
Přenosná konzole, která slibovala hraní jako na domácích konzolích. Se skvělou výbavou a jménem PlayStation si měla získat svět, ale vysoká cena, herní komunita nepřipravená na její koncept a špatná podpora ze strany Sony, jí zničili. Tedy dokud se do práce nepustili její fanoušci, kteří ji udržují při životě dodnes. S postupnou změnou pohledu na přenosné konzole, možná právě dnes je doba, které by PS Vita slušela mnohem víc.

PlayStation Vita byla očekávaný nástupce velmi populárního PSP. PS Vita slibovala hraní na cestách, které se mohlo vyrovnat PlayStationu 3. Bylo až neuvěřitelné, co všechno Sony dokázalo do tak malé konzole dostat. Na svou dobu obrovský pětipalcový dotykový OLED displej, výkon na rozdávání, téměř kompletní ovládání z velkých PlayStationů, včetně dvou analogových páček, přední a zadní kamera, dokonce i touchpad na zádech. Konzole má krásný design, který i dnes působí moderně. Zpočátku Sony zahrnovalo konzoli spoustou kvalitních her známých značek, které se opravdu hrály a vypadaly podobně jako na PlayStationu 3. PS Vita sklízela ovace recenzentů i hráčů a zdálo se, že úspěch je nevyhnutelný.

Prodejní úspěch ovšem nikdy nepřišel a oproti velkým PlayStationům a svému předchůdci se PS Vita téměř neprodávala. Důvodů je hned několik, některé jsou menší, některé větší.

První problém nastal hned při koupi konzole: její cena. Špičkové technologie a kvalitní materiály, které Sony použilo, zařadily konzoli na stejnou cenovou příčku jako nejlepší smartphony té doby, nebo PlayStation 3 a Xbox 360, a tedy podstatně výše než konkurenční přenosnou konzoli Nintendo 3DS, natož starší, ale stále úspěšné Nintendo DS. Hráč si koupi tedy pořádně rozmyslel.

Dalším velkým problémem, kterému PSP, předchůdce PS Vity, nemuselo v takové míře čelit byly smartphony. Hry na smartphonech zažívaly obrovský úspěch, díky snadné dostupnosti a nízkým cenám. Jak na konkurenčních přenosných konzolích, tak na telefonech, byly hry přizpůsobené chvilkovému hraní na cestách a daly se snadno na chvíli vytáhnout a zase schovat. Zde je největší problém PS Vity, slibovala velké hry na cestách, ty ovšem jsou uzpůsobené spíše delšímu hraní než chvilkovému, které většina hráčů na přenosných zařízeních preferovala. Konzole tedy byla drahá a ve své době měla velmi malé publikum.

Malé prodeje konzole znamenaly i malý zájem herních vývojářů, kterým se nevyplatilo investovat do velkých her pro konzoli s malým publikem. Na PS Vitu tedy přestaly vycházet velké tituly, kvůli kterým by si konzoli hráči koupili a konzole se takto dostala do začarovaného kruhu. Sony které nedlouho předtím muselo vynaložit obrovské úsilí a finanční prostředky, než se jim povedlo obrátit v úspěch PlayStation 3, který měl velmi neúspěšný start, zjevně nechtělo toto riziko podstupovat znovu a PS Vitu postupně opouštělo. Po velkém úspěchu PlayStationu 4 již nezbyl téměř žádný důvod PS Vitu udržovat při životě a Sony se od ní téměř kompletně odklonilo.

Okolo PS Vity se ovšem našla skupina fanoušků, kteří si jí naprosto zamilovali. Skvělé vlastnosti PS Vity si uvědomovali a rozhodli se, že jí nenechají zemřít. Poté, kdy se fanouškům podařilo proniknout do softwaru konzole, a tedy jí různě vylepšovat a vytvářet pro ní vlastní hry, se utvořila asi nejoddanější skupina fanoušků, která kdy jakákoliv konzole měla. I dnes, téměř dvanáct let po vydání PS Vity, pro ni stále fanoušci vydávají nové hry, emulátory pro starší konzole a převádí na ni hry, které vycházejí pro smartphony. Ještě dva roky zpátky byla PS Vita možná nejlepším přenosným zařízením pro hraní retro her a o konzoli byl nejspíše větší zájem než při jejím vydání.

Sony již ovšem velmi dlouho nové kusy nevyrábí, ani nevydává pro PS Vitu nové hry. A tak se PS Vita těší úspěchu jen díky bazarovým prodejům a práci fanoušků.

Dnes velmi úspěšné konzole Nintendo Switch a Steam Deck nabízejí přesně to, co nabízela PS Vita v roce 2011, velké hry na přenosných zařízeních. Díky úspěchu těchto konzolí vznikají desítky dalších konzolí se stejným principem a poptávka po nich je vyšší než nabídka. Je tedy možné, že kdyby PS Vita vyšla o 10 let později, slavila by úspěch, který si zasloužila a její fanoušci začínají tajně doufat, že by se mohla konečně dočkat svého nástupce.

Zobrazeno 487 krát
Naposledy upraveno: út., 28. březen 2023 11:05
Pro psaní komentářů se přihlaste